Seriál

V dětském pokoji

05 / 12 / 2018

Dětský pokoj není jen obyčejná místnost. Je to malé království, kde se hraje, kreslí a čte, ale kde se také spřádají sny. Podívejme se na jedno takové hájemství uprostřed Prahy z doby před osmdesáti lety. Dívkou na snímku je pravděpodobně dcera amerického konzula.

Dětský pokoj není jen obyčejná místnost. Je to malé království, kde se hraje, kreslí a čte, ale kde se také spřádají sny. Podívejme se na jedno takové hájemství uprostřed Prahy z doby před osmdesáti lety. Dívkou na snímku je pravděpodobně dcera amerického konzula.

Autorem fotografie byl Jaroslav Bruner-Dvořák a její skleněný negativ formátu 13 x 18 cm je uložen v souboru nadepsaném Americké vyslanectví, konsulát, 1937. 

Poďme tedy zapátrat... Od října 1934 do června 1937 byl americkým velvyslancem v Praze J. Butler Wright, po něm pak až do německé okupace Wilbur J. Carr. 

Oběma diplomatům bylo v té době přes šedesát let. Manželé Wrightovi měli syna, Carrovi děti neměli. Velvyslanecký byt by  navíc zřejmě byl vybaven stejnoroději. 

Můžeme tedy usoudit, že šlo o byt konzula a čtenářkou ležící na podlaze je jeho dcera. Nasvědčuje tomu papírek vložený mezi negativy, kde je tužkou napsáno Chapin

Selden Chapin (1899 – 1963) skutečně působil v diplomatických službách USA, byl například ambasadorem v Maďarsku, Holandsku, Íránu, Peru či v Panamě. 

Oženil se v březnu 1927 s Mary Paul Noyesovou a rok později se jim narodila dcera Helen; poté ještě syn Frederic, který pokračoval v rodinné tradici a stal se rovněž dipĺomatem.

Že jde o dětský pokoj, naznačuje postýlka s panenkami a pracovní stolek s lampičkou. Pozornost upoutá také psací stroj vedle bílé skříně a poličky s knížkami pod oknem vedle radiátoru. 

Okno je otevřeno, proudí jím vzduch, záběr tedy zřejmě vznikal  za teplejšího počasí. Výzdoba místnosti je strohá a nedokážeme ze snímku přesněji určit, co ji tvoří.

Fotograf pro expozici zvolil večer, kdy je již tma a pozornost nerozptyluje venkovní svět za oknem. Také se mu tím pádem mohlo podařit pokoj vhodněji osvítit. 

5c0a4d0fe4b0266373cbb620 MEDIA_ITEM image
Americké vyslanectví, konsulát, 1937

Fotografické lampy jsou patrné v odrazu skel, jejich odlesky však kompozici nijak výrazně neruší. Roli světelné dominanty totiž hraje rozsvícený lustr. 

Způsob nasvícení prozrazuje zkušeného fotografa. Prostor kvůli záběru mírně upravil, například umístil postýlku s panenkami před šatní skříň, kde by její její trvalé umístění bylo sotva pravděpodobné. 

Vizitkou věku malé slečny jsou nejen panenky, ale i stůl určený patrně pro školní úkoly a také psací stroj - naznačují svět povinností a rodiči plánovanou životní dráhu. 

Četba vleže na koberci byla praktická z hlediska kompozice i z logiky zobrazení. Sedět za stolkem by působilo křečovitě, takto má snímek přece jen příjemnější atmosféru. 

Takhle tedy – na dnešní poměry stroze až neútulně – vypadal dětský pokoj dcery vysokého úředníka světové mocnosti v Československé republice před osmi dekádami.

 

 

Historik fotografie  Pavel Scheufler se zaměřuje na díla pořízená před rokem 1918. Pro magazín Reportér připravuje seriál  Tajemství historické fotografie. Vybírá a komentuje nejzajímavější kousky své kolekce, které zachycují mimořádné události i každodenní život. Rozhovor s ním si můžete přečíst  zde.

 

Galerie (2) Diskuze Sdílet

Autor také napsal

Mohlo by Vás zajímat