Proč se mladí muži z webu vrhli do fotbalu

Byznys

Když se objevilo jméno nového sponzora fotbalové ligy, vyvolalo to docela pozdvižení. Žádný nadnárodní gigant, ale česká firma – a navíc internetová. Proč ePojištění investuje do fotbalu? Co všechno dělá NetBrokers Holding a jak vyrostl? Dušan Šenkypl, šéf a třetinový vlastník holdingu, u toho všeho byl od samého počátku.

img DALŠÍ FOTOGRAFIE V GALERII

Chodíte na fotbal?

Chodím tak dvakrát třikrát za rok. Občas na reprezentaci, na poháry, na ligu tak jednou ročně.

 

Klíčová služba vaší skupiny ePojisteni.cz se stala partnerem fotbalové ligy, což mnohé překvapilo. Jak dlouho se o tomto partnerství jednalo?

Zhruba od mistrovství Evropy. Prostředí jsme sledovali, a když došlo k oddělení první ligy jako samostatného subjektu, začali jsme přemýšlet, zda fotbal nezapadne do našich dlouhodobých marketingových plánů.

 

V jakém smyslu?

Pořád jsme relativně mladá firma. Znalost naší značky v populaci je kolem deseti procent, a tak hledáme cesty, jak o sobě dát vědět dál.

 

Kdo s tímto nápadem přišel? 

Byl to společník Jan Barta.

 

Jak dlouho jste o tom debatovali?

Viděli jsme, že dva měsíce před ligou není nic uzavřeno. Takže jsme cítili dobrou příležitost v rychlém jednání. Sami jsme o tom debatovali tak den dva a pak jsme oslovili STES, marketingovou agenturu fotbalu.

 

Co pro vás bylo rozhodující? Snaha zvýšit povědomí o značce z deseti procent třeba na padesát?

Právě těch padesát bychom velmi rádi na konci viděli. Ale marketing a zviditelnění byl jen jeden rozměr, i když víme, že hodně našich klientů patří mezi sportovní fanoušky. Kromě zviditelnění jsme hodně přemýšleli i o pověsti fotbalu a o tom, zda to pro firmu bez dotací a státních podpor je tohle správný směr.

 

Vidíte už nějaký okamžitý efekt, například v návštěvách na webových stránkách? 

Ano, návštěvnost nám vzrostla. Vnímáme, že si toho všimla obchodní komunita, pojišťovny, naši obchodní partneři. Vidí nás jako firmu, která chce být na českém trhu významná.

 

A vyčítají vám vaši klienti onu spornou pověst fotbalu?

Objevila se i řada kritických ohlasů. Celou dobu jsme ale ke klientům velmi otevření, a tak s nimi komunikujeme i tentokrát, vysvětlujeme naši motivaci i to, že nechceme jen propagovat jméno, ale   se také na tom, aby se fotbal posunul někam dál.

 

V čem by měl ten posun spočívat?

LFA (asociace ligových klubů – pozn. red.) i STES chtějí ligu změnit a udělat z ní samostatný byznys a my jejich úsilí chceme podpořit. Bavíme se například o transparentním financování a reportingu. O zavádění videorozhodčích. Obráceně také o tom, že bychom rozhodčí na některé exponované zápasy vybavili kamerou a mikrofonem, aby lidé viděli, v jakých situacích rozhodčí reaguje. Mluvíme také o zavedení ambasadora pro fanoušky, což je věc, kterou doporučuje i UEFA. Jde o to, aby se všemi fanouškovskými skupinami včetně ultras někdo komunikoval. Jednak se tím zkultivuje prostředí a jednak se tak dají i stanovit mantinely, jaké chování je neakceptovatelné. 

 

Částka za partnerství nebyla zveřejněna. Je tajná?

Máme tam poměrně významné sankce, které neumožňují tu částku zmínit.

 

Předchozí partner ligy platil podle dostupných informací 60 milionů ročně. Zeptám se tedy, zda jste v téhle souvislosti spokojeni s hodnotou vašeho kontraktu.  

Nevím, jak přesně vypadalo předchozí partnerství. My chceme být hodně vidět, takže těžko říci, zda se ty smlouvy dají srovnávat. Ale řekl bych, že dohoda je výhodná pro obě strany. A fotbal získá významné peníze.

 

Sám nejste fotbalista, ale florbalista. Takže se u vás osobně nejednalo o investici z lásky, ale z rozumu?

Museli jsme vidět, že nám to jako firmě prospěje. Podpora rozvoje fotbalu je také důležitá, ale bez jasného smyslu pro firmu bychom to nedělali.

 

Cena není to hlavní 

Pro ty, kteří třeba dříve o ePojištění neslyšeli, popište je ve dvou třech větách.

ePojištění je srovnávač pojištění. Vy doma na internetu naklikáte pár základních parametrů o svém automobilu a my vám ukážeme nabídky prakticky všech pojišťoven na trhu. K tomu máme následně servis specialistů na telefonu, kteří pojištění rozumějí a dokážou zanalyzovat vaše potřeby a navrhnout vám ideální řešení z hlediska ceny, podmínek a dalších aspektů.

