Outsider dvou světů

Ten, co zešílel a odjel malovat do Amazonie. Tak by mohlo znít indiánské jméno malíře Otty Plachta. Po revoluci potkal na vernisáži svých obrazů v americkém Miami peruánského šamana a výtvarníka Pabla Amaringa a odjel za ním do džungle. I díky šamanským rituálům se propojil s přírodou natolik, že s ní svázal tvorbu i život. Od té doby je rozkročený mezi Českem a Peru.

Jak to cítí sám Otto Placht? „Už sedmadvacet let jezdím sem a tam. Jsem všude outsider. Tady mě sice respektují, ale nereprezentuji české výtvarné umění, znají mě jako malíře džungle. Tam, v Americe, jsem zase běloch, a nemůžu tedy reprezentovat ,nativos‘. Dostal jsem se tak mezi dva světy. Jednou nohou jsem tady, jednou nohou tam,“ popisuje muž, který v minulosti často přednášel o Amazonii a tamním životě ve snaze zabránit odlesňování. „Se ztrátou prostředí mizí neuvěřitelně rychle celý ten kosmos, který byl pro mě fascinující inspirací.“

Za sebou má právě pracovně intenzivní půlrok, který strávil ve svém domě na břehu jezera Yarinacocha, kde v ateliéru maloval nové obrazy. I když v Peru tráví hodně času, tento půlrok byl spíše nedobrovolný. Do Česka se nemohl dostat, protože Peruánci kvůli pandemii koronaviru odřízli veškerou dopravu.

Jeho obrazy vyzařují těžko uchopitelnou energii a pravidelně se v nich objevuje motiv propojených spirál. Tento výtvarný prostředek vzešel – jak říká – ze šamanského rituálu coby „projevu růstu a cyklu vzniku a zanikání“. A právě ten je také základem výstavy, kterou by chtěl v blízké budoucnosti uskutečnit: téma času jako „přítomné vzpomínky věcné pomíjivosti“ – času, který „nás všechny v hrdle přesýpacích hodin pohltí a přetvoří“.

Podpořte Reportér sdílením článku