Zaměstnance na home office hlídáme, aby nepracovali až moc

Lidé

Anna Yona je majitelkou německé firmy na barefootovou obuv. Založila ji jako trojnásobná matka před pěti lety a dnes má 180 zaměstnanců, z toho většinu tvoří ženy pracující na home office. Nezavedla to z donucení, kvůli covidu, je to záměr od samého založení firmy. A nemůže si to vynachválit.

img DALŠÍ FOTOGRAFIE V GALERII

Wildling Shoes vznikla před pěti lety jako startup, dnes pracuje 80 procent ze 180 zaměstnanců doma. Byl to záměr od začátku?

Wildling jsme založili s mužem v době, kdy byly naše tři děti ještě opravdu malé. Skloubit roli rodiče a zakladatele firmy bylo snazší, když jsme mohli pracovat z domu. Home office šetří velké množství času, nemusíte cestovat do kanceláře a flexibilně umožňuje zvládnout přechod mezi soukromým a pracovním životem. Když jsme pak zaměstnali první spolupracovníky, vůbec jsme neřešili, jestli budou pracovat doma, nebo v kanceláři, protože my zkrátka žádnou kancelář neměli.

 

To ale není možné u každé profese…

To ne, zhruba dvacet procent našich zaměstnanců pracuje v logistice, tam to možné není. Jinak ale většina lidí potřebuje k práci jen počítač, starají se o zákaznický servis, marketing, IT, finance, zásobování a podobně. Ti všichni si mohou svůj pracovní den rozvrhnout flexibilně, zcela podle svých potřeb. Náš produktový tým, který se stará o vývoj a design našich bot, se schází v ateliéru častěji, ale i oni mohou dělat mnoho práce z domova.

 

Flexibilně? Žádná povinnost být u klávesnice od osmi do čtyř?

Ne, máme týdenní povinné porady a každý tým má pak určité jádro pracovní doby, kdy musí být dosažitelný. Obvykle se jedná jen o několik hodin denně. Jinak si může každý svůj čas rozdělit, jak mu to vyhovuje. Žádnou pracovní dobu nekontrolujeme.

 

Srozumitelnost a svoboda

Pracují podle vás lidé doma lépe/rychleji/více kvalitně než v kanceláři?

Myslím, že lidé pracují rádi, když ve své práci vidí smysl, když mohou odpovídajícím způsobem uplatňovat a rozvíjet své silné stránky, a především když cítí na druhé straně dostatečnou důvěru. Pak mohou nezávisle pracovat. To je u home office absolutní základ. Zároveň je zapotřebí jasná domluva a rozsah spolupráce. To obojí společně – srozumitelnost a svoboda – vytváří prostředí, kde je možná angažovanost, kreativita a týmová práce.

 

Nezneužívají vaši lidé takové volnosti?

Je to spíše naopak. U motivovaného a angažovaného týmu hrozí při home office nebezpečí, že budou pracovat příliš dlouho a hodně. Je důležité si nastavit jasné hranice a dávat pozor na to, aby si lidé dělali přestávky, vybírali a dodržovali doby dovolené a měli pravidelná časová období bez práce. Při home office je výrazně složitější uhlídat si hranice mezi soukromým a pracovním životem. Poskytuje sice velký prostor pro flexibilitu, ale také pro přepracovanost. Věčný multitasking, práce bez přestávek a chybějící volno mohou způsobit dlouhodobé nemoci a rozhodně to není způsob života, který bychom chtěli podporovat.

 

 

Když pro vás budu pracovat a nebudu si vybírat dovolenou, dostanu pokutu?

Sledovat pracovní vytížení a pracovní doby mají u nás za úkol vedoucí týmů. Kromě jiného dostávají měsíční reporty o přesčasech svých členů. Pokud tak zjistí, že je pracovní vytížení příliš velké, je jejich úkolem zjistit, kde je problém. Je to dočasné? Je chyba v systému? Nebo je prostě jen hodně práce rozděleno mezi málo lidí a je třeba najít nové zaměstnance? Pokutu tedy nedostanete, ale pokud u nás pracujete a máte dovolenou, jste nemocná nebo máte jen zkrácený úvazek, a přesto se objevíte ve virtuální kanceláři, jednoduše vás zase pošleme na zasloužené volno.

