Nike, Adidas, Starbucks a obchody s českou duší

Byznys

Doma je zná jen málokdo. Přesto pracují pro značky jako Adidas, Nike, Starbucks, Dior nebo třeba Calvin Klein. Česká společnost EYELEVEL staví špičkové obchody po celém světě. O tom, jak se dostala ke globálním firmám, v čem vidí budoucnost maloobchodu a proč svým zaměstnancům vaří jako v nejlepších restauracích, mluví ředitel firmy Petr Blabla.

img DALŠÍ FOTOGRAFIE V GALERII

Chodíte rád nakupovat?

Popravdě, znám příjemnější činnosti. Snažím se zařídit co nejvíc při jediném nákupu. Víc nakupuji, když jsem na cestách. Tam bývám sám, takže to není na úkor času s rodinou nebo jiných zájmů.

 

Na co se dřív podíváte, když vstoupíte do značkového obchodu: na zboží, nebo na to, jak je prodejna udělaná?

Vím, jaké triky se dají použít, takže se obvykle dívám rovnou po zboží. Ale někdy se opravdu přistihnu, že si místo zboží prohlížím stojany a zkoumám, jak dobře jsou udělané.

 

Co všechno pro své klienty děláte?

Působíme jako tvůrci tzv. Global Brand Theatre – hledáme nové postupy, navrhujeme objekty a prostory a udržujeme přední světové značky v centru zájmu. Není to tak, že někam přivezeme regály a smontujeme je. Snažíme se o neustálou inovaci klasického prodeje, o optimalizaci a design celé zákaznické cesty, která lidem zajistí stále nové podněty a zážitky. Od prvního kontaktu zákazníka se značkou přes návštěvu prodejny až po konzumaci tzv. ponákupních aktivit. Proto se například hodně věnujeme vývoji digitálních technologií. Naší hlavní motivací je přitom udržitelnost a společenská odpovědnost.

 

Netvoříte tedy jen samotné interiéry?

Uvědomujeme si, že svět se mění a ani perfektní obchodní prostor už k úspěchu nestačí. Proto dnes poskytujeme služby v podobě kompletního zákaznického zážitku. 

 

Kolika značkám pomáháte s jejich obchody?

Zhruba dvaceti. Naším cílem není mít co nejvíc značek a postavených obchodů. Odjakživa jsme si vybírali partnery se shodnou firemní kulturou a stylem podnikání. Současně preferujeme značky s globálním působením, protože mohou nejlépe těžit z našeho vlastního globálního uspořádání.

 

Na globálním trhu je ale zřejmě větší konkurence.

Paradoxně není. Jeden obchod vám vybaví stovky dodavatelů. Když ale budete chtít postavit obchody ve stejném standardu na všech kontinentech, dodavatelů, kteří to zvládnou, zůstane třeba pět. To už je prostě vyšší dívčí.

 

Někteří vaši klienti si velmi ostře konkurují, třeba značky Nike a Adidas. Jak se stane, že se sejdou u stejného dodavatele?

Myslím, že jim jde o dlouhodobé, stabilní a spolehlivé partnerství a že jsou schopni ocenit profesionalitu a špičkovou kvalitu. 

 

Musíte jim nějak garantovat, že se nápady od jednoho nedostanou ke druhému?

V některých případech to máme i smluvně podchycené, klienti mají oddělené sklady a podobně. Především je ale znakem naší profesionality, že důvěrné věci udržíme pod pokličkou uvnitř jednotlivých týmů. Je ovšem také třeba říci, že dnešní trh se vyvíjí extrémně dynamicky a například patentování obchodních konceptů rychle mizí. Firmy spíše hledají někoho, kdo jejich nové koncepty precizně a včas zrealizuje.

 

Obchody po celém světě

Mluvil jste o globálním působení. Kde všude máte své pobočky?

