Startupy: Kalhotkami pro lepší svět

Byznys

Spojení moderních technologií, vývoje v Česku a zdejší textilní výroby přivedlo na svět spodní prádlo, které se stalo novou menstruační pomůckou. Značka Snuggs, založená mladou podnikatelkou a mladým podnikatelem, vydělala během dvou let miliony. Startup rozšiřuje ženám možnost výběru, svou komunikací boří tabu – a oslovuje zákaznice, které myslí na ekologii. Pratelné menstruační kalhotky jsou totiž velmi šetrné k životnímu prostředí.

img DALŠÍ FOTOGRAFIE V GALERII
Audio
verze

Stačily jí dvě minuty. Tehdy, na začátku roku 2019 – během soutěže startupů založených ženami –, promluvila Linda Šejdová poprvé před širší veřejností o svém produktu. V té době teprve třiadvacetiletá podnikatelka přesvědčivě vysvětlila, proč jsou menstruační kalhotky dobrá věc a proč mají velký byznysový potenciál. Na jejich vývoji tehdy pracovala už rok v rámci značky Snuggs, kterou založila spolu s Tomášem Zahradníkem.

Ten ročník soutěže sice výrobci kalhotek Snuggs nevyhráli, získali však cenu veřejnosti. A vzbudili opravdu značný zájem ženského publika. Měsíc od jejího vystoupení pak přišel produkt na trh. A ačkoli se tehdejší verze kalhotek lišila od těch dnešních, své zákaznice si získaly prakticky okamžitě. Od té doby obrat nepřetržitě roste.

Menstruační kalhotky Snuggs nejsou samozřejmě prvním takovým produktem na světě, dokonce nejde ani o jediný produkt tohoto typu z České republiky. Mají však takovou tloušťku a spoustu dalších vlastností, že se svou pohodlností blíží běžnému spodnímu prádlu – a samozřejmě je lze také prát. Skládají se hned z několik hi-tech materiálů. Jedním z nich je například nepropustná membrána s vodním sloupcem dvacet tisíc milimetrů: tento údaj najdeme například u lyžařských bund, ukazuje, při jakém množství začne voda prosakovat. Dvacet tisíc milimetrů znamená opravdu vysokou hodnotu; vyšší, než jaká je obvyklá právě u těch bund.

Díky tomu, že Lindu Šejdovou napadlo použít moderní technologie, se zásadně rozšiřují možnosti, jak řešit ženskou intimní hygienu: ještě před dvěma lety zde totiž byly převážně jen vložky, tampony a pro odvážné možná ještě kalíšky. Podobné technologické postupy se tehdy používaly obvykle pouze u již zmíněného sportovního vybavení nebo pro extrémně náročné oblečení pro hasiče. „Nápad vložit nejlepší materiály do kalhotek byl pro všechny velkým překvapením,“ říká Šejdová.

 

A měnili jsme plány

Že kalhotky Snuggs představují jednoznačný byznysový úspěch, ukazují ekonomické výsledky.

Během prvních tří dnů prodeje si zákaznice koupily 1 500 kusů – šlo o testovací fázi, byly za zvýhodněnou cenu a ženy posílaly firmě zpátky své hodnocení produktu. Ale i poté, co tato první fáze skončila, zájem trval dál. Za celý první měsíc se prodalo 2 500 kalhotek: peněz bylo tolik, že přestal být potřeba původně plánovaný vstup na globální crowdfundingovou platformu Kickstarter, kde se lidé skládají na rozjezd různých projektů.

Značka zdokonalovala svůj e-shop a do konce roku 2019 se k zákaznicím dostalo deset tisíc kusů prádla. To znamenalo celkový roční obrat ve výši šesti milionů korun a jedenapůlmilionový zisk. Ve Snuggs museli upravit obchodní plány směrem vzhůru. A nebylo to naposledy.

Zpočátku táhli zakladatelé vývoj, výrobu i obchod se svého. Posléze se ale kalhotky dostaly na zaběhnutý internetový obchod Pilulka.cz, dále na e-shop zaměřený na ekologické produkty Econea.cz (o ekologii ještě bude řeč), později na Slevomat – a také do sítě kamenných drogerií DM. Přibývala různá provedení kalhotek. Na konci roku 2019 přišla zvenčí investice ve výši osmi milionů korun, na kterou se složili tuzemský venture kapitálový fond Nation 1 a andělský investor Martin Rozhoň, zakladatel e-shopu Vivantis.

 

V lednu loňského roku se kalhotek Snuggs prodalo už šestnáct tisíc, což představovalo obrat ve výši deseti milionů korun, a firma, která má v obchodním rejstříku název „snuggswear“, opět upravila obchodní plány. O dva měsíce později dosáhl odbyt už více než 27 tisíc kusů prádla – a Linda Šejdová s kolegy musela obchodní plány zase měnit.

