Pomáháme klientům tak, jak se jim to nejlépe hodí

Raiffeisenbank

4. dubna 2020

Advertorial

„Faktoringové služby mohou pomoci firmám zejména v časech zvýšené nejistoty. Část svého rizika totiž mohou přenést na banku a ulevit si tak,“ říká Petr Fiala, ředitel divize Trade Finance & Factoring v Raiffeisenbank.

V čem je hlavní výhoda faktoringu z pohledu klientů?

Faktoring je moderní způsob financování provozního kapitálu. Vedle samotného poskytnutí financí je zde také správa a inkaso pohledávek, to znamená, že banka za podnikatele a firmy také kontroluje, zda odběratelé zaplatili, urguje je, pokud jsou v prodlení, a podobně. Firmy tak mohou tuto starost přesunout na banku a samy se věnují tomu, co nejlépe umějí, tedy své hlavní činnosti.

Přebírá na sebe banka také riziko při neplacení ze strany odběratelů?

Faktoring může být regresní nebo bezregresní. Při tom bezregresním banka pohledávku za odběratelem kupuje a zcela přebírá, nemůže ji tedy firmě vrátit z důvodu nezaplacení a sama tak nese riziko. Pro firmu, která potřebuje vyrábět, dodávat na trh a nechce riskovat výpadky plateb od odběratelů, je to ideální služba. Obzvlášť důležité je to pro společnosti, které stojí uprostřed dlouhých dodavatelských řetězců – samy musejí platit dodavatelům a na straně druhé zase potřebují platby, když své zboží posílají zase dál.

Jaké typy firem faktoring využívají? Velké, nebo spíš menší?

Firmy všech velikostí. Pro nadnárodní skupiny je přidaná výhoda v tom, že se díky faktoringu pohledávky dostanou pryč z jejich účetní bilance a ony pak při celkové konsolidaci výsledků mají lepší čísla. Velké firmy jsou zvyklé používat faktoring jako zdroj financování přesně navázaný na rytmus jejich byznysu: mám pohledávky – čerpám, nemám pohledávky – nečerpám. A pro malé firmy může být výhodou, že se jim rozšíří paleta možností. Pokud by na průběžné financování výroby použily peníze z jiných druhů úvěrů, nezbylo by jim třeba na modernizaci, rozšiřování či opravy.

Hodnota spravovaných pohledávek činila u faktoringu Raiffeisenbank loni více než 23 miliard korun. Jsou mezi obory, ve kterých tyto služby poskytujete, některé dominantní?

Je to rozprostřeno do řady oborů. V Česku je přirozeně silné strojírenství, zejména v návaznosti na automobilový průmysl. Banka ovšem nemůže a nechce být nějak dominantně vázána na jedno odvětví, proto poskytujeme faktoringové služby široké paletě společností ze všech možných oblastí byznysu. Máme tak řadu klientů v oboru informačních technologií, v obchodu i spoustě dalších. Obecně platí, že faktoring se používá v případě opakovaných dodávek opakovaným odběratelům. Nefinancují se z něj jednorázové kontrakty.

Meziročně vzrostl objem profinancovaných pohledávek ve vaší správě o 37 procent. Co za tímto nárůstem stálo?

Jsou to noví klienti. Byli jsme v této oblasti aktivní a podařilo se nám výrazně rozšířit portfolio firem, kterým faktoringové služby poskytujeme.

Na co nové klienty získáváte?

Podpořte Reportér sdílením článku