Program pomoci pro čtvrt milionu podnikatelů. Potřebují ji hlavně ženy

4. listopadu 2022

archiv

Samostatní podnikatelé a malé podniky se často ještě nestihly vzpamatovat z pandemie a už čelí další těžké situaci. Řada z nich na žádnou podporu nedosáhne, nebo o ní neví. Změnit to má program společnosti Mastercard s názvem Strive Czechia, který chce v příštích třech letech poskytnout pomoc až 250 000 podnikatelů a malých firem.

Snadnější přístup k financování, pomoc s digitalizací a možnost vzdělání a načerpání nových informací. To jsou tři potřeby, které samostatní podnikatelé, mikropodniky a malé podniky, zmiňují nejčastěji, když hodnotí svou současnou situaci a vyhlídky do budoucna. Vyplývá to ze studie „Touha prosperovat“, kterou pro Mastercard vypracovala společnost 60 Decibels.

Studie vznikla při příležitosti spuštění programu Strive Czechia, který se zaměří právě na podporu podnikatelek a podnikatelů se získáváním digitálních kompetencí, přístupu k financím, vzdělávání a budování sítí kontaktů. To by jim mělo pomoci překonávat krizová období a zajistit dlouhodobý rozvoj v měnící se ekonomice.

Analýza ukázala, že samostatné podnikatelky a firmy vlastněné ženami jsou na krize citlivější, než je tomu u mužů. Zatímco výrazný pokles tržeb postihl v posledním roce devět procent podnikatelů, u podnikatelek to bylo 22 procent. Obdobné je to s úsporami, ty citelně poklesly třinácti procentům podnikajících mužů a 25 procentům podnikajících žen. „Je to mimo jiné důsledek toho, že ženy během pandemie a navazujících opatření více omezovaly své podnikání kvůli péči o rodinu a blízké,“ říká Payal Dalal, senior viceprezidentka pro Centra pro inkluzivní růst společnosti Mastercard. Ženy mají ovšem v průměru také větší obavy z digitalizace svého podnikání a více stojí o čerpání informací od ostatních.

Studie se zabývala samostatnými podnikateli, mikropodniky (ty mají jednoho až deset zaměstnanců) a malými podniky (od 10 do 49 zaměstnanců). Pracovala s odpověďmi více než osmi set subjektů v Česku.

Výrazná většina všech dotazovaných by uvítala, pokud by jim někdo pomohl posoudit, jaké digitální nástroje se pro jejich konkrétní případ hodí. Od modernizace je také odrazují očekávané náklady, potřebovali by rovněž získat lepší představu o konkrétních přínosech pro jejich byznys. Čím menší podnik, tím více by takové poradenství a podporu potřeboval.

V tom všem by jim měl pomoci program Strive Czech, ve kterém chce Mastercard poskytnout podporu v hodnotě pěti a půl milionu dolarů. Ke spolupráci chce podle generálního ředitele Mastercard ČR a SR Michala Čarného získat také finanční instituce, se kterými by rád společně vyvinul takové produkty, které by malým podnikatelkám a podnikatelům usnadňovaly financování přechodu na moderní technologie. Program byl oficiálně vyhlášen 3. listopadu, první konkrétní pomoc by měla být k dispozici již v prvním pololetí příštího roku.

Podpořte Reportér sdílením článku