První zahraniční pobočku jsme založili v Portlandu ve státě Oregon na západě USA, když už jsme v Evropě byli dost dobře zavedení. Adidas tehdy chtěl, ať pro ně pracujeme také v Americe. Jeden ze zakladatelů firmy Filip proto zavolal kamarádovi Edovi, se kterým studovali v Brně herectví, jestli by nemohl sehnat nějaké lidi a něco s nimi nainstalovat v USA. A po nakonec úspěšné instalaci následoval vznik portlandské pobočky. Dnes má kolem sedmdesáti zaměstnanců.

 

 

Kde jsou další?

V New Yorku, abychom byli přítomni i na východním pobřeží USA. Zatímco na západě USA sídlí centrály Nike, Columbia Sportswear a dalších, spíše sportovnějších a outdoorových značek, východ má sklon ke klasické módě, takže tu má sídlo například Calvin Klein. Mexickou pobočku jsme založili vloni jako výrobní alternativu k Číně, která už není tak výhodná, jak bývala. Na západní polokouli jsme ještě v Brazílii. V Evropě máme zastoupení v Londýně, Paříži, v holandském Arnhemu a v Moskvě. Asijské pobočky jsou v Dubaji, Šanghaji a Hongkongu. V čínském Sia-menu, kde je bezcelní zóna volného obchodu, máme výrobní a distribuční centrum pro Asii a Pacifik. A jedna pobočka pracuje v Austrálii.

 

Jaký je životní cyklus vybavení kamenného obchodu?

Obvykle tři až pět let, potom se obchody kompletně renovují. Spousta práce je ale i mezi tím. Průběžné inovace, kampaně, individuální produktové řady. Když Adidas přišel s novou kopačkou pro Messiho, rozvinuli koncept, který šel do všech jejich Sport Performance obchodů po celém světě. Množství práce bývá v takových případech obrovské a s velmi komplexním záběrem.

 

Máte přehled o tom, v kolika zemích vaše obchody fungují? 

Z Prahy jsme obsloužili přes sedmdesát zemí, z ostatních poboček jistě přes třicet. Takže naše obchody jsou přinejmenším ve stovce zemí.

 

Mění se nějak materiály pro vybavení interiérů?

Budoucnost maloobchodu vidíme v trvale udržitelném přístupu. Proto vyvíjíme postupy a pokročilé recyklovatelné materiály šetrné k životnímu prostředí. Klienti na to slyší, protože to po nich chtějí jejich zákazníci. A my chceme ukázat, že na špici můžete být i bez zbytečných škod na přírodě a budoucnosti.

 

To je důvod, proč jste se společně s designérkou Petrou Ptáčkovou pustili do výroby oblečení z odpadního materiálu? 

O spolupráci s Petrou se veřejně vědělo, je to ale jenom špička ledovce, jedna z mnoha našich iniciativ v této oblasti. K výrobě oblečení používáme odolnou tkaninu, která se používá v lightboxech, tedy světelných rámech, ve výlohách a dalších reklamních poutačích. Jen v roce 2017 jsme do obchodů odeslali látky o rozloze dvou a půl fotbalových hřišť. Samozřejmě, jde o pouhou kapku v moři nerecyklovatelných materiálů. Proto je pro nás inovace v této oblasti absolutně klíčová. Chceme motivovat koncové zákazníky, aby více přemýšleli o nakládání s odpady, chovali se šetrněji ve svém vlastním prostředí a tlačili k tomu i prodejce. Naší vizí je co nejdříve otevřít 100% recyklovatelný obchod. I naši klienti ocení, když jim řekneme: nebojte se toho, my jsme to zkusili a ono to jde.

 

Dobrá práce se prodává (skoro) sama

Firmu založili Tomáš Báča a Filip Žák. Jak začali?