 

Takže cena není jediné kritérium?

Naše zkušenost ukazuje, že když člověk díky specialistům na telefonu pochopí, co vlastně kupuje a na jaká rizika by se mu pojištění hodilo, tak si vybere produkt nejvýhodnější, což nemusí znamenat  současně nejlevnější. 

 

Před časem jste říkal, že byste rádi, aby se u vás uzavíralo deset procent ze všech pojistných smluv na povinné ručení a havarijní pojištění. Jak jste od toho cíle daleko?

Z pohledu počtu všech aut v České republice jsme lehce pod pěti procenty. V počtu nově uzavíraných smluv každý rok jsme už k těm deseti procentům velice blízko.

 

Fungují na podobném principu srovnání a uzavírání smluv i služby Tarifomat pro mobily, Úspory.cz pro půjčky a hypotéky a Cenyenergii.cz?

Je to podobné, ale ne úplně stejné. Náš druhý největší projekt, Tarifomat, neuplatňuje makléřské uzavírání smluv, porovnává mobilní tarify a pak je smlouva uzavírána přímo s operátory. Podobně u hypoték pak klient jedná přímo s některou hypoteční bankou.

 

Liší se v něčem služby vašich slevových serverů SlevyDnes a Slevín?

Jsou to velmi obdobné služby. SlevyDnes byl náš první projekt v této oblasti, koupili jsme pak několik dalších značek: Slevín, Raketa.cz, Zapakatel. Dnes se přes tyto servery nejvíce prodávají zážitky, tuzemské cestování, víkendové pobyty... Do budoucna bychom se chtěli dostat i ke klasickým  dovoleným a být tak pro cestovní kanceláře a další jejich doplňujícím prodejním kanálem.

{image2}

 

Přes půl miliardy tržeb

NetBrokers Holding měl v roce 2014 tržby 254 milionů, loni 445 milionů. Jak to vypadá s odhadem tržeb pro letošní rok?

Letos bychom se s tržbami měli dostat přes půl miliardy. Loňský skok byl částečně způsoben tím, že jsme dokoupili podíl v Tarifomatu. Letos je růst organický, založený na našich produktech. ePojištění jako nejsilnější část naší skupiny roste tempem kolem třiceti procent ročně.

 

Jak velká část příjmů a zisku na ePojištění připadá?

Je to zhruba polovina, v ziskovosti i tržbách.

 

Jaké množství lidí zaměstnáváte?

Kolem čtyř set lidí, na ePojištění připadá necelá polovina.

 

Jakým procentem se na výsledcích holdingu podílí slovenský trh?

Slovensko se zatím pohybuje kolem pěti procent. Nyní se na něj ale zaměřujeme a očekáváme významný růst. Model, kdy nesrovnáváme pouze ceny pojištění, ale poskytujeme komplexní službu makléřů, budeme na slovenský trh zavádět ještě letos.

 

Kdyby slyšeli, kolik vydělají, nevěřili by

Historicky jste těžili z toho, že velké korporace nebyly dost flexibilní. Nestáváte se při těch obratech a počtech lidí už také korporací?

Věnujeme veliké úsilí tomu, aby se to nestalo a abychom neztráceli dynamiku. Osobně potřebuji do věcí hodně vidět, máme velmi plochou organizační strukturu. Jsme velmi otevření v komunikaci. 

 

Otevřenost jsem viděl ve vašem call centru, kde jsou na obrazovkách výsledky týmů, ale i mzdy těch nejlepších. Nevadí lidem, když si vidí do výplatních pásek?

Nejdříve jsme zveřejňovali jen části bonusových složek, později celé výdělky. Obojí bylo přijato velmi pozitivně, protože naturel lidí, kteří u nás tyto služby poskytují, je velmi extrovertní. Dostat se do tabulek nejlépe placených lidí je prestižní záležitost. 

 

Ty sumy na monitoru jsou docela vysoké, kolem sedmdesáti osmdesáti tisíc.

Také s těmi sumami máme potíže při náboru lidí. I když zmíníme čísla kolem čtyřiceti tisíc, tak to mnoho kandidátů bere jako nějakou fintu. Takže musíme čísla o výdělcích při náboru podhodnocovat.

 

Počkejte, vy lákáte lidi na menší peníze, než jim ve skutečnosti dáváte?

Dá se to tak říci. Na trhu kdekdo říká, „vyděláte si, až…“ a pak lidé ty peníze nikdy nevidí, takže jsou k vyšším částkám přirozeně nedůvěřiví.

 

Od začátku jinak

Firmu ePojisteni.cz jste kdysi zakládal se svým bratrem. Sám jste se předtím věnoval softwarové bezpečnosti. Jak jste přišli zrovna na pojištění?

Předchozí firma Xacti působila napůl v USA a napůl v Česku. Hodně jsem pendloval, měsíc tam, měsíc tady. Ale rozhodl jsem se pro návrat a život tady, a tak jsme hledali projekt, který se dá dělat na lokálním trhu. Uvažovali jsme i o realitách, ale nakonec jsme se začali na sto procent věnovat pojištění.

