Vymyslel aplikaci, která rozpozná Babišovy potraviny

Lidé

Zůstává v anonymitě, říká si jen Midnight Code a naprogramoval mobilní aplikaci Bez Holdingu, která umí v obchodech rozpoznávat podle čárových kódů potraviny pocházející z holdingu premiéra Andreje Babiše a ministra zemědělství Tomana. Po necelém roce má dvacet tisíc aktivních uživatelů.

img DALŠÍ FOTOGRAFIE V GALERII

Proč zůstáváte jako autor mobilní aplikace Bez Holdingu v anonymitě?

Svým zaměřením dokáže tato aplikace vzbudit vášně. Jak pozitivní, tak negativní. A zejména těm druhým bych se rád vyhnul.


Autor předchozí podobné aplikace Bez Andreje měl prý nějaké nepěkné zkušenosti. Víte, o co šlo?

Martina Vytrhlíka (autora Bez Andreje) neznám osobně, ale česká vývojářská komunita je relativně malá a od kolegů vím, že když vystoupil z anonymity, tak čelil pozornosti, která často nebyla úplně příjemná. Rozhodl jsem se jít opačnou cestou, zachovat si soukromí a jakýsi vnitřní klid. Teď, téměř po roce od první verze, se mi zdá, že to byla správná volba.

 

Chodí vám nějaké reakce od uživatelů?

Ano. Jednak jako recenze na Google Play, na ně se snažím, pokud je to potřeba, odpovídat. Recenze bývaly hlavně v začátcích hodně kritické. Také dostávám maily. Na ty buď odpovím, anebo je přepošlu přátelům, kteří se starají o data. Sám řeším většinou technické záležitosti, například problémy s fungováním na některých typech telefonů. Typicky na čínských, kde kvůli americkému embargu nemůžou být nainstalované všechny součásti od Googlu, které aplikace potřebuje. A často také odpovídám na otázku, jestli a kdy bude verze pro iPhone.

 

 

Můžete popsat pro ty, co o aplikaci Bez Holdingu nikdy neslyšeli, jak funguje a co umí?

Cílem Bez Holdingu je poskytnout uživatelům informaci o původu výrobku, tedy zejména jestli jeho výrobce patří do holdingu Agrofert současného premiéra. Stačí ji spustit, namířit fotoaparát na čárový kód na zboží a potom si už jenom přečíst na displeji základní informaci o výrobci. Detekuje maso, uzeniny, mléčné a pekárenské výrobky. Pokud aplikace kód nerozpozná, je možné ho ručně přepsat nebo dohledat původ podle oválné produktové značky, kterou musí výrobci povinně uvádět na všech masných a mléčných výrobcích. Aplikace zvládne jak čárové kódy výrobců, tak kódy zboží prodávaného pod privátními značkami řetězců. U privátních značek je trochu potíž, že je řetězce často obměňují a občas se stává, že je aplikace nedokáže identifikovat. Neumí také rozpoznat kódy, které tisknou váhy u pultového prodeje.

 


Proč jste se do vytvoření takové aplikace vůbec pustil?

Používal jsem už několik let Bez Andreje a stále víc mi vadilo, že není aktualizovaná. Často označovala zboží špatně, nedalo se na ni spolehnout. Nějakou dobu jsem si říkal, že udělat podobnou aplikaci vlastně nemůže být zvlášť složité. Až jsem jednou večer prostě zkusil napsat čtečku čárových kódů, která načtené kódy párovala s daty, provizorně uloženými do paměti telefonu. Samotné skenování v podstatě ani nebylo nutné programovat. Android má v sobě zabudovaný skener, takže stačí použít to, co je v systému už připravené. Funkční prototyp byl hotový během jedné necelé noci. Potom už jsem dělal jenom vylepšování a dával dohromady první opravdová data.


Co jsou podle vás důvody, že si ji lidé stáhnou a používají ji?