Tomáš s Filipem pracovali po revoluci pro firmu, která se starala o velké značky v oblasti rychloobrátkového zboží – potraviny, drogerie a podobně. Když v roce 1998 založili EYELEVEL, jejich prvním velkým klientem byl Hewlett Packard. Na základě referencí od HP se v roce 2004 dostali k Adidasu. Pak bylo obvyklé, že někdo přešel z jedné značky do druhé a vzal si nás s sebou. Já jsem po nástupu do firmy v roce 2008 pracoval pro značku Fred Perry. Klienti byli spokojeni a představil nás VF Corporation, která prodává například Lee, Wrangler, North Face nebo Vans. Z Adidasu zase odešel člověk do elektrospotřebičů Dyson a také si nás vzal s sebou. A tak dále. V oboru se lidé znají, a když svou práci děláte dobře, ono se to rozkřikne.

 

Takže práce pro Adidas byla to, co vás vystřelilo do světa?

Vzhledem k délce spolupráce jsme se s Adidasem určitě naučili nejvíc. Hodně jsme se ale naučili i od dalších klientů včetně těch, které jsme nakonec nezískali. Jako třeba Lego. Když jsme usilovali o jejich zakázku, podstoupili jsme dlouhodobý audit, během kterého jsme na základě požadavků jejich lidí analyzovali a zlepšovali naše vnitřní procesy. 

 

V roce 2013 původní majitelé prodali EYELEVEL americké firmě InnerWorkings. Odkud vzešel impulz k obchodu?

Od Američanů. EYELEVEL měl několik nabídek od finančních investorů i od velkých firem z oboru. Nakonec se rozhodl pro InnerWorkings.

 

Změnilo se fungování EYELEVEL s příchodem nových vlastníků?

Stali jsme se součástí větší firmy, což znamená větší finanční zázemí, respekt i možnosti ucházet se o větší zakázky. Na druhé straně musíme víc plánovat a vykazovat, protože firma je kótovaná na burze.

 

Jaká je dnes role zakladatelů ve firmě? 

S Filipem občas zajdeme na večeři nebo na drink. Filip vždy fungoval jako element, který motivoval a sdružoval. Jeho silnou stránkou bylo a je propojovat lidi. Tomáš je stále aktivním členem vision týmu v roli mentora pro strategické směřování firmy, ale pomáhá i mně osobně. Je jedním z největších byznys vizionářů, které znám.

 

Ve firmě jste už deset let, přišel jste z britské centrály TNS. Čím vás tehdy zakladatelé oslovili?

Nadšením a naprosto neuvěřitelnou energií, kterou kluci měli. V Anglii jsem měl hezky nalinkovanou kariéru, ale po dvou hodinách rozhovoru s Tomášem a Filipem jsem věděl, že chci pracovat s nimi. EYELEVEL byl tehdy malý startup, ovšem s aspirací na top globální firmu, a to pro mě byla úžasná motivace. Dal jsem na intuici a myslím, že to bylo jedno z mých nejlepších životních rozhodnutí. Deset let sleduji přerod firmy s 15 lidmi v jediné kanceláři na podnik se 14 pobočkami po celém světě. Je skvělé podílet se na takové jízdě. 

 

Luxusní Kantýna

Jak si EYELEVEL vede z hlediska tržeb?

Loni jsme měli celosvětový obrat přes 125 milionů dolarů, to je přes dvě a půl miliardy korun.

 

Kolik lidí zaměstnáváte?

V pražské centrále je kolem 230 lidí. Na halách v Praze dalších 100 až 150, podle sezony. V zahraničí pracují zhruba tři stovky spolupracovníků. 

 

Traduje se, že lidem v pražské centrále vaříte na úrovni špičkových restaurací. Co vás k tomu vede?

Úspěch EYELEVEL je založen na šikovných a nadšených lidech. Proto se jim firma snaží vracet, co dávají oni jí. Dobré a zdravé jídlo je základ všeho. Nechtěli jsme na něm šetřit a dovážet ho ohřívané jako dřív. Tak jsme koupili nějaké vybavení a zařídili vlastní kuchyňku.

 

Mluvíme o kuchyňce, která uvaří tři sta jídel denně?

