Logo

Horké chvíle autobyznysu

Post Image

Horké chvíle autobyznysu

Play icon
21 minut

I když automobilový průmysl v Evropě utrpěl v důsledku koronaviru těžký zásah, mnohem horší než při globální krizi po roce 2008, objevily se i dobré zprávy. V Česku se automobilový sektor propadl hodně, ve srovnání s jinými zeměmi si však nevedl tak zle. Prodejci zdokonalovali online obchodování, na trhu byli vedle mnoha poražených i vítězové a léto vypadalo slibně. Na začátku podzimu se čekalo na to, jak situaci ovlivní druhá vlna pandemie.

Proč je automobilový obor důležitý indikátor zdraví ekonomiky, ukazuje pár čísel. Loni v Evropě se podle Evropského sdružení automobilových výrobců (ACEA) vyrobilo přes 18,5 mi-lionu vozidel, z toho plných 85 procent bylo osobních vozů. Export mimo unii představuje přibližně 30 procent a jen samotné továrny, kterých je po celém kontinentu přes 220, zaměstnávají 2,7 milionu lidí; další miliony pracovníků pak zahrnují související obory.

Pro ekonomiku České republiky je výroba vozidel – jak známo – také zásadní. Jak uvádí agentura CzechInvest, produkce spojená s vozidly představuje 26 procent tuzemské průmyslové výroby, z 23 procent se pak podílí na českém vývozu. Do výroby je zapojeno téměř 180 000 lidí a automobilové odvětví tvoří přibližně 10 procent HDP. Kvůli razantnímu propadu výroby v Anglii, na kterém se podepsal i brexit, se Česko – představující 10 procent výrobní kapacity EU – dostalo již loni dokonce na čtvrtou příčku v EU za obry Německo, Španělsko a Francii.

Platí, že když se daří automobilovému sektoru, výrobě a prodeji, je na tom dobře i ekonomika. A obráceně. Avšak letos během pár týdnů se kdysi mocný automobilový průmysl, na který řada zemí v čele s Německem tolik sázela, ocitl na kolenou. Menších zemí, kde výroba vozidel představuje zásadní součást hospodářství, jako je Česká republika nebo Slovensko, se současná situace přirozeně dotýká ještě více.

Dlouhá těžká léta

Následky nemoci covid-19 dopadly na automobilový průmysl podle očekávání razantně: propad výroby aut v Česku zatím dosáhl 27 procent, odbyt klesl o 25 procent. A to jsou v evropských měřítkách ještě relativně dobré výsledky. Unijní trh, ze statistických důvodů stále zahrnující i Velkou Británii, odečetl za prvních osm měsíců 33 procent.

Že bude letošní rok pro automobilky v EU náročný, se přitom čekalo již před pandemií – kvůli dopředu ohlášeným sankcím za emise prodávaných vozů. Experti počítali s propadem, protože automobiloví prodejci a mnozí lidé i firmy se „zásobili“ staršími modely, nabízenými za výhodné ceny, a pokles zájmu o nová auta se začal projevovat už během roku 2019. Kvůli dopadům pandemie však byl pád v roce 2020 mnohem tvrdší a nesrovnatelný s ničím, co manažeři pamatují.

Podpořte Reportér sdílením článku