Jak se vyhnout kolonám? Nenechat dálnice chátrat
27. června 2021
Reportér 07/2021 · Číslo 83Jak se vyhnout kolonám? Nenechat dálnice chátrat
27. června 2021
Reportér 07/2021 · Číslo 83Jak se vyhnout kolonám? Nenechat dálnice chátrat
Proč nemáme ani třicet let po pádu socialismu dálnici do Rakouska? Dožijeme se severní trasy z Prahy na Moravu? „Máme techniku, znalosti i prostředky, ale chybí nám povolení. Takže stavíme tempem jako za socialismu,“ říká Martin Borovka, generální ředitel společnosti Eurovia CS, největší firmy v oblasti dopravního stavitelství.
Ono to ani jinak moc naplánovat nešlo. Byla to docela velká rekonstrukce. Dálnice pochází z přelomu sedmdesátých a osmdesátých let a do velkých oprav se vyjma úseků u Prahy a u Brna v posledních dvaceti letech moc neinvestovalo. A kdyby se naplánovala oprava všech dvaadvaceti úseků najednou, byla by dálnice prakticky neprůjezdná.
Především tím, že by se opravovala včas, tedy řekněme jednou za třicet let, a nenechala se „přetáhnout životnost“ o dalších patnáct let. Je to jako u rodinného domku, když děláte drobné opravy a údržbu, nezchátrá a nemusí se řešit generální rekonstrukce.
Nebudou, s výjimkou mostu Šmejkalka u Senohrab. Ten se bude rekonstruovat příští rok.
Technicky to není složitá stavba, ale je komplikovaná z hlediska zásobování. Všechen materiál na opravované úseky se musí vozit právě po dálnici. Jakákoli nehoda či kolize pak způsobí, že se materiál zasekne v zácpě.
Politika ŘSD se v posledních čtyřech letech změnila a podstatnou roli v rekonstrukcích hrají termíny. Také se posuzují kvalifikační kritéria stavebních firem, tedy zda jsou správně technicky vybaveny, mají kvalitní odborný personál a zkušenosti.
Podpořte Reportér sdílením článku
Zakladatel magazínu Reportér.