Auta jako drahokamy

Byznys

Auta jsou čím dál dražší, dodací lhůty jsou dvakrát delší než před covidem, na některé vozy se čeká i déle než rok a vybrané specifikace z trhu už zmizely. Válka na Ukrajině zvyšuje inflaci tak, že je namístě se ptát, nakolik je rozumné „investovat“ do auta – tím spíše, když mnoho Čechů za poslední dva covidové roky nastřádalo rekordní částky. Má smysl roztočit peníze za automobil, dokud to jde? A když, tak za jaký?

img DALŠÍ FOTOGRAFIE V GALERII
Audio
verze

Auto jako investice zní na první poslech docela naivně: automobily přece vždy ztrácejí na hodnotě, pokud zrovna nejde o růžový cadillac Elvise Presleyho. Jenže poslední dva covidové roky, zpřísňující se emisní pravidla v Evropě a další faktory obrátily leckterá pravidla naruby, což se týká i cen nových nebo zánovních aut.

Není výjimkou, že dnes můžete čtyři pět let staré auto, které jste si koupili výhodně nebo jako zánovní, prodat za stejnou nebo i vyšší částku – zvláště u menších a dostupných modelů to platí téměř bezezbytku. Že cena auta neklesá, ale stoupá, se kupodivu týká i některých nových modelů značek, u kterých byste to nečekali a jež patří na dolní příčky prodejního žebříčku. Ať už je to Suzuki, které cílí spíše na cenově citlivou a konzervativnější klientelu, anebo třeba originální Subaru, které si cenu umělo držet i dříve, zvláště mezi znalci.

Oslovení odborníci z automobilového i finančního sektoru se shodují, že tlak na cenu nových aut je velký a návrat k situaci před čtyřmi pěti lety nepřichází v úvahu. Naopak hrozí další zdražování. „Od 6. července 2022 jsou pro nově homologované modely povinné další inteligentní asistenty (viz vydání Reportéra z října 2021 – pozn. aut.), které nové vozy ještě dále prodraží,“ upozorňuje Josef Pokorný, tajemník Svazu dovozců automobilů.

 

Češi naspořili tři biliony

Pavel Štefek, analytik společnosti PricewaterhouseCoopers, připomíná, že spotřebitelé v době nejistoty svá velká rozhodnutí odkládají. „Mnozí lidé během covidu hodně naspořili, ale v bankách se jim nyní úspory tenčí, protože úroky jsou hluboko pod inflací.“ A kdo si chce dnes pořídit vůz na úvěr, musí počítat i s vyšší úrokovou mírou – ČNB se právě vyššími úroky snaží srazit inflaci. „Pozitivní naopak je, že se zatím drží nízko nezaměstnanost. O chuti spotřebitelů nakupovat nové vozy tedy rozhoduje řada faktorů a současná nálada není jednoznačná. O tom, kolik se letos prodá v České republice nových aut, proto zřejmě nejvíc rozhodne další vývoj války na Ukrajině.“

 

 

Český statistický úřad uvádí, že takzvaná míra úspor domácností (podíl úspor na disponibilním příjmu) se ve čtvrtém čtvrtletí 2020 vyšplhala do rekordní výše 25,6 procenta, loni pak postupně klesala a ve třetím čtvrtletí 2021 činila 15,9 procenta. „Celkově zůstává míra úspor domácností stále vysoká, což by mělo tvořit určitý polštář, aby spotřeba domácností drasticky nepropadla i v podmínkách rychle rostoucí inflace,“ uvedla ekonomka Komerční banky Jana Steckerová pro deník Kurzy.cz. „Ke konci loňského roku měli lidé na běžných účtech uloženo přes tři biliony korun,“ potvrzuje Miroslav Zámečník, hlavní poradce České bankovní asociace.

Má tedy smysl využít zmíněného polštáře k nákupu auta?

