Virus na Facebook nehledí

Názory

Premiér Babiš, který vždy věnoval velkou pozornost marketingu, začal ke koronaviru přistupovat tak, že jde hlavně o otázku komunikace na sociálních sítích a v médiích. A nákaza se dále šířila.

Virus je potvora. Neřídí se podle nálad lidí na sociálních sítích. A ani nějaké video Čau, vire na něj nefunguje.

Nezdálo se ovšem, že by si to Andrej Babiš plně uvědomoval. Premiér zjevně někdy v květnu přestal považovat koronavirus za epidemiologický problém; nehovořil o zvýšení počtu testů nebo naléhavé potřebě posílit schopnosti hygieniků identifikovat nakažené. Dospěl k závěru, že SARS-CoV-2 je přinejmenším na pár měsíců poražen. Jak už to u něj chodí, věnoval se spoustě věcí najednou; samozřejmě se však premiér – který vždy naslouchal hlasu marketingových poradců –, soustředil hodně na svůj obraz na veřejnosti a na své voliče s ohledem na říjnové krajské a senátní volby.

Mezitím začal počet lidí pozitivně testovaných na nemoc covid-19 v Česku růst, až se tempo dostalo začátkem září na hodnoty, které byly na přepočet na obyvatele vyšší než ve všech sousedních státech.

Dokladů, že premiér Babiš považoval koronavirus hlavně za problém komunikace a public relations, se dá najít více. Je zde například pozoruhodné video ze začátku června. „Takže čau lidi, zase je neděle a poprvé bez roušky. Hlavně proto, abysme co nejdřív na ten vir zapomněli,“ prohlásil Babiš. Krátce poté citoval průzkum, podle něhož měli lidé obavy z druhé vlny pandemie, načež dodal: „Skutečně se nebojte, my jsme na tu druhou vlnu připraveni.“

Pro srovnání: mnoha Čechy neoblíbená německá spolková kancléřka Merkelová tehdy volila jiný tón. Na konci jara řekla, že první fázi pandemie má Německo za sebou, ale zemi ještě čeká „dlouhý zápas“. A i když také tam přes léto čísla pozitivně testovaných stoupala, na přelomu srpna a září se zdálo, že se situace stabilizovala – mimo jiné i proto, že podle více pozorovatelů brala většina Němců virus vážněji než velká část Čechů.

Jistě, každý dělá chyby, člověk i vláda. Ve světě najdeme jen málo zemí, v nichž by politici a úřady v boji s náhlou pandemií neudělali něco špatně, což ostatně platí též pro Německo. Jde však také o to, zda je někdo schopen chybu přiznat. Což bychom našli i u – jinak často kritizovaného – Babišova ministra zdravotnictví Adama Vojtěcha. „Původně jsme si mysleli, dnes už mohu říct – naivně, že přes léto virus poleví, že se nebude tak šířit, možná se změnou počasí. Ale vidíme reálně na datech, že žádná pauza nebyla,“ řekl koncem srpna.

 

Co ovšem dělal Babiš? Jen několik dní předtím se opět projevil jako politik, který virus považuje především za otázku veřejné komunikace a zjevně i své volební podpory. „Lidé jsou už otrávení z různých nařízení,“ řekl Babiš, když na serveru novinky.cz vysvětloval, proč zamítl rozhodnutí ministerstva zdravotnictví obnovit od začátku září povinnost nošení roušek v mnoha uzavřených prostorech.

Lidé v Česku možná byli otrávení, nikoli však virus. Za den, kdy rozhovor s premiérem vyšel, tedy za sobotu 22. srpna, hlásila Česká republika 234 nových pozitivně testovaných. O dva týdny později, tedy v sobotu 5. září, zaznamenala úřední statistika 508 nových případů. Tudíž pár dní nato musely úřady široce definovanou povinnost nošení roušek, kterou Babiš původně zarazil, stejně vyhlásit.

V době uzávěrky tohoto vydání Reportéra začali úředníci i premiér naznačovat, že hygiena „trasuje“ – tedy hledá nakažené – příliš důkladně, a čísla pozitivně testovaných jsou tak příliš vysoká. Šéfka pražské hygieny Zdeňka Jágrová sdělila serveru novinky.cz, že ministerstvo zdravotnictví začalo pracovat na změně metodiky. „My jsme skutečně poctivě trasovali naprosto každého, což okolní státy vždy nedělají. Data pak nejsou srovnatelná a Českou republiku to poškozuje,“ řekla.

Proč se asi pražská hygienička starala o obraz republiky v zahraničí? Hovořil s ní o tomto aspektu někdo? Je těžké nepodezírat, že šlo opět o projev klasického přístupu: před přesnou znalostí šíření epidemie v Česku má přednost image a marketing.

 

Reklama
Reklama
Reklama

Sdílení

Reklama

Podpořte nezávislou žurnalistiku

I díky Vám mohou vznikat finančně náročné texty a reportáže v magazínu Reportér.

200 Kč 500 Kč 1000 Kč Jiná částka

On-line platby zajišťuje nadace Via a její služba darujme.cz

Reklama
Reklama