Tajemství aktu

Obrazem

U mnohých fotografií není zřejmé, proč vlastně vznikla, a to zejména v případech, kdy její autor již nežije. Co tedy můžeme říci o muži, který tiskl spoušť při vzniku tohoto snímku? A o čem vypovídá portrét neoděné dámy s korunkou na hlavě a křížkem na hrudi, ženy poněkud podivně stočené a upírající zrak do zrcadla?

Fotografie neznámého data byla zřejmě exponována jen kvůli muži, kterého zrcadlo odráží – se stativem a s fotoaparátem. Onen postarší holohlavý pán chtěl být při „aktu focení aktu“ nepochybně zaznamenán. Jinak by zvolil jinou pozici, kde by on a jeho fotoaparát nebyli vidět.

Muž je tedy záměrnou součástí snímku, chtěl na něm být. Zrcadlo zde nemá roli symbolu marnivosti, jak tomu v mnoha výtvarných dílech bývá. Tentokrát má jeho použití ryze účelový smysl – jednak aby zobrazilo ženu takříkajíc z druhé strany, jednak aby ukázalo autora snímku.

Model se jistě mohl více stylizovat, třeba více ukázat zadeček, dát snímku silnější erotický akcent. O ten ale v prvním plánu zřejmě nešlo, snímek nebyl určen pro komerční distribuci. Vznikl patrně jen pro muže za stativem a jeho kopii možná dostala na památku i zobrazená dáma.

Korunka na hlavě ženy měla pro oba aktéry jistě svůj symbolický smysl („Staň královnou mého srdce!“), nicméně byla tak titěrná, že si ji dáma musela přidržovat. Je ale také možné, že dotyčná nechtěla, aby jí byl vidět obličej, proto si jej přidržováním korunky decentně zakryla.

„Ano, můžeš mě fotit celou nahou, ale nechci, aby mi byl vidět obličej!”, mohlo znít přání dámy. A fotograf vymyslel aranžmá s přidržováním korunky, takže její zakrytá tvář působí celkem přirozeně. Lze ze zakrytého obličeje usoudit, že dvojice nepatřila k sobě v manželském svazku?

Není vyloučené, že je to tak. Možná šlo o najatou modelku, možná o důvěrnější přítelkyni. On mohl být známější umělec a snímek vznikl u něho v ateliéru, jak naznačují artefakty, které se zrcadlí na stěnách. A dívka chtěla získat akt od profesionála jako připomínku svého mládí a krásy.

Nebo se vše odehrálo ve staromládeneckém bytě jako součást milostné předehry? Chtěl mít muž suvenýr pro sebe, třeba i jako důkaz, jakou krasavici měl u sebe doma? Třeba pak snímek ukazoval ve společnosti pánů a chlubil se: „Podívejte, jaký jsem pašák, jaká krásná žena se kvůli mne svlékla!“

Představivosti se zkrátka meze nekladou, zvlášť v podobných případech...

 

Historik fotografie  Pavel Scheufler se zaměřuje na díla pořízená před rokem 1918. Pro magazín Reportér připravuje seriál  Tajemství historické fotografie. Vybírá a komentuje nejzajímavější kousky své kolekce, které zachycují mimořádné události i každodenní život. Rozhovor s ním si můžete přečíst  zde.
Reklama
Reklama
Reklama

Sdílení

Reklama

Podpořte nezávislou žurnalistiku

I díky Vám mohou vznikat finančně náročné texty a reportáže v magazínu Reportér.

200 Kč 500 Kč 1000 Kč Jiná částka

On-line platby zajišťuje nadace Via a její služba darujme.cz

Reklama
Reklama