Zpátky do nebe! Česko a Evropa se vrací do letadel

Post Image

Zpátky do nebe! Česko a Evropa se vrací do letadel

Play icon
25 minut
V srpnu 2020 začal nízkonákladový letecký dopravce Ryanair pravidelně létat do Prahy z Košic. V první polovině letošního roku je faktickým českým „národním dopravcem“ – do Česka či z něj s ním letěl každý čtvrtý cestující.

foto Profimedia.cz

Navzdory válce na Ukrajině a inflaci se Češi vracejí zpět k létání. V tomto ohledu kopírují evropský trend: statistiky naznačovaly, že se na starém kontinentu v květnu létalo nejvíce na světě. Očekává se i rušné léto, sen vyrazit k moři po dvou prázdninách s lockdowny si chce splnit spousta lidí. Jednou z mála společností, jež jdou opačným směrem, je český národní dopravce ČSA, který na jaře zrušil většinu letů. Minimálně na určitou dobu ho tak z hlediska českého leteckého provozu nahradil Ryanair.

Přelom června a července bývá na katalánském pobřeží neobyčejně příjemný. Počasí už je na Costě Bravě jižně od španělsko-francouzských hranic velmi teplé a moře čisté, v obcích a městech u pláží však ještě není moc návštěvníků. Proto tam v té době jezdí rodina pražského právníka Martina Řeřichy pravidelně na dovolenou.

Dvakrát za poslední tři roky už ale musela měnit své cestovní plány: ČSA jim totiž zrušily letenky na trase Praha–Barcelona a zpět.

V roce 2020 šlo o reakci na pandemii covidu, lockdowny tehdy zásadně omezovaly cestování po Evropě, respektive po celém světě. Letos to bylo – zřejmě – důsledkem komplikací, které české letecké firmě způsobila ruská invaze na Ukrajinu. „Tentokrát žádné konkrétní zdůvodnění nepřišlo, jen informace začátkem dubna, že lety zrušili,“ říká Martin Řeřicha.

Před dvěma roky firma svým klientům nabízela vouchery za neuskutečněné lety. „Část jsme odprodali někomu, kdo měl zájem o pořízení jiného letu, za zbytek jsme si jiné letenky pořídili my sami,“ říká právník. Jejich rodinní známí ovšem měli větší smůlu. Letenky na společnou dovolenou totiž nekupovali přímo přes ČSA, ale přes jednoho z externích prodejců. „Na ČSA jim řekli, že to mají řešit u prostředníka, tam se dočkali jen pravidelného e-mailového ujišťování, že se záležitost řeší. Nevyřešilo se nic,“ popisuje Martin Řeřicha zkušenost rodinných přátel. Ti se nakonec se svou pohledávkou přihlásili do insolvenčního řízení, do něhož se aerolinky dostaly. V reorganizačním plánu, který firmě schválil na jaře letošního roku soud, se počítá s tím, že nezajištění věřitelé dostanou jen 4,6 procenta ze svých pohledávek.

Pro letošní rok si obě rodiny, jak ta právníkova, tak jeho známého, pořídily letenky už v první polovině února. A to raději přímo u ČSA, aby se daly snáze řešit případné potíže.

Podpořte Reportér sdílením článku