Letos v lednu bylo zjevné, že obrat vzrostl mnohonásobně – rok 2020 zakončila firma s tržbami dosahujícími téměř 100 milionů korun, přičemž prodala 140 tisíc kusů speciálního dámského prádla. Plány prý zatím tentokrát neupravují. „Rosteme a uvidíme, jak to letos dopadne,“ říká Linda Šejdová.

Úspěch Snuggs vlastně vedl k tomu, že o kalhotkách pro dámy začali hovořit zasvěceně i někteří muži – konkrétně jeden z již zmíněných investorů. „Snuggs zcela mění trh, kterému od nepaměti dominují jednorázové menstruační pomůcky, a přináší do něj nové technologie, které zásadním způsobem zvyšují ženám komfort používání,“ vysvětloval v roce 2019 Martin Rozhoň, proč se do firmy rozhodl investovat.

Ta se přitom nepohybuje v klasické startupové oblasti, do níž obvykle tečou peníze; tedy v oblasti spojené s digitálním světem, ale s menstruačními kalhotkami. „Jedna věc je tabuizované téma. A druhá je to, že jsme fyzický produkt. V Česku plyne víc investic do softwarových věcí. To bylo spojení dvou bodů, které to asi dělaly těžší,“ říká Linda Šejdová.

 

Ekologicky!

Ne každé ženě samozřejmě menstruační kalhotky Snuggs vyhovují, i když výrobek dostává podle firmy v hodnoceních zákaznic z 93 procent nejvyšší známku, tedy pět hvězdiček. Určitě se však dá říci, že produkt trh mění. Spodní prádlo tohoto typu totiž představuje zásadní posun v byznysu s dámskými hygienickými potřebami, jenž přitom není vůbec malý: podle různých průzkumů a odhadů vyjdou průměrnou ženu menstruační tampony či vložky za celý život na zhruba 100 tisíc korun.

Snuggs nepřesvědčují cenou. Přitom už dnes na sociálních sítích existují skupiny čítající i tisíce žen, které si navzájem radí o slevových akcích, případně přeposílají slevové kódy – nebo přeprodávají vyzkoušené a občas i použité spodní prádlo. Snuggs vyjdou zhruba na 800 až 1 000 korun, což je cena odpovídající i srovnatelně kvalitním nabídkám konkurence. Ideálně jich přitom žena potřebuje hned několik a po zhruba padesátce praní je z hygienických důvodů firma radí vyměnit.

Značka ovšem staví propagaci svého výrobku na dvou jiných pilířích. Prvním je možnost výběru. „Teď si ženy uvědomují, že si můžou vybrat, nosit jednu pomůcku nebo je kombinovat. Testovat a vidět, co jim vyhovuje, jak jim to vyhovuje a jak se to mění,“ vysvětluje Linda Šejdová. Druhým zásadním rysem pak je, že firma věří na ekologii a udržitelnost. Průměrně totiž žena spotřebuje za život asi dvanáct tisíc jednorázových tamponů či vložek, což je kolem 140 kilogramů odpadu. Ostatně právě ekologický aspekt zákaznice v průzkumech pro Snuggs vyzdvihují.

Nutno dodat, že menstruace je pro komunikaci ošemetná věc. Před čtyřmi lety ve Velké Británii proběhl průzkum na toto téma a necelá polovina dívek v něm uvedla, že se za svou periodu stydí. A skoro tři čtvrtiny přiznaly, že se při nákupu hygienických pomůcek cítily trapně. Existují dokonce pojmy jako „menstruační tabu“ či „menstruační stigma“: loni v Irsku například zakázali televizní reklamu na tampony, protože během ní bylo řečeno, že je třeba je zavádět výš, než jsou ženy zvyklé.

Snuggs však zjevně přispívají k tomu, že se tato tabu drolí. „Snažím se to nevnímat přes svou bublinu, kterou je v tomto ohledu těžké odlišit. Ale vidíme i v našich průzkumech, že je tu posun. Je hezké vidět, že Snuggs už kupují muži svým ženám nebo dcerám,“ popisuje Linda Šejdová.

 

Expanze do Evropy

Linda Šejdová chtěla vždy podnikat. S o rok a půl starším Tomášem Zahradníkem se znají z gymnázia a předtím, než Snuggs založili, pracovali oba v několika startupech. Ona prošla startupy LidskáSíla.cz, Productboard a BudgetBakers, kde působila ještě půl roku poté, co už Snuggs vyráběli – do doby, než to už bylo kvůli objemu práce neudržitelné. Zahradník působil v Liftagu, SpaceKnow i Rekolech.

