Zveme vás na Klec bláznů! A dojde i na drag show…

Švandovo divadlo na Smíchově

15. března 2024

Advertorial

foto: Richard Moučka

Jiskřivou francouzskou komedii Klec bláznů o lásce, partnerství a kráse být sám sebou uvádí Švandovo divadlo. Diváci se mohou těšit i na prvky drag show.

Po derniérách oblíbených komedií Kdo je tady ředitel?, Kurz negativního myšlení a CRY BABY CRY se na repertoár Švandova divadla opět dostala důvtipná, herecky i divácky přitažlivá komedie, jejíž kvalitu navíc prověřila hned dvě úspěšná, cenami ověnčená, filmová zpracování.

Na půl století starou předlohu se režisér Daniel Hrbek, ředitel smíchovské scény, spolu s dramaturgem Davidem Košťákem a uměleckým šéfem Martinem Františákem rozhodli nahlédnout z dnešního pohledu, aniž by ji ochudili o ikonické scény s nezapomenutelnými replikami.

Prostřednictvím hudebních a tanečních čísel navíc diváky zvou na netradiční podívanou – vystoupení ve stylu drag show, při nichž si muži oblékají dechberoucí dámské róby, aby se na scéně nočního klubu nazvaného Klec bláznů proměnili v oslnivé ženské bohyně.

Nový titul tak diváky zavede do slunného přímořského letoviska Saint-Tropez, konkrétně na návštěvu dlouholetých partnerů Georgese a Albina, z jejichž bytu lze vejít přímo do jednoho specificky zaměřeného podniku…

Vítejte v Kleci bláznů!

Georges (Tomáš Petřík) to jako ředitel Klece bláznů, podniku plného blyštivé nádhery a rafinovaně odhalených těl, nemá snadné. Každý večer musí citlivě usměrňovat zjitřené emoce všech protagonistů. A k tomu snášet vrtochy svého druha Albina (Filip Rajmont), který touží slyšet, že jako hlavní hvězda programu i coby Georgesův životní partner je stále milován a žádoucí.

Když domů přijede Georgesův syn Laurent (Oskar Hes), jehož s Albinem společně vychovali, nastane další svízel. Mladík oznámí, že se bude ženit a rodiče jeho nastávající (Katarína Mišejková) přijdou na seznamovací večeři.

Pan a paní Dieulafoiovi (Robert Jašków s Andreou Buršovou) jsou však ultrakonzervativní lidé, tatínek je dokonce poslancem stavícím svůj politický program na obhajobě tradičních rodinných hodnot. A tudíž by pro ně bylo nepřijatelné, aby svou dceru vdali za mladíka, který vyrostl u dvou gayů. Zvlášť, když jeden z nich vede klub nabízející travesty show, zatímco ten druhý zde cupitá po jevišti pod uměleckým jménem Zaza.

Co by však Georges s Albinem neudělali pro jediného syna? Rodinné setkání, při němž se podává tradiční francouzská bujabéza, mužně namazané toasty a „servírována“ má být i Laurentova biologická matka (Bohdana Pavlíková), tak může začít…

Klec bláznů, Jan Grundman, Jan Mansfeld, David Punčochář a Jakub Tvrdík

foto: Richard Moučka

Komedie o rodičích, dětech a svobodě sebevyjádření

„Komedii Klec bláznů, uvedenou poprvé v Théâtre du Palais-Royal v roce 1973, jsme vybrali proto, že skrývá mnoho vrstev, a lze ji tak s citem a vkusem předvést i současnému publiku,“ uvádí režisér Daniel Hrbek.

„Poiretův text jsme nechali znovu přeložit a soustředili se na zachycení vnitřku postav a jejich vzájemných vztahů. Po odstranění bulvární slupky se tak objevil daleko jemnější a emotivnější příběh. Ten vypráví zejména o kráse být sám sebou a o svobodě sebevyjádření. A také o lásce dlouholetých partnerů, kteří v zásadním okamžiku fungují jako milující rodiče. Slovo dostávají i zastánci tradiční rodiny a dojde i na nezdárné děti,“ říká Daniel Hrbek.

Postavy dojemné, vtipné, zásadní

Středobodem inscenace jsou však herci. Roli Georgese, ředitele nočního klubu Klec bláznů, svěřil režisér Tomáši Petříkovi, „Co všechno je Georges ochoten obětovat ze svého pohodlí a čeho všeho se vzdá, jen aby vytvořil zdání „normálně“ fungující středostavovské rodinky a synovi umožnil „hladké” přijetí u budoucího tchána a tchyně, to je, myslím, velmi sympatické až dojemné,“ domnívá se herec.

„Míra sebezapření v kombinaci s jeho bezelstností skýtá prostor pro mnoho dojemných i vtipných situací. Ale protože je přirozeně inteligentní, jako svůj komunikační prostředek používá suchý humor a jemnou ironii, a to se mi taky moc líbí,“ dodává Petřík, který v Kleci bláznů téměř „nesleze z jeviště“.

