Digitální svět. Teď přichází naše chvíle

Byznys

Studio Geewa vyvíjející digitální hry, které před lety založil Miloš Endrle, koupil krátce před pandemií americký investor. Úspěch zaujal dokonce i marketing Andreje Babiše, takže se objevil v jeho pravidelném facebookovém hlášení. Miloš Endrle to bere s nadhledem, ale předvídá, že jeho obor čeká skvělá budoucnost. „S koronavirem se přechod k digitálnímu světu ještě urychlí,“ říká.

Audio
verze

Miloše Endrleho jsem poznal před více než dvaceti lety. Jeho tehdejší firma mimo jiné programovala software pro burzovní obchodníky – v době, kdy byl internet v Česku ještě velká exotika, vytvořila první systém pro online obchodování s americkými akciemi. Jeho programy také pro deník MF DNES chroustaly čísla o akciích z pražské burzy, které tehdy vycházely v novinách až na čtyřech stranách. Na člověka z IT branže měl Miloš Endrle jednu vzácnou vlastnost: co slíbil, udělal včas, a navíc to spolehlivě fungovalo. Pokud si dobře pamatuji, ani jednou nebylo třeba lepit prázdné novinové stránky kvůli nějaké havárii.

Svět programů pro byznys, banky a mobilní operátory záhy opustil a vyrazil jiným směrem. Začal stavět studio Geewa zaměřené na vývoj mobilních her pro více hráčů. Po patnácti letech koupili firmu noví investoři z USA.

To bylo letos v únoru, jen krátce před úderem koronaviru v Evropě.

„Upřímně, k té transakci došlo z dnešního pohledu za minutu dvanáct,“ vypráví Miloš Endrle v nových firemních prostorech s krásným výhledem na marinu u Vltavy v Praze na Palmovce. V nových kancelářích si ani všichni nestačili vybalit a už se kvůli opatřením proti pandemii přesouvali domů. „Když se bavíte s jinými podnikateli, třeba s obchodníky, s restauratéry, jak dopadli oni, my jsme proti nim úplně v pohodě. Být v našem mobilním byznysu je teď skutečné privilegium. Kdo rozumí datům, aplikacím a jejich distribuci, má před sebou obrovskou budoucnost. S koronavirem se přechod k digitálnímu světu ještě urychlí,“ odhaduje.

 

 

Cizinci neodešli

Zmíněnou firmu založenou Milošem Endrlem, herní studio Geewa (vyslovuje se džíva), převzala americká společnost AppLovin skupující po světě perspektivní vývojáře aplikací pro mobilní telefony. Podíl koupila od předchozích investorů, tedy skupiny KKCG Karla Komárka a polských fondů MCI. Miloš Endrle držel jako zakladatel malý podíl a ve firmě dál zůstává jako šéf.

Americké investory přilákal úspěch titulu Smashing Four. Mobilní hra, v které se hráči navzájem vyřazují odrazy jako koule na kulečníkovém stole nebo ve vzdušném hokeji, vytáhla tržby společnosti během dvou let skoro na dvacetinásobek, tedy na více než tři sta milionů korun.

Příchod nového investora umožnil skokově přijmout nové vývojáře, což se podařilo dotáhnout krátce před březnovým uzavřením hranic. Počet zaměstnanců vyrostl z dvaceti na šedesát kvůli přípravě nové hry s názvem Smash Casters. „Ve firmě teď máme šestnáct národností. Nikdo z nich se nevrátil domů. Já to beru jako poctu Česku, že nám věří a cení si toho, jak jsme pandemii zatím zvládali,“ říká Miloš Endrle.

Většina lidí pracovala v půlce dubna z domova, část už si však chodila do kanceláří „odpočinout“. „Někdo nemá doma dobré podmínky na práci. Kdo má menší děti, ten ví, že to znamená často stres,“ vysvětluje. „Trpí tím samozřejmě produktivita a koordinace práce. Ta je v kreativním průmyslu úplný základ a žádný slack (populární platforma pro spolupráci na dálku – pozn. red.) to nahradit nemůže,“ dodává Miloš Endrle.