„Pokud je domácnost v situaci, kdy si může dovolit nákup nového vozu, doporučuji neotálet a v případě, že nový vůz není dostupný, zvážil bych pořízení mladšího ojetého automobilu. V tuto chvíli nic nenasvědčuje tomu, že by se přetlak poptávky nad nabídkou měl v dohledné době změnit,“ říká ekonom Štefek. Podle něj se bude s přibývajícími týdny a měsíci nákup auta dále prodražovat. „Může se prodražit dvakrát: rostoucí cenou vozů, znehodnocením peněz v bankách nebo s tím související rostoucí úrokovou mírou u úvěrů a leasingů,“ dodává.

 

Zdražují všechny třídy

V době, kdy současně rostou ceny energií, potravin či paliva, Rusko devastuje Ukrajinu a válečný konflikt spolu se sankcemi vyvolává značnou nejistotu, je přirozená opatrnost. Projevilo se to už na realitním trhu, v automobilech však zatím kupodivu ne. Alexej Kiriakovský, předseda výkonného výboru Svazu dovozců automobilů a generální ředitel zastoupení značky Mazda pro Česko a Slovensko, si všímá rozdílu mezi náladou u nás a u východního souseda: „Vnímáme, že na Slovensku je situace tísnivější, nárůst objednávek v České republice je vyšší. Také se to odráží ve financování nákupu nových aut, na Slovensku si dříve až 45 procent zákazníků volilo financování, dnes je to pod 35 procent, což je podle mě důkaz snížené důvěry zákazníků v budoucnost. Česka se to až tolik nedotklo,“ říká šéf Mazdy.

Jan Hurt, generální ředitel Porsche Česká republika, oficiálního importéra vozů VW, Audi a Seat, vysvětluje, že automobily levnější nebudou. „Se zpřísňující se emisní legislativou se bude nabídka na trhu zužovat. Až v roce 2025 vstoupí v platnost Euro VII, tak – přestože o parametrech normy se stále diskutuje – je velmi pravděpodobné, že to bude mít zásadní negativní dopad na výrobu velmi malých a malých vozů, stejně jako na opačném konci spektra na velké modely se silnými motory. Osobně bych neváhal,“ radí Jan Hurt.

Pro příklady, že se nevyplatí spekulovat, stačí zůstat v koncernu VW – a je jedno, do jakého segmentu se podíváme. Snad nejvíce zjevná je situace jednoho z nejoblíbenějších aut na našem trhu: Škody Fabia Combi. Domácí automobilka sice vyvíjela vůz nové generace, ale vloni musela kvůli měnící se situaci na trhu přehodnotit plány a projekt zastavit. Modernizován tak byl jen hatchback, a kdo chce praktické a úsporné kombi s cenou kolem 375 000 Kč, má poslední šanci u stávajícího modelu, jehož výroba letos skončí. Druhou možností je utratit vyšší částku za modernější alternativu, ale v podobě SUV s menším kufrem. Nejdostupnější skladové modely Kamiq však stojí už kolem 435 000 korun.

Další svědectví velkých proměn na automobilovém trhu: kdo si před pěti lety koupil dokonale prostorné a až sedmimístné MPV Seat Alhambra nebo Volkswagen Sharan s cenou kolem 700 až 900 tisíc korun, si dnes může gratulovat. Poslední série se (pravda s lepší výbavou) nedostala pod 1 200 000 Kč. A komu se i tahle příležitost zdála už moc drahá a potřebuje prostorné auto podobného charakteru, má smůlu. Roli těchto dvojčat převzal model Multivan, což je sice oblíbený model příznivců velkých dodávek, ale jeho cena s motorem 1.5 TSI o výkonu 100 kW začíná ještě mnohem výš. V době uzávěrky byly na skladě po celé republice pouhé čtyři kusy, nejlevnější za zhruba 1,4 milionu.

