Normální je nečekat

ilustrační foto Profimedia.cz

Jak může internet usnadnit lidem kontakt s úřady.

Přirozená pohodlnost a touha po ušetření času nás vede stále více do světa online služeb. Přes internet kupujeme letenky i rohlíky, rezervujeme hotely na dovolenou i místa v restauraci za rohem, obsluhujeme své bankovní účty, objednáváme a platíme taxíky i kupony na MHD. Čím dál více lidí se uchyluje do online světa i kvůli činnosti tak veskrze příjemné, jako je seznamování. O poznání méně povznášející aktivitu, tedy styk s různými úřady, však stále v drtivé většině vyřizujeme osobně. Vůbec nepochybuji o tom, že se s řadou obyvatel naší městské části zase koncem měsíce potkám ve frontě před okénkem podatelny na finančním úřadě, s některými pak ještě na správě sociálního zabezpečení a ve zdravotní pojišťovně.

Datovou schránku, jejímž prostřednictvím lze komunikovat s úřady bez nutnosti stát u okének či žmoulat doporučené dopisy ve frontě na poště, má zřízeno zhruba 130 000 jednotlivců. To nejsou ani dvě procenta dospělé populace. Internetové bankovnictví přitom využívají více než čtyři miliony obyvatel.

Schránka je přitom věc veskrze užitečná, vedle podávání daňových přiznání lze jejím prostřednictvím sledovat například stav trestných bodů na řidičském kontě, komunikovat s katastrem nemovitostí, žádat o rodičovský příspěvek, dostávat upozornění na vypršení platnosti občanky, pasu nebo technické na auto a vyřizovat řadu dalších úkonů, přičemž další mají ještě přibývat.

Obyvatelstvo však podle průzkumů odrazovala od zřízení schránek především složitá a nepřehledná obsluha. Pokud tedy ministerstvo vnitra přišlo s jednodušší podobou a mobilní aplikací pro používání schránek v telefonech, je to určitě krok kupředu. Tím dalším by mohlo být využívání bankovní identity ke komunikaci se státní správou, o kterém se nyní uvažuje. V praxi by to znamenalo, že pokud si už jednou vaši identitu ověřila banka při zřizování účtu, není třeba se jít znovu hlásit někam jinam.

Pak by mohl počet datových schránek skokově narůst a fronty na podatelnách vymizet. Na prahu třetího desetiletí jedenadvacátého století vážně není normální trávit čas banálními úkony v úředních budovách.

Podpořte Reportér sdílením článku