Kdo může za kolaps sčítání?

11. dubna 2021

Sčítání obyvatel je jedna z nejstarších činností lidské společnosti. Dnes se pravidelně provádí v celém civilizovaném světě.

​​​​​​​JEDNIČKY A NULY – rubrika partnera ​​​​​​​



Po deseti letech jsme se do sčítání obyvatel pustili i my v Česku. Tentokrát se ovšem poprvé předpokládalo, že větší část obyvatel poskytne informace elektronicky. To je nepochybně dobrá myšlenka. Stejně jako je dobrá myšlenka, že lidé budou vybírat odpovědi z nabídek, takže výsledkem budou strukturovaná data, která bude možno bez lidské kontroly rovnou strojově zpracovávat.

Hned pár hodin po spuštění se však online systém zahltil a elektronické sčítání muselo být načas přerušeno. Následné komentáře vyzněly vesměs tak, že za vše může dodavatel. Rád bych k tomu řekl: za veřejnou zakázku vždy odpovídá zadavatel!

Dovolím si zaspekulovat, že v tom na straně státu nemusí být sám. Nepochybuji o tom, že dodavatel je zkušená firma, která umí spočítat, jaká je potřeba infrastruktura, aby očekávanou zátěž vydržela. Dostupné informace říkají, že tato firma nepořizovala hardware, ale že jej z bezpečnostních důvodů zajistila Státní pokladna Centrum sdílených služeb. Otázka zní: byly plně uspokojeny nároky na zdroje, které Český statistický úřad požadoval? Pokud ano, leží zodpovědnost na něm, pokud ne, je minimálně zčásti zodpovědná SP CSS.

Nicméně problém byl i v samotném IT řešení, jehož kolaps měl způsobit našeptavač adres. Ze své uživatelské zkušenosti soudím, že byl udělán špatně. První zadání znělo: napište název ulice. To znamená, že pod našeptavačem byl podložen číselník všech ulic v Česku a on vyhledával v této obří databázi. Proč nezněl první pokyn: zadejte PSČ? Software by snadno vybral jeden z nejvýše 700 tisíc malých číselníků a konkrétní ulici hledal v něm. Ideální nebylo ani našeptávání čísel popisných a orientačních. To své jsem ze systému vyloudil, až když jsem za název ulice vepsal i zkratku „č.p.“. Pokud nebyl na vině internetový vyhledavač, chybělo substringové vyhledávání. A to je chyba. V konečném důsledku lidé u zadání adresy trávili dlouhou dobu a vyžadovali pozornost našeptavače. Když někde zůstávají viset stovky tisíc relací, zabije to skoro každý systém.

Nejpozoruhodnější je ale pro mě ještě jiná věc. Dá se snadno dohledat, že dodavatelé IT řešení pro elektronické sčítání dostali celkem zhruba 40 milionů korun. Česká pošta za obstarání zbývajících odhadem deseti procent případů, kdy lidé dají přednost papíru, vyinkasuje 876 milionů korun. To zní jako vtip. Stát si zjevně myslí, že IT je zadarmo.

Rubrika JEDNIČKY A NULY vzniká ve spolupráci s NEWPS.CZ

Podpořte Reportér sdílením článku