Podobně se situace vyvíjí i u luxusních SUV; přestože lidé preferující tento typ vozů nemají hluboko do kapsy, i oni určitě změnu zaregistrují. Před dvěma lety šlo koupit šestiválcový Volkswagen Touareg za částku lehce přes 1,5 milionu, dnes tyto vozy jen stěží seženete za cenu nižší než dva miliony. Navíc končí nabídka nejdostupnější varianty se 170 kW a dále bude v prodeji už jen dražší, 210kW varianta.

 

Auto jako investice?

Doporučení ke koupi pro ty, kdo o autě uvažují, tedy platí jak pro zájemce o dražší auta, tak ta levná. Jen je třeba pečlivě zvážit, zda zvolit úvěr, nebo kupovat za hotové. „Má-li klient finanční rezervy v hotovosti, koupě auta může být právě teď dobrým rozhodnutím vzhledem k faktorům, jako jsou inflace, růst cen či transformace modelových řad, jejíž součástí je rušení některých verzí a motorů,“ říká ředitel českého zastoupení značky Peugeot Marco Venturini. Současně však varuje, že naopak v situaci, kdy skokově a mnohdy nepředvídatelně rostou ceny ostatního zboží, by úvěr na auto mohl zákazníka neúměrně zatížit a snížit tím jeho schopnost splácet.

U některých modelů může být nákup i nadále rozumný také proto, že dané auto se přestane bez náhrady vyrábět, což je příklad výše zmíněných modelů. „Možná je to paradox, ale při troše štěstí může být koupě vozu i výhodnou investicí,“ uvádí Attila Szabo, ředitel českého zastoupení Fordu, a přidává další argumenty: „Výroba některých modelů bude v příštích letech ukončena a nahradí je elektrické vozy, které ale ještě nějakou dobu určitě nebudou řešením pro každého.“ Podle něj bude stále existovat poptávka po autech s klasickým pohonem, což při jejich nedostatku způsobí nárůst jejich cen na trhu ojetin. „Může tedy dojít k situaci, kdy člověk po letech užívání takové auto prodá za podobné peníze, možná i za víc, než za kolik ho pořídil,“ dodává.

Vysloveně investiční potenciál skýtají tradičně luxusní a sportovní modely, zvláště nabízené v omezených sériích. Svou zkušenost s tím mají u Audi: „Jednak lze u automobilů očekávat menší ztrátu hodnoty v čase, jednak existují limitované edice některých modelů, jejichž hodnota roste. Část lidí bere investici do limitovaných edicí jako cestu, jak se v budoucnu ochránit proti inflačnímu znehodnocení peněz,“ říká Marcel Archleb, vedoucí značky Audi.

A samozřejmě tradičně výhodnější formou pořízení vozu je koupit auto ojeté, ať už zánovní, nebo starší, byť vozy z druhé ruky podražily také, a procentuálně leckdy mnohem více než nové modely. Touto cestou se vloni vydala velká část Čechů, což dokládají statistiky dovozů: zatímco nových aut se u nás v roce 2021 prodalo 207 tisíc, tedy o dvě procenta víc než o rok dřív, import ojetin dosáhl 185 tisíc a to je nárůst o plných 23 procent.

„Na dovozu ojetých aut se ovšem podílejí i sami prodejci nových vozů, kteří tak kompenzují výpadky způsobené covidem a nedostatkem nových modelů kvůli váznoucím dodávkám čipů,“ říká šéf Svazu dovozců automobilů Alexej Kiriakovský. „Ovšem na dovážených autech sledujeme velký podíl vozů, které nemají filtr pevných částic. V západní Evropě jejich provoz buď není možný, nebo se jejich vlastnictví prodraží, a tak se jich majitelé levně zbavují. Tyto ekologicky problematické modely pak končí na našich silnicích,“ doplňuje obrázek tajemník svazu Josef Pokorný. Jeho slova potvrzují statistiky i za první letošní čtvrtletí: vozy do pěti let stáří tvořily jen necelou čtvrtinu, nejvíce bylo vozidel starých deset až patnáct let a auta starší patnácti let tvořila významných 22 procent dovozu.

