Logo

Slunce v duši. Rodinné podnikání 2023

Post Image

Slunce v duši. Rodinné podnikání 2023

Play icon
16 minut

foto ČTK/Profimedia.cz

Podnikatelé a podnikatelky v rodinných firmách prožívají už od jara 2020 třetí nelehký rok. Zdá se však, že je ve většině neopouští optimismus a že se v jejich životech leccos změnilo. Více poznali své děti, sblížili se znovu se svými životními partnery, mnozí řeší nástupnictví ve firmách, nákupy nemovitostí v cizině nebo péči o vlastní zdraví a dobročinné aktivity.

Covid, šok, lockdown, druhá vlna, překvapení, druhý lockdown… Další a další vlny covidu i lockdownů, které už dnes zpětně skoro ani nedopočítáme. K tomu navíc inflace, a to opravdu rekordní. Energetická krize. Rozklížení dodavatelských řetězců doplněné o masivní zdražení komodit i surovin. Pád hodnoty celé řady aktiv, od akcií přes dluhopisy až po kryptoměny. Tak by se daly popsat poslední tři roky a nikdo by se nemohl divit, kdyby byly považovány za něco jako podnikatelský armagedon.

Navzdory tomu ale v českých rodinných firmách nepřevládá deprese, rozvrat ani panika, ale spíše optimismus, soudržnost a rozvaha. Shodují se na tom ekonomičtí poradci, právníci i správci rodinných majetků, kteří jsou s rodinami z byznysu v pravidelném styku. Podobný obrázek pak dávají i vyjádření samotných podnikatelů, ať už přímá, nebo v rámci specializovaných průzkumů.

Z pohledu samotného podnikání to pro řadu z nich byly od jara 2020 tři roky plné starostí a problémů. Některým odvětvím zásadně zkomplikovala život proticovidová opatření, jiné obory více doplácely na následné výpadky dodávek surovin či komponentů. Další pak trpěli v souvislosti s růstem úrokových sazeb a navazujícím poklesem optimismu akciových či dluhopisových investorů. A téměř všichni, od živnostníků až po velké firmy, museli řešit zdražování energií a dalších vstupů. Tedy rozhodně nic potěšujícího.

Na druhé straně se ovšem objevují i zcela opačné, a tedy veskrze pozitivní zážitky. Patří k nim třeba větší porozumění mezi generacemi, stanovení nových životních i byznysových priorit nebo řešení otázek, které buď dlouho zůstávaly stranou zájmu, nebo na ně prostě jen nebyl čas. Případně také pocit úlevy z toho, že při všech obtížích není situace – přinejmenším prozatím – tak zlá, jak se ještě před pár měsíci zdála.

To zvládneme

„Očekával jsem, že budou rodinné firmy vnímat současnou situaci jako velmi problematickou. Nicméně vnímám, že jejich nálada je poměrně pozitivní,“ říká Miroslav Svoboda, jenž má v poradenské společnosti Deloitte na starosti právě rodinné firmy. Všímá si, že klienti, se kterými pracuje, sice vnímají dobu jako těžkou, ale říkají si, že přežili i těžší. Řada firem má již za sebou zkušenost s finanční krizí před patnácti lety a současnou dobu podle Svobody i proto neprožívají tak dramaticky.

Podpořte Reportér sdílením článku