Šejdová vysvětluje, že jejich předchozí zkušenosti byly velmi dobrou školou: poznali fungování různých částí firem, navíc tím, že šlo o neformální prostředí startupů, pohybovali se velmi blízko zakladatelům a viděli, jak se rozhodují a jak řeší problémy.

Menstruační kalhotky původně chtěla Linda Šejdová pro sebe. Na trhu jí chyběla alternativa k existujícím pomůckám, a když slyšela o zahraničních kalhotkách, vyzkoušela je. Savé spodní prádlo si tehdy ženy nechávaly vozit třeba ze Spojených států za společné poštovné, aby se jim to alespoň trochu vyplatilo. Jenže přišlo zklamání: dovezené kalhotky Lindě Šejdové nevyhovovaly. A tak se začal rodit plán vyrábět vlastní.

Ze zájmu jedné dívky vyrostla značka, která už překročila hranice České republiky. Na sousedním Slovensku dosáhly tržby za dva měsíce jednoho milionu korun. Primárním cílem je ovšem západní Evropa. „Musíme být rychlí, dokud je konkurence malá,“ dodává Šejdová. Už přes půl roku se Snuggs prodávají v Německu; tam si produkty našly tisícovky zákaznic a podle optimistického scénáře se v zemi ještě letos dostanou na vyšší obraty než v Česku a na Slovensku dohromady.

Aktuálně se startup prosazuje i v Rakousku a Nizozemsku. To všechno jsou státy, kde investuje i do marketingu. Nakupovat je ale možné z kteréhokoliv koutu Evropy, objednávky přicházejí třeba i z Finska nebo Řecka. K expanzi by měly pomoci ještě další investice, k nimž se chce se spoluzakladatelem postupně propracovat.

 

Tvoříme trh

Klíčovým rysem Snuggs je, jak už bylo řečeno, využití moderních technologických postupů. Zvláštnost výrobku spočívá v použití tří vrstev, přičemž každá se specializuje na něco jiného: na savost, nepropustnost tekutiny a paropropustnost, takže na těle nepůsobí jako igelit. Dokážou pojmout tolik tekutiny, že jsou schopné vydržet celý den, přičemž jsou tenké 1,5 milimetru.

Šijí se v České republice – a u toho chce značka zůstat. Šejdová vyzdvihuje, že právě zde vznikaly klíčové patenty v oblasti absorpčních vrstev. „Dále je evropský textilní průmysl přísně regulovaný a to zabezpečuje alespoň základní šetrnost k životnímu prostředí a etickou výrobu,“ dodává. Ve Snuggs neustále připravují nové střihy, takže s vývojem vlastně nikdy nepřestala.

Marketing firmy je určitou formou vzdělávání. „Musíme do značky hodně investovat. Tím komunikujeme i jiná témata než produkt jako takový: menstruace, udržitelnost, přístup k mentálnímu zdraví. Představujeme úplně nový produkt, který znají jednotky procent lidí. Musíme poskytnout zajímavou přidanou hodnotu a dobře vysvětlit, jak funguje, jak je vyvinutý, z jakých je materiálů, to vše je důležité,“ popisuje Šejdová. Výsledek? Trh s intimními ženskými potřebami se za poslední dva roky otevřel.

Snuggs už nejsou jediným výrobcem kalhotek v Česku postavených na inovativních principech. V tuzemsku se podařilo prosadit i kalhotkám Sayu: mají tisíce zákaznic a zakladatelka firmy Jana Mohlová je začala nabízet z podobných prvotních pohnutek jako Šejdová – nenašla totiž takové, které by jí vyhovovaly. Sayu se přitom vydalo trochu jiným směrem – místo technických materiálů používá merino vlnu. Za loňský rok dosáhlo obratu 5 milionů korun a jen za první tři měsíce letoška pak rovnou 2,7 milionu. Také Jana Mohlová potvrzuje, že jejímu výrobku nahrává doba, kdy lidé více slyší na kvalitní a udržitelný produkt. Podle ní má dokonce merino výhodu oproti některým techničtějším materiálům, které se během praní mohou uvolňovat do vody.

Linda Šejdová dodává, že konkurence nyní pro Snuggs nepředstavuje žádnou akutní hrozbu – neříká to však kvůli ješitnosti, ale proto, že považuje trh za nenasycený, a každý další výrobce ho podle ní vlastně dále otevírá. „Můžeme si navzájem s edukací pomoci, ten trh je pořád hodně velký. Podívejme se jen, kolik firem dělá vložky a tampony, ještě je hodně kam růst,“ říká.

 

 

Reklama
Reklama
Reklama

Sdílení

Reklama

Podpořte nezávislou žurnalistiku

I díky Vám mohou vznikat finančně náročné texty a reportáže v magazínu Reportér.

200 Kč 500 Kč 1000 Kč Jiná částka

On-line platby zajišťuje nadace Via a její služba darujme.cz

Reklama
Reklama