 

ePojištění rychle rostlo, z dvaceti milionů tržeb v roce 2009 na sto o rok později a pak dál. To byl trh tak prázdný?

Trh sám sebe považoval již za obsazený a rozdělený. My jsme to od začátku dělali jinak než ostatní. Počítali jsme s tím, že pojištění není tak jednoduchá komodita a že klienti potřebují odbornou pomoc. A ukázalo se, že to tak je. 

 

V roce 2010 se pak mezi společníky v ePojištění objevili David Holý a v několika krocích dnešní největší akcionář NetBrokers Holdingu Jan Barta. Jak došlo k vašemu podnikatelskému propojení?

David Holý s námi pracoval už v Xacti. S Janem Bartou jsme se potkali u dalších projektů. On byl zároveň největší podílník ve společnosti Elephant Orchestra, se kterou jsme spolupracovali. My jsme pak Elephant Orchestra koupili a Honza zároveň viděl, jak fungujeme, a začal postupně investovat do naší společnosti.

 

Takže jste se vlastně odkoupili navzájem. 

Tak nějak. Na začátku byla menší investice Jana Barty do naší firmy a pak postupně odkoupil podíl mého bratra, kterého bavilo firmu rozjíždět, ale už by ho tak nebavilo ji dále budovat.

 

Nebylo to pro vás těžké, když jste postupně přišli o rodinnou majoritu ve firmě?

Kdepak. Já už bych nikdy nechtěl podnikat sám. Velkou část úspěchu podle mého přináší právě spolupráce lidí, kteří jsou sice každý jiný, ale dohromady to velmi klape.

 

V roce 2014 se mezi společníky zařadil i fond Spread Capital, spojovaný s Ondřejem Frycem. Co bylo důvodem jejich vstupu?

Spread Capital se o nás zajímal dlouhodobě a ve finále se domluvil s Honzou Bartou na odkupu části jeho podílu.

 

Platí, že nyní v NetBrokers Holding držíte vy 33 procent, Jan Barta 42 procent, David Holý 15 procent a Spread Capital 10 procent?

Ano, je to tak.

 

Zajímají mě lidi, kteří makají

Postupně jste vstupovali do dalších firem na webu, jako například nedávno nábytková služba Favi. Budete dál pokračovat?

Myslím, že portfolio produktů máme docela kompletní – na Slovensku ještě ne, ale u nás ano. Takže budeme spíše prohlubovat záběr v jednotlivých segmentech. Slevový byznys roste směrem k cestování a má velký potenciál. ePojištění chceme zvětšovat co do počtu klientů a následně chceme vedle aut přidávat další pojistky. Cestovní, majetkové a časem i úrazové pojištění. 

 

Investujete i soukromě, mimo holding. Máte podíly ve firmách Semantic Visions a Codasip. Co tyto firmy dělají?

Semantic Visions dělá jazykovou analýzu, dokáže stahovat spoustu informací z webu a chápat jejich obsah. Dodávají třeba modul pro SAP, který například Boeingu či jiným firmám dovede předem říci, že v některé oblasti, kde mají dodavatele, mohou nastat v budoucnu problémy. Codasip dělá návrh logických čipů. Firmy, které chtějí vyrábět přístroje s jednoduchými čipy, si mohou díky Codasip naklikat jejich parametry a poté si je nechat na zakázku vyrobit.

 

Co je pro vás důležité při zvažování investic? Podnikatelský záměr, výsledky, lidé, kteří za firmou stojí?

Lidé, takoví, kteří chtějí tvrdě makat a kteří se dívají na čísla. A pak samozřejmě projekt samotný.

 

Po vstupu ePojištění do fotbalu se objevily úvahy, zda se tak „nezdobíte“ pro prodej nějakému velkému zahraničnímu hráči. 

Při marketingovém zviditelnění ve fotbale jsme o této variantě nepřemýšleli ani náznakem.

 

Ovšem nabídky na odkup dostáváte.

Několik nabídek jsme měli a máme a necháváme to prozatím otevřené. S fotbalem ale nesouvisejí.

 

 

Dušan Šenkypl
Muž v pohybu
Dušan Šenkypl (41) je třetinový vlastník firmy NetBrokers Holding, kterou zároveň řídí. Největšími službami holdingu jsou ePojištění a Tarifomat. Vedle toho se firma zabývá ještě cenami energií, úsporami domácností, slevovými portály, mobilním a webovým marketingem. NetBrokers Holding měl loni tržby 447 milionů a zisk (EBIT) 110 milionů korun. Dušan Šenkypl celý život aktivně sportuje a říká, že mít aktivní tělo i mozek je pro něj velmi důležité, a proto by si nedovedl představit život rentiéra.
 
Reklama
Reklama
Reklama

Sdílení

Reklama

Podpořte nezávislou žurnalistiku

I díky Vám mohou vznikat finančně náročné texty a reportáže v magazínu Reportér.

200 Kč 500 Kč 1000 Kč Jiná částka

On-line platby zajišťuje nadace Via a její služba darujme.cz

Reklama
Reklama