Světlo na konci tunelu?

Post Image

Světlo na konci tunelu?

Play icon
19 minut

foto autor

Automobilový trh se pomalu vzpamatovává z loňského šoku. Výroba i prodej vozů v Česku, které je na automobilovém sektoru výrazně závislé, se sice zatím zdaleka nevrátily na předloňské hodnoty, ale mezi manažery panuje mírný optimismus. Je zde ovšem nový problém, který může být podobně složitý jako pandemie: nedostatek polovodičů na světovém trhu, jenž dokonce na jaře vedl k odstávce v jedné z českých továren.

Byl to propad, jaký neměl obdoby.

Kvůli pandemii klesla loni výroba i prodej vozů v Evropě na rekordní minima, která překonala i krizi před deseti lety.

Ovšem závěr roku 2020 už přinesl oživení a letošní první čtvrtletí dává naději, že automobilový průmysl je z nejhoršího venku. Což je dobrá zpráva nejen pro výrobce, prodejce, dodavatele či navazující obory z oblasti financování či pojištění, ale také pro ekonomiku celé České republiky. Naše země je totiž, jak známo, na automobilové výrobě velmi závislá: tvoří téměř 10 procent HDP, představuje pětinu českého exportu a zajišťuje stovky tisíc pracovních míst. Za jasně prvním Slovenskem je Česko celosvětově druhé v počtu vyrobených aut na počet obyvatel – teprve pak následují velmoci jako Německo nebo Japonsko a Jižní Korea. A dokonce i pokud jde o absolutní čísla vyrobených automobilů, Česká republika je v Evropě třetí, před ní je pouze Německo a Španělsko.

Výroba osobních vozidel v České republice loni podle údajů Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) klesla o 19 procent na 1 152 901 vozů, což je na poměry v Evropě ještě slušný výsledek (mimochodem autobusů a nákladních aut se loni vyrobilo přibližně stejně jako o rok dříve, zde covid dopady neměl). V celé Evropě se přitom produkce osobních aut propadla o více než 23 procent. Čína klesla jen o šest procent, Japonsko o 16 procent a USA pak o 18 procent.

Čipů jako šafránu

Údaje o výrobě v Česku v letošním prvním čtvrtletí naznačují, že se daří loňskou ztrátu dohánět, hlavně výkony v březnu byly blízko „předpandemickému“ roku 2019. Celkem 334 tisíc vyrobených osobních aut je už na dohled předloňskému údaji 363 tisíc. „Tržní a ekonomické podmínky jsou ovšem diametrálně odlišné. V autoprůmyslu je nadále patrná velká nejistota,“ říká Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu.

Podpořte Reportér sdílením článku