Dřu na tom, abych herce neměla ve škatulkách
12. května 2023
Marek Knittl
Herectví, stejně jako každá jiná profese, má své obtížnější části. A jednou z nich je pro řadu herců a hereček casting. Zkrátka jim není příjemné někam přijít, muset dokazovat svůj talent a ucházet se o roli, kterou pravděpodobně nedostanou. Maja Hamplová, úspěšná česká castingová režisérka, se snaží, aby se herci na jejích castinzích cítili dobře. „Nezkoušíme, tvoříme,“ říká s tím, že casting je důležitá, ale opomíjená část filmového světa, kterou je na čase přestat démonizovat.
Určitě někdo takový je, ale já s tím nesouhlasím. Nemyslím si, že je na světě herec, který by neměl chodit na castingy. Hercům říkám, že nezkouším, jestli mají talent, ale jestli se hodí pro tu roli a ta role pro ně. Jsou role, které není lehké obsadit, i když na ně přicházejí herci, jejichž talent je nezpochybnitelný.
Aktuálně to zažívám u nového seriálu Adama Sedláka, kde se trápíme s jednou rolí, na kterou nám přišly úžasné herečky. Ta role je ale složitá, je v ní jedna mikrorovina, kterou se nám zatím u žádné nepodařilo objevit. Kdybychom šli po naší první volbě, která nás napadla, nebylo by to ono. Právě proto jsou castingy třeba.
Každé povolání má svoje těžší části a u herectví jsou to právě castingy. Jít se ucházet o práci, nechat se vystavit tomu, že bojujete o něco, co s vysokou pravděpodobností nezískáte, je nekomfortní. Já je chápu a ctím v těch chvílích jejich křehkost. Ale zároveň si myslím, že je na čase castingy přestat démonizovat. Na těch svých se snažím, aby se herci a herečky cítili dobře, nezkoušíme, ale tvoříme. A na tvorbu je potřeba dostatek času. Je spousta talentovaných herců, kteří se ale potřebují na roli připravit, postavit si ji, a když jim nedáte dost prostoru, neukážou vám to nejlepší.
Každý režisér pracuje jinak. Bohdan Sláma mívá představu o hercích, která mu vzniká už při psaní scénáře. Po mně chce ukázat moje nápady, jestli ho někdo nezaujme víc. U Bohdana je specifikum, že často píše dětské role, které patří v jeho filmu mezi hlavní. Takže dělám velké castingy na dětské herce a není snadné najít takové, kteří utáhnou celý film. Pak jsou režiséři, kteří mi dají scénář a řeknou, ať přinesu svoje nápady. Mám štěstí, že pracuji s režiséry a režisérkami, kteří si mě vybírají, protože se jim má práce líbí, takže skoro vůbec nedostávám seznamy herců s tím, abych je obvolala a domluvila.
Hodně dřu na tom, abych herce ve škatulkách neměla. Hodně mi v tom pomohla práce na seriálu Ochránce. Tam jsme se s režiséry snažili obsazovat herce jinak, než na co jsou diváci zvyklí. Je to přímo součást mé práce – nezůstat v rybníčcích známého, ale pořád zkoušet, zkoumat a objevovat. Z tvůrčího pohledu mám ráda pocit, že jsem v koncích, už mě nic nenapadá. Kudy chodím, tudy na to obsazení myslím. A pak, když zaklapne do skládačky ten správný herec, to je euforie.
Podpořte Reportér sdílením článku
Specializuje se na rozhovory a lifestylová témata, která se snaží rozbít zažité stereotypy.