 

Do fronty na auta

Zájemci o vůz volí ojetiny jednak kvůli nižší absolutní ceně, jednak kvůli tomu, že mnozí nechtějí čekat na nový model. Dodací lhůty jsou stále velmi vysoké, u konkrétních značek a modelů o polovinu, ale také dvojnásobně než před covidem. Kvůli emisním pokutám navíc automobilky tlačí elektrické modely, na které se leckdy čeká jen pár týdnů či měsíců, zatímco žádané automobily se spalovacími motory jsou více nedostatkové.

Někteří výrobci auta odstavují na parkovištích, aby jim později doplnili scházející díly, jiní raději takové vozy vůbec nevyrábějí. V obou případech to pro zákazníka ale znamená čekání, které i u běžných aut dosahuje až patnácti měsíců, o luxusních exemplářích se zakázkovou výbavou ani nemluvě. I proto jak samotní prodejci, tak importérské společnosti ve velkém organizují výkup a prodej ojetých aut. „Na nové vozy značky Škoda se tak v současnosti čeká od šesti do třinácti měsíců. Pro zákazníky je také u autorizovaných prodejců Škoda připraveno přes 900 nových skladových vozů. Přes 5 000 certifikovaných ojetých vozů včetně zánovních pak nabízí program Škoda Plus,“ zdůrazňuje vedoucí českého zastoupení domácí značky Jiří Maláček. I Toyota slovy ředitele Martina Pelešky přiznává až patnáctiměsíční čekací lhůty, u většiny dalších značek běžně dosahují jednoho roku.

Stlačit termíny dodávek se naopak daří korejským producentům. „Vzhledem k tomu, že značku Hyundai netrápí potíže ve výrobě tak významně jako jiné výrobce a domácí výrobu nezpomaluje obtížná logistika, jsou modely i30 a Tucson k dispozici pouze za několik málo měsíců,“ říká tiskový mluvčí David Pavlíček. Šéf Kie Arnošt Barna připustil až roční lhůty u luxusnějších vozů Sorento a EV6, zato nejžádanější model Ceed s benzinovým motorem a přímo řazenou převodovkou dokážou ze závodu v Žilině dodat do tří měsíců. „V případě skladových vozů je dodací lhůta setrvalá, a to dva až tři týdny,“ doplňuje ředitel značky Kia.

Všichni oslovení importéři se pak až na výjimky shodují, že popsaná situace s vysokými cenami a dlouhými dodacími lhůtami – nevýhodná pro obě strany, zákazníky i prodejce – bude trvat minimálně ještě letos. „Dodací lhůty jsou zatím bohužel dvakrát až třikrát delší než v minulosti,“ říká Jan Hurt z importérství vozů VW, Audi a Seat. „Optimisticky věříme, že ve druhé polovině roku se čekací lhůty začnou výrazně zkracovat. Stále však máme hodně objednávek z minulosti, takže efekt zkrácení dodacích lhůt noví zákazníci pocítí spíše až v roce 2023.“

Takže pro zájemce o nové auto platí, že s rozhodnutím by neměli otálet a při objednávání se naopak obrnit trpělivostí. Jako za starých časů.

 

Autor je publicista, který se automobilovému odvětví věnuje přes 25 let.

 

 

Reklama
Advertisement
Reklama
Advertisement
Reklama
Advertisement

Sdílení

Reklama

Podpořte nezávislou žurnalistiku

I díky Vám mohou vznikat finančně náročné texty a reportáže v magazínu Reportér.

200 Kč 500 Kč 1000 Kč Jiná částka

On-line platby zajišťuje nadace Via a její služba darujme.cz

Reklama
Advertisement
Reklama
Advertisement