A nakonec na tom tratí muzikanti. Spotify, seriál a realita

Post Image

A nakonec na tom tratí muzikanti. Spotify, seriál a realita

Play icon
16 minut

foto ČTK/Profimedia.cz

Seriál Netflixu nazvaný The Playlist popisuje příběh streamovací platformy Spotify. Má své zajímavé momenty a postupy, ale pozoruhodně málo se v něm řeší jeden velký problém – totiž že Spotify sice pomohlo hudebním vydavatelům, nikoli však samotným hudebníkům. V recenzi k tomuto závěru dochází publicista, který se tématem dlouhodobě zabývá.

Na počátku roku 2023 už není tak jednoduché vzpomenout si na dobu, kdy hudebnímu průmyslu nedominovaly streamovací služby. Streamování je prostě všude: nejposlouchanější písně na různých službách se propisují do hitparád a hudebníci této skutečnosti přizpůsobují nejen to, jak vydávají alba, ale i podobu samotných písní.

Nebylo tomu tak ovšem vždycky – a právě příběh této změny se snaží vyprávět nová minisérie od Netflixu s názvem The Playlist. Částečně vychází z knihy Spotify Untold, byť na rozdíl od své předlohy se zdá být trochu kreativnější: základní osa příběhu je reálná, seriál nicméně chvílemi ujíždí od pouhé dramatizace směrem k vyložené fikci.

The Playlist lze použít jako východisko ke zkoumání, zda a jak streamovací služby pomohly či naopak nepomohly hudebnímu průmyslu a samotným muzikantům.

„Tak se to nestalo“

Vraťme se ovšem nejprve k samotnému ději The Playlist. Seriál primárně sleduje osud Daniela Eka, švédského zakladatele dnes největší streamovací služby na světě. Znuděný byznysem na průsečíku nových technologií a prodeje reklamy a zároveň vyzbrojen deseti miliony švédských korun, které utržil za svůj nástroj na prodej online reklamy, se Ek v půlce nultých let rozhodl pustit do velkolepějšího projektu: vyřešit problém distribuce hudby zásadně narušené nástupem internetové éry.

Minisérie The Playlist je formálně poměrně sofistikovaná. Každý díl se vypráví z perspektivy jiné klíčové postavy. V prvním díle můžete sledovat relativně tradiční startupový příběh očima právě Daniela Eka, druhý díl ovšem věci komplikuje. Vypráví ho totiž Per Sundin, výkonný ředitel švédské pobočky Sony Music – jednoho z „velké trojky“ globálně největších hudebních vydavatelství.

Podpořte Reportér sdílením článku