 

To jste ale u sebe asi nedodržovala…

To ne, ale když zakládáte vlastní podnik, je to něco jiného. Byly roky, kdy tato pravidla neplatila a kdy jsme firmě věnovali veškerý možný čas, energii a pozornost. To ale nemůže být trvalý stav a i já jsem svou pracovní dobu zredukovala na snesitelnou míru. Ne, že by mě moje práce nebavila, naopak. Často se musím nutit, abych přestala, protože tak člověk prostě přichází o část života, která patří rodině a společně strávenému času.

 

Úkoly jsme si rozdělili

Jak bylo vůbec možné ty první roky zvládnout?

Pomohly mi dvě věci: právě home office a partner, který se zcela samozřejmě podílel na chodu rodiny. Díky práci z domova jsem mohla lépe zvládnout ty pracovně intenzivní roky jako zakladatelka, šéfka firmy a matka. Můj partner přebral všechny ostatní úkoly. Často se staral o děti, vařil, udržoval domácnost v chodu. Všechno jsme to zvládali tak dobře především díky tomu, že jsme si všechny úkoly jako pár rozdělili.

 

Poslední rok byl pro mnoho firem velmi náročný. Jak jste se vypořádali s koronakrizí vy?

Jako internetový obchodník s týmem převážně pracujícím doma se nás naštěstí většina omezení přímo nedotkla. Ale samozřejmě krize postihla i naše lidi. Mnoho našich spolupracovníků má děti, o které se museli po celé týdny doma starat. Žonglování mezi prací a péčí o děti je dvojité zatížení, které nemůže dlouhodobě fungovat – to se pak musíte jako podnikatel co možná nejvíce upozadit a navzájem se v týmu podporovat.

 

 

Jak taková podpora vypadá v praxi?

Jedním z nejdůležitějších opatření v krizových situacích je otevřená, upřímná a jasná komunikace. Je důležité, aby tým věděl, jak to s firmou vypadá a jestli se lidé musejí bát o své místo. My jsme hned na začátku koronakrize svolali celý tým, tedy virtuálně, a situaci si vyjasnili. Ujistili jsme je, že uděláme vše, abychom zachovali všechna místa, včetně těch ve zkušební době, a že zkracování úvazků je pro nás až ta nejposlednější a velmi nepravděpodobná možnost. Každý se mohl zeptat na to, co ho trápilo, a my jsme odpovídali tak upřímně a otevřeně, jak to jen bylo možné.

 

I v Německu se však zavíraly školy a to se dotklo většiny vašich zaměstnanců…

To ano. Dali jsme jasně najevo, že se každý, kdo bude mít jakékoliv problémy a nebude schopen pracovat jako dříve, má přihlásit a nemusí se bát o své místo. V těchto případech si mohli zaměstnanci a zaměstnankyně vybírat náhradní volno, aniž by to mělo vliv na jejich plat, případně si mohli zkrátit pracovní dobu. My jsme tomu přizpůsobili naše cíle na dané období a pár jich odsunuli, abychom týmu ulevili. Nově jsme také zavedli nabídku virtuální péče o děti přes jednoho zprostředkovatele služeb a navázali jsme spolupráci s organizací, která pomáhá rodinám v obtížných situacích. Například jim najde chůvu. Je to opravdu drahá služba, ale skutečnost, že se o vaše děti nemá kdo postarat, je v těchto krizových měsících pro mnohé velkou zátěží.

 

Expanze do Česka

Vaši zaměstnanci jsou především ženy. V Česku mají mnohdy zaměstnavatelé strach přijímat ženy s dětmi. Obzvláště v této době, kdy se ze dne na den zavírají školy. Jak se s tím vyrovnáváte vy?

