Vítězové a bojující na sociálních sítích
13. září 2015
V lednu 2013 se zdálo, že Karel Schwarzenberg se určitě stane prvním přímo zvoleným českým prezidentem. Přesněji řečeno − vypadalo to tak na sociálních sítích. Skutečné smýšlení voličů však bylo, jak se ukázalo ve volebních urnách, jiné.
Právě prezidentská volba může symbolizovat potíž, která v politice ve vztahu k internetovým sociálním sítím existuje. Není dnes v Česku politické strany, která by nezaměstnávala specialisty na sociální sítě, jiná věc však je, že vazby mezi světem internetu a trojrozměrnou realitou jsou málo zřetelné.
Podle monitoringu agentury Influencer.cz se za měsíc objeví na českých sociálních sítích zhruba 300 000 vyjádření na adresu politických stran a hnutí. Hlavním zdrojem je nejrozšířenější sociální síť v zemi Facebook, tam vznikají zhruba tři čtvrtiny vyjádření; velký podíl mají debaty pod příspěvky − posty zpravodajských portálů. Toto číslo je ale ještě velmi malé ve srovnání s tím, kolikrát se taková vyjádření někomu zobrazí. Podle Influencer.cz překračuje počet zhlédnutí (impresí) týkajících se politických stran měsíčně 60 milionů.
Na první pohled by se tak mohlo zdát, že vliv sociálních sítí musí být univerzální v celé společnosti; vždyť na jednoho oprávněného voliče v průměru připadá skoro 8 impresí o stranách a hnutích. Příspěvky na internetu však nesledují zdaleka všichni. A protože dost dobře nevíme, jaký je vztah mezi zájmem o sociální sítě a skutečným volebním chováním, neumíme zatím ani spolehlivě „přepočítat“ internetovou komunikaci na skutečně odevzdané hlasy.
Podpořte Reportér sdílením článku
V roce 1990 stál za obnovou volebních výzkumů v Československu.