Dobrá, je to trošku větší kuchyňka. Vaří pro nás catering White Circus, součást Ambiente Group. Chceme se o naše lidi dobře postarat. Když si popovídají u dobrého jídla, vidíme příznivý dopad na celou firemní kulturu. Kvalitní stravování je ovšem pouze jedním z mnoha benefitů, které lidem poskytujeme.

 

Budete to dělat stejně i ve vašem novém sídle v pražských Vokovicích? 

Součástí našeho nového sídla jsou komunitní prostory, menší kuchyňky, budeme tam mít vlastní Starbucks stánek, nahoře na terase bar. Restaurace budou součástí kancelářského komplexu, ne už přímo prostor naší firmy. Vyjednali jsme s provozovateli budovy, že zachovají náš standard stravování.

 

Kamenné obchody nezaniknou

Jak budou podle vás vypadat značkové obchody za pět let? 

Už léta se mluví o úpadku klasického kamenného maloobchodu. Já ho nečekám. Není pravda, že by mladí lidé nechodili do obchodů, chodí tam naopak moc rádi. Jasně, už nehledají běžné spotřební zboží, které nepřináší zážitek z nákupu. To si najdou na internetu. Do značkových obchodů, hlavně těch vlajkových, přicházejí proto, aby zažili něco výjimečného, něco, co mohou zažít jenom fyzicky.

 

Jaký zážitek?

Primárním úkolem vlajkových obchodů je nadchnout vás, pobavit a dopřát vám něco, co na internetu nezažijete. V obchodě si můžete otestovat boty na speciálním trenažéru, nechat si udělat analýzu stylu běhu nebo chůze, zahrát si basket nebo se něco dozvědět o fungování lidského těla. V takovém prostředí se výborně buduje vztah ke značce. 

 

Jak se změna dotkne počtu a podoby obchodů?

Obchodů bude výrazně méně. Firmy nebudou držet tak hustou síť prodejen, když si u nich lidé nakoupí přes e-shopy. Větší investice půjdou do nižšího počtu obchodů, které ale budou pompéznější, aby zákazníkům dopřály extra zážitek. Čím více smyslů zákazník během své návštěvy zapojí, čím víc emocí v něm návštěva probudí, tím pevnější vztah ke značce získá.

 

Kde byste rád viděl za pět let EYELEVEL?

Budeme na trendy reagovat ještě rychleji a klientům nabízet řešení dřív, než po nich vznikne masová poptávka. Jedna věc ale zůstane stejná. Když dokážeme, aby ten, kdo nám práci zadal, nosil šéfům povedené nápady, měl všechno pod kontrolou, značka úspěšně rostla a byl včas doma u rodiny nebo u přátel, bude spokojený a bude se k nám vracet. Protože všechno bylo, je a bude o lidských hodnotách. Na druhé straně stolu vždycky sedí člověk, a když se naladíte na jeho vlnu a sejdete se na společných hodnotách, budete mít úspěch.

 

Platí to i v soukromém životě?

Dvojnásob. Mám za to, že společné hodnoty jsou v partnerském vztahu úplný základ. Já mám v tomto směru velké štěstí, mám skvělou ženu, nedávno se nám narodil syn... Rodina je pro mě priorita mimo jakoukoliv soutěž.

 

 

Z Londýna do Nupak
Petr Blabla (37)
Vystudoval ekonomii a management na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně. Po absolutoriu působil ve firmě Taylor Nelson Sofres (TNS). Z její londýnské centrály počátkem roku 2008 přešel do firmy EYELEVEL. Ještě nedávno hrál futsal závodně, dnes rekreačně. Je ženatý, má jednoho syna.
Reklama
Reklama
Reklama

Sdílení

Reklama

Podpořte nezávislou žurnalistiku

I díky Vám mohou vznikat finančně náročné texty a reportáže v magazínu Reportér.

200 Kč 500 Kč 1000 Kč Jiná částka

On-line platby zajišťuje nadace Via a její služba darujme.cz

Reklama
Reklama