Náš tým tvoří z osmdesáti procent ženy, mnoho z nich má děti. A matky vnímám jako vysloveně cenné členy týmu – obvykle mají dobrou organizaci, nebojí se přebírat odpovědnost a angažují se za svůj tým a zaměstnavatele. Problém je však jinde. Proč by měla být péče o děti výhradním úkolem matek? Když se zavře školka, neměl by se o děti starat z poloviny času také otec? Pokud by se oba partneři podíleli rovnoměrně na domácích povinnostech, byly by pak ženy také méně znevýhodněny ve svých pracovních životech.

 

Chcete expandovat do České republiky. Budete tu hledat zaměstnance?

Ano, vidíme, že naše boty mají v Česku velký ohlas. Proto právě s několika partnery pracujeme na tom, abychom se u vás jako značka stali známější. Prodej se však celosvětově odehrává především online. Většina našeho týmu žije v Německu – máme také českou spolupracovnici, která žije v Kolíně nad Rýnem. Má na starosti naše české partnery. V budoucnu bychom však rádi v Česku otevřeli obchod a pak budeme hledat zaměstnance přímo na místě.

 

 

 

Ve vaší firmě je oddělení, které se jmenuje Positive Impact Team. Co má na starosti?

Cílem společnosti Wildling Shoes je také mít pozitivní dopad. To znamená, že bychom za sebou chtěli nechat svět o trošku lepší, než jsme jej našli. K tomu vede několik cest. První přes naše boty, které mají pozitivní vliv na zdraví a životní pohodu lidí a zajišťují jim přímý kontakt s přírodou, díky kterému si ji budou možná více uvědomovat. Potom finančně podporujeme projekty na obnovu krajiny. Kromě toho je naším cílem do budoucna získávat všechny naše suroviny z projektů obnovitelného zemědělství. Snažíme se také přispívat ke zvyšující se kvalitě půdy a vyšší rozmanitosti druhů zvířat.

 

Jak může firma vyrábějící boty ovlivnit zvyšování rozmanitosti druhů nebo kvality půdy?

Rozmanitost druhů podporujeme různými způsoby. Od loňska podporujeme některé projekty přírodních rezervací, které vytvoří životní prostor pro vzácné a částečně i znovu zdivočelé živočišné druhy. Stejně tak je pro nás důležitý zdroj našich materiálů, vlnu například kupujeme ze starých plemen ovcí, které žijí na přírodních chráněných pastvinách. Tím podporujeme ovčáky, kteří pastvou přispívají k udržení přírodního životního prostředí pro mnoho druhů rostlin i živočichů.

 

Proto si jako materiál vybíráte i konopí?

Ano, při výběru našich textilních materiálů chceme dávat přednost regionálním zdrojům a obnovitelným metodám pěstování. Například místo biobavlny z monokultur, která se musí transportovat přes půl světa, využívat více konopí a len, které se dají pěstovat v Evropě, a nepotřebujete k tomu zavlažování ani pesticidy. Navíc je můžete pěstovat s využitím agrolesnických metod, což zlepšuje mikroklima a přispívá ke zlepšení kvality půdy. Doufáme, že výběrem dodavatelů s úzkou spoluprací se zemědělci a dalšími organizacemi můžeme pomoci postavit evropský řetěz dodavatelů alternativních textilních materiálů, což zároveň přispěje k zavádění zemědělských postupů přátelských k životnímu prostředí. Také věřím, že Wildling Shoes má potenciál stát se inspirací pro ostatní. V našem týmu vidíme, jak se dá nadšením dosáhnout společného cíle.

 

Chystáte podobné projekty i v České republice?

Umím si dobře představit, že bychom mohli podobné projekty prosazovat i v Česku s českými partnery.

 

Reklama
Reklama
Reklama

Sdílení

Reklama

Podpořte nezávislou žurnalistiku

I díky Vám mohou vznikat finančně náročné texty a reportáže v magazínu Reportér.

200 Kč 500 Kč 1000 Kč Jiná částka

On-line platby zajišťuje nadace Via a její služba darujme.cz

Reklama
Reklama