 

Přežít dvě smrti

Během patnácti let, kdy se snažil vydupat firmu ze země, udělal s krizovými situacemi několik zkušeností. Geewa podle něj přežila minimálně dvě klinické smrti. Poprvé došlo na zachraňování v roce 2010 po světové finanční krizi. Do ní žila firma z reklamy, která se zobrazovala hráčům – jenže tento pramen vyschl. Příjmy jim vrátil až přechod na Facebook; na sociální síti se zrodil první mezinárodní hit, kulečník Pool Live Tour hrály na Facebooku v době největší slávy desítky milionů lidí. Gee-wa s úspěchem nabobtnala, vydávala nové hry, ale tahák nepřicházel. Podle Endrleho je to v herním průmyslu skoro pravidlo, kterému se říká „one hit, ten shit“. Na jeden trhák deset propadáků. Přišlo propouštění, hledání nového modelu a přechod ke hrám do mobilů.

Koronavirus, zdá se, hrám, online zábavě a obecně internetu neublížil. Naopak. Sociální sítě, internetové portály a streamovací služby hlásí rekordní návštěvnost a zisky. V herní branži se daří hlavně hrám na PC a konzole, jako je Playstation, což je hlavně důsledek celosvětové karantény. „Je to logické. Lidé jsou doma a hrají na velkých obrazovkách,“ vysvětluje Miloš Endrle. Na jejich webu duelovky.cz chytil nový vítr slovní fotbal. Hru, jež vznikla pro web už před čtrnácti lety, teď opět hraje proti sobě dvanáct třináct tisíc hráčů denně.

Reagovat nějakou novou hrou na situaci okolo pandemie prý nedává smysl. Vývoj špičkového titulu trvá příliš dlouho. Miloš Endrle však očekává, že s vynuceným omezením mezilidských kontaktů odstartuje také skutečný boom esportů. Tedy soutěží, v kterých se kombinuje fyzický výkon, elektronika a herní strategie, a zároveň se jich mohou účastnit fanouškové z celého světa. Jako příklad dává projekt Live Penalty českého specialisty na vizuální efekty Pavla Kacerleho. Jde o soutěž v kopání penalt, kdy na skutečné fotbalové brankáře střílí robot na dálku řízený hráčem. A to klidně z jiného světadílu.

 

Hranice marketingu

Prodej Geewy byl již třetí velkou transakcí během roku, kdy domácí herní studio získalo zahraničního investora. Miloš Endrle v tom vidí potvrzení, že Česko může být jedním z hlavních center kreativního průmyslu. „V Česku byli špičkoví animátoři, loutkáři, obrovská tvůrčí síla. V okamžiku, kdy se to začalo přesouvat na počítače a my jsme neměli potřebný výkon, to šlo do kytek,“ říká. „Ale technické zázemí se hodně zlepšilo, tradice tady pořád je, měli bychom být schopni dělat ty nejlepší hry na světě,“ míní.

Přesto jej zaskočilo, že se úspěšný prodej Geewy dostal do facebookového „hlášení“ Andreje Babiše z průhonické Sokolovny jako příklad toho, jak země pod jeho vedením prosperuje. Miloš Endrle odpověděl otevřeným dopisem, jak by bylo možné podpořit herní průmysl a konečně „přejít od silných marketingových proklamací k činům“. Dlouhodobě je problém s pracovními povoleními pro zahraniční vývojáře a malým počtem absolventů odpovídajících technických a uměleckých oborů v Česku.

Jeho dopis široce sdílený na so-ciálních sítích přitáhl během pár hodin pozornost marketingu hnutí ANO a výsledkem byly i rychlé schůzky na ministerstvu průmyslu. A od té doby prý záležitost usnula. „Připomíná mi to dění okolo koronaviru a takový ten marketingový přístup. Na začátku udělala vláda rychlá a správná opatření,“ vysvětluje s tím, že následně čekal rychlý nástup chytré karantény a analýzu dat o šíření nové nemoci.

„Zatím zůstaly jen roušky, dezinfekce a zavřené obchody. Tím jen hasíme požár. Dokud nebudeme mít čísla o šíření nemoci, nebudeme vědět, na čem jsme, nebude žádný plán a nikam se neposuneme,“ uzavírá Miloš Endrle.

 

Reklama
Reklama
Reklama

Sdílení

Reklama

Podpořte nezávislou žurnalistiku

I díky Vám mohou vznikat finančně náročné texty a reportáže v magazínu Reportér.

200 Kč 500 Kč 1000 Kč Jiná částka

On-line platby zajišťuje nadace Via a její služba darujme.cz

Reklama
Reklama