Čeští lyžaři chtějí platit kartou, často ale narážejí u parkování a v restauracích

14. března 2024

foto: Alp Cem / Pixabay

Skoro tři čtvrtiny návštěvníků by do českých lyžařských areálů nejraději vyrazily bez hotovosti, jak ukázal průzkum společnosti Visa. Některé horské podniky však přesto digitální platby nepřijímají. Nejčastěji se lidé setkali s odmítnutím platebních karet za parkování, kartu často nepřijímaly ani místní restaurace. Pro provozovatele to může být problém, protože kvůli tomu přicházejí o část příjmů.

Řada Čechů vyráží o jarních prázdninách do hor strávit aktivní čas s rodinou. Od nového roku je u nás podle Asociace horských středisek ČR v provozu celkem 523 lanovek či vleků. Více než polovina lyžařů (56,5 %) na českých horách za jeden den utratí v rozmezí 1 000–3 000 Kč na osobu. Denní rozpočet nad tři tisíce je pak ochotna utratit téměř jedna pětina dotázaných. 68 % všech respondentů by přitom tuto sumu na českých horách nejraději utratilo bezhotovostní formou placení.

„Nedávné spuštění aplikace na elektronický občanský průkaz nahrává lyžařům, kteří v kombinaci s akceptací digitálních plateb mohou nechat peněženku doma a na sjezdovce si pohodlně vystačí s telefonem nebo chytrými hodinkami. Už nyní téměř tři čtvrtiny sportovců na českých horách platí bezhotovostně i za menší výdaje, jako je třeba teplý čaj nebo občerstvení,“ komentuje Petr Polák, Country Manager pro Českou republiku společnosti Visa.

Průzkum ukázal, že právě komfort při placení je pro řadu lidí klíčový. Výsledek se pak odráží i na tržbách. Jak potvrdila výsledná čísla, v případě neakceptace digitálních plateb v českých lyžařských střediscích by nemalá část zákazníků odešla rovnou ke konkurenci (17 %), utratila v daném podniku méně (23 %) anebo by se už příště na stejné místo nevrátila (6 %).

Usnadnit cestu malým a středním podnikům k akceptaci bezhotovostních plateb se snaží program Česko platí kartou. Ten provozovatelům poskytuje zapůjčení terminálu až na 12 měsíců zdarma. Tento časový úsek je tak právě i pro horská střediska ideální dobou na zjištění, jakým způsobem digitální platby zvýší tržby. Díky tomuto programu už je v provozu 6 % všech aktivních terminálů1 v České republice.

„V rámci programu Česko platí kartou je možné bezplatně vyzkoušet i naše řešení PayPhone, které na pár kliknutí změní mobilní telefon v platební terminál. Podnikatelům se obzvlášť hodí flexibilita a snadná integrace do každodenního provozu. Terminál v mobilu představuje jednoduché indoor i outdoor mobilní řešení pro bezhotovostní platby a nevyžaduje nijak složitou manipulaci. Lyžaři komfort bezhotovostních plateb rozhodně ocení, a navíc podnikatelé, kteří nabízejí bezhotovostní platby, zaznamenávají až o 30 % vyšší obrat,“ uvádí Jitka Palatová, generální ředitelka společnosti KB SmartPay.

Přečtěte si také

Digitální platby získávají na popularitě

Trend digitálních plateb stále roste. To se odráží třeba i na formě úhrady ubytování na českých horách, za které platí nadpoloviční většina lidí digitálním způsobem. Právě v sektoru ubytování je díky programu Česko platí kartou v provozu okolo 8 % všech aktivních terminálů v České republice.

„Tento program umožňuje malým a středním podnikům čerpání řady výhod v oblasti digitalizace. Naším posláním je integrovat malé společnosti do naší platební sítě, propojit je s větší zákaznickou základnou, a tím zvýšit i konečné tržby. Navíc díky rostoucí akceptaci, technologickému rozvoji a v neposlední řadě bezpečnosti a pohodlnosti je zřejmé, že se podíl lidí, kteří preferují bezhotovostní platby, bude i nadále zvyšovat,“ dodává Petr Polák.

Jak ukázala data, současná ekonomická situace menším podnikům příliš nenahrává. Ve srovnání s loňským rokem zhruba 17 % respondentů volí z finančních důvodů mezi letní či zimní dovolenou, jedna třetina jednoznačně vybírá levnější variantu oproti předchozím letům a jedna desetina dokonce zkracuje svůj pobyt.

Podpořte Reportér sdílením článku