Nejčastější chyba začátečníků na e-kole: Hřeší na přípomoc a jsou líní přehazovat

9. srpna 2023

archiv

Tři týdny jsem testoval elektrokolo s pohonem Bosch eBike Systems. Najel jsem na něm osm set kilometrů, trochu se nudil na rovinkách, užil si adrenalinové opojení v náročném terénu a bojoval s nutkáním neustále sledovat data v aplikaci. Jakých začátečnických chyb jsem se dopustil, jaké vychytávky nabízejí pokročilá elektrokola a jak může vypadat jejich budoucnost? O tom jsem mluvil s ambasadorem značky a profesionálním jezdcem Richardem Gasperottim.

Tři týdny jsem testoval e-bike, který jste mi doporučil. Omlouvám se, že ho vracím takhle zabahněný, s utrženým blatníkem a poškrábaný od několika karambolů.

Vidím. Aspoň jste to neflákal.

To rozhodně ne, dohromady jsem na něm ujel osm set kilometrů. Kolo bylo vybaveno dost nadupaným pohonem, co byste o něm řekl?

Dali jsme vám náš nejsilnější motor Performance CX s baterií o výkonu 750 watthodin, jehož pracovní výkon je 250 wattů.

Taková čísla asi většině čtenářů příliš neřeknou, zkusím to přiblížit názorně: na jedno nabití jsem dojel třeba až na chalupu – celkem 126 kilometrů s celkovým stoupáním 1 287 metrů.

To je velmi slušný výkon a musel jste si máknout. Asi jste šetřil nabití a hodně používal slabší přípomoc…

Je fakt, že minimálně v první půlce trasy jsem používal režim eco – nejslabší ze čtyř.

Další způsob, jak šetřit akumulátor, je udržovat vyšší kadenci šlapání, zhruba osmdesát až devadesát otáček za minutu. Dá se to hlídat pomocí mobilní aplikace eBike Flow nebo na displeji Kiox 300, který jste měl k dispozici.

V cíli mi displej ukázal průměr 59 otáček za minutu.

To je obvyklá začátečnická chyba. Jezdec hřeší na přípomoc a je líný přehazovat. Vaše kolo mělo jedenáct převodů – právě proto, abyste mohl reagovat na sklon terénu a korigovat tím kadenci.

Správné je tedy volit lehčí převody a šlapat rychleji.

Podpořte Reportér sdílením článku