V úloze Georgesova partnera Albina uvidíme Filipa Rajmonta, jehož návštěvníci Švandova divadla znají z hostujícího titulu Lordi. „Role Albina alias Zazy má potenciál využít tanečního, pěveckého, a hlavně komediálního talentu interpreta spočívající v pestrosti dramatických situací,“ říká Rajmont, jenž se na divadle poprvé objevuje v dámském oblečení. „Ano, poprvé hraji v ženských šatech, ale nehraji ženu, nýbrž homosexuála, který vystupuje v travesty klubu,“ upřesňuje. A jak zvládl ladnou chůzi na podpatcích? „Chůze v podpatcích je obtížná, ale na druhou stranu mi to velmi pomáhá k celkovému tělesnému gestu – řeči těla pro dané jevištní situace,“ vysvětluje Filip Rajmont.

Jako zaťatý poslanec Dieulafoi, který musí své konzervativní postoje pod tíhou okolností značně přehodnotit, se divákům představí Robert Jašków. „Se svým poslancem jsem velmi spokojen, pro mě je to role zásadní, pěkná a velká,“ pochvaluje si Jašków. „Inspiraci k ní hledám pochopitelně v našich politicích nebo i v politicích ve světě,“ říká herec, jehož těší i Dieulafoiova vizáž a kostýmy. „Nemůžu samozřejmě moc prozrazovat. Ale věřím tomu, že kostýmy budou tak překvapivé, že až diváci uvidí finále našeho představení, většina z nich bude mrkat na drát,“ naznačuje Robert Jašków.

V roli Dieulafoiovy upjaté ženy se můžeme těšit na Andreu Buršovou, jejíž postava skrývá pod fasádou oddané manželky divokost a nespoutanost. „Paní Dieulafoi hraje ve společnosti „první dámu“, dostává všem konvencím a je manželovi oporou. Zároveň se cítí zoufale osamělá. Až při návštěvě homosexuálních rodičů chlapce, se kterým má uzavřít sňatek jejich dcera, začnou padat masky… A u ní dochází k uvolnění, jakémusi osvobození,“ říká herečka a sdílí všeobecné přesvědčení, že aby se při komedii bavil divák, musí se bavit i herec: „To je bez debat. Zatím se nám to daří.“

Zdaleka nejen sympatickou a současně zcela klíčovou postavu Laurenta, Georgesova syna, hraje Oskar Hes. „Laurent vnáší do příběhu hlavní zápletku a problém. Je to dobře vychovaný a sympaticky vyhlížející mladík, který si ovšem neuvědomuje, co po svých rodičích vlastně chce, s jak velkou prosbou a úkolem po půl roce přichází zpět domů,“ popisuje Oskar Hes.

Jako Muriel, Laurentova nastávající, se objeví Katarína Mišejková, která na sebe u Švandů upozornila už v inscenaci Kabaret Winton. Terapeutku Simone, Laurentovu biologickou matku, ztvárňuje Bohdana Pavlíková. Jako sluhu Jacoba obsadil režisér Hrbek absolventa JAMU, hostujícího Michala Krause. Klec bláznů by nebyla úplná ani bez výstupů dalších postav v podání Jana Mansfelda, Jana Grundmana, Jakuba Tvrdíka a Davida Punčocháře.

Pozvání do jiného vesmíru

Přitažlivost novinky podtrhuje i fakt, že publikum sleduje „divadlo na divadle“. „S divákem rozehrajeme hru, kdy si nebude zcela jist, jestli se dívá na příběh samotný, na kabaret v klubu Klec bláznů nebo na prostor Švandova divadla, kde se právě cosi děje… Pohled na jeviště Velkého sálu otevírá například opona z růžových třásní, která je zároveň oponou klubu Klec bláznů,“ vysvětluje režisér Daniel Hrbek.

Do světa divadelní iluze vtahují diváky i Hrbkovi talentovaní spolupracovníci, kteří se na inscenaci podílejí. „Hned od začátku zve diváky do jiného vesmíru hudba DJ Lumiera. Matador českých dýdžejů působil v Paříži, Německu, Švédsku a své „kosmické“ zvuky mixoval i pro módní přehlídky světových značek. Pozornost jistě upoutají i originální taneční a hudební čísla, na nichž spolupracoval Martin Talaga. Choreograf, tanečník a performer se fenoménu drag show věnuje dlouhodobě s důrazem na její vnitřní prožívání. Také scéna a kostýmy Marka Cpina jsou fascinující: nápadité, vtipné, a tak trochu z jiného světa špičkové francouzské módy,“ uzavírá režisér Daniel Hrbek.

Víte, že …

 

Podpořte Reportér sdílením článku