Seriál

Tajemství staré čekárny

18 / 10 / 2018

Díváme se na průčelí zdobné dřevěné budovy, na němž se skví česko-německý nápis Elektrická dráha / Electrische bahn. Zřejmá je také cedule s jízdními tarify. Když tento unikátní snímek zvětšíme, získáme povědomí jak o době jeho vzniku, tak o místě, kde se stavba nacházela.

Díváme se na průčelí zdobné dřevěné budovy, na němž se skví česko-německý nápis Elektrická dráha / Electrische bahn. Zřejmá je také cedule s jízdními tarify. Když tento unikátní snímek zvětšíme, získáme povědomí jak o době jeho vzniku, tak o místě, kde se stavba nacházela.

Po letenském svahu vedla od Vltavy nahoru lanovka, z níž se dalo přesednout na „elektriku”, která zájemce svezla do Královské obory. Tam probíhala v roce 1891 Jubilejní výstava, jejíž atrakcí tato první elektrická dráha v Praze byla. Právě na Letné se tedy tato kouzelná stavba nacházela.

Souvislost s první tramvajovou tratí v české metropoli potvrzuje Pavel Fojtík, vedoucí archívu Dopravního podniku hl. m. Prahy. „V němém úžasu se dívám na snímek vozovny a čekárny Elektrické dráhy na Letné v Praze, tj. Křižíkovy první české elektrické dráhy!” reagoval na zaslaný snímek.

Jde o opravdový unikát, neboť jiný snímek budovy z této čelní strany není znám. Expert na pražskou dopravu Pavel Fojtík rovněž upozorňuje, že první vyobrazení vozovny pochází z doby po roce 1895, kdy se zde prováděla menší vestavba, zřejmě pokladna – ta však na tomto snímku ještě není.

5bc88bfc9c40fce1b8329dd7 MEDIA_ITEM image
Tramvajová vozovna a čekárna na Letné, asi 1892

Můžeme tedy určit, kdy snímek vznikl? „Myslím, že byl pořízen v roce 1892 nebo v roce následujícím,“ uvádí Pavel Fojtík a upřesňuje: „Soudím tak právě podle výše jízdného na lanové dráze. Od 7. dubna 1892 bylo totiž zavedeno toto jízdné: ‚za 1 jízdu nahoru 3 kr., za 1 jízdu dolů 2 kr..” 

Takové ceny odpovídají těm, které jsou uvedené na ceduli. V době konání Jubilejní výstavy v Královské oboře o rok dříve bylo svezení dražší, nicméně po skončení této velkolepé události klesl význam spojení se Stromovkou lanovkou a tramvají, takže ceny jízdného šly poněkud dolů.

Snímků letenské vozovny a čekárny se dochovalo velice málo. Ještě zvláštnější je, že vůbec není známa fotografie lanové dráhy na Letnou z doby, kdy se v roce 1903 změnil původní vodní pohon na elektrický. Nechce se věřit, že by si František Křižík nenechal své dílo takto zdokumentovat!

 

Historik fotografie  Pavel Scheufler se zaměřuje na díla pořízená před rokem 1918. Pro magazín Reportér připravuje seriál  Tajemství historické fotografie. Vybírá a komentuje nejzajímavější kousky své kolekce, které zachycují mimořádné události i každodenní život. Rozhovor s ním si můžete přečíst  zde.
Galerie (1) Diskuze Sdílet

Autor také napsal

Mohlo by Vás zajímat