Myslím, že je to stejné jako s jejím předchůdcem, tedy Bez Andreje. Uživatele zajímá původ výrobků a chtějí ho při nákupu zohlednit. Na denním počtu stažení bývá znát, že zájem o aplikaci odráží dění na politické scéně. Například v době kolem parlamentního hlasování o kvótách na české potraviny byl nárůst zájmu velmi dobře viditelný. V té době jsme do aplikace přidali také možnost označování výrobků firem ministra Tomana, který kvóty podporoval. To mělo velký ohlas.


Mají blížící se parlamentní volby stejný vliv?

Šíření aplikace ovlivňuje hlavně sdílení příspěvků, které ji zmiňují na sociálních sítích. Bez Holdingu je užitečná při dlouhodobém spotřebitelském chování, před volbami se pravděpodobně mluví spíš o tématech s okamžitým dopadem. Ale je možné, že k nějaké změně dojde po volbách, uvidíme. Sám za sebe bych byl nejraději, kdyby už nebyla tolik potřeba.


Jak složité je v obchodech zjistit, odkud zboží pochází a kdo ho vyrábí?

Jednoduché je to v případě výrobků prodávaných pod značkou výrobce. Tam stačí vědět, které značky kdo vlastní. Složitější je to u privátních značek řetězců, kde bývá skutečný dodavatel na první pohled nerozpoznatelný. Produkty živočišného původu, jako je maso, mléčné výrobky, sýry nebo vejce, musí mít ze zákona na obalu identifikační značku výrobce. Podle té se dá zjistit země původu i skutečný zpracovatel. V těchto případech tedy nejde původ zcela skrýt. Jde to ale třeba u pekárenských výrobků a potom záleží na řetězci, nakolik je ochotný zákazníkům tuto informaci předat.

 

Můžete být konkrétnější?

Ze zkušenosti vím, že Globus, Albert nebo Kaufland označují výrobky vcelku poctivě, jméno dodavatele si může zákazník jednoduše přečíst v textu na obalu. Naopak zboží z Teska nebo Lidlu bývá často oříškem a původ se někdy podaří odhalit až podle hodně specifických znaků, jako je třeba způsob tisku jeho expirace. Balicí linka k datu spotřeby totiž přidává nenápadný kód provozovny. Výrobků, které by skutečně nešly identifikovat, naštěstí není mnoho. Ale v mnoha případech to není možné zjistit pouhým okem přímo v obchodě.


Udržovat přehled o tom, co vyrábí nebo nevyrábí společnosti Andreje Babiše, je asi pracné. S tím vám pomáhá komunita lidí, která okolo aplikace vznikla?

Data jsou od aplikace oddělená a stará se o ně můj bývalý spolužák. Udělal si na to facebookovou skupinu a s několika dobrovolníky mají rozdělené řetězce, které průběžně kontrolují. Patří jim za to velký dík, protože zejména při počátečním pořizování dat s tím bylo dost práce. Teď už se jenom doplňují změny nebo novinky v sortimentu, to tak náročné není. Někdy před půl rokem nás dokonce překvapila firma, která se sama ozvala, že koupila jeden z provozů Agrofertu a že by byli rádi, kdyby se tato změna promítla i do aplikace.

 

Máte přehled o tom, v kterém řetězci a potravinách je Babiš nejsilnější? Před časem jsem psal o dotaci na toustový chléb a díky tomu vím, že v pečivu má Agrofert v řetězcích neotřesitelnou pozici, protože v Česku skoupil největší konkurenci.

Já o tom mám přehled povrchní. Vím, že koupit toustový chleba, který není s Agrofertem nijak spojený a zároveň ani výrazně dražší, není úplně snadné. V tomto směru mají podle mého názoru spotřebitelé značně omezenou možnost výběru. Kolegové sbírající data zveřejňovali ve facebookové skupině „Sorry Yako“ grafy, které ukazují, jak těžké je v řetězcích nakoupit bez Agrofertu. Tady je pár příkladů:

 

Abych těm grafům správně rozuměl, ta procenta vychází z poměru značek z holdingu a mimo něj nabízených v daném řetězci?

Například sto procent znamená, že i když měli v řetězci nějaký výrobek z Agrofertu, tak k němu nabízeli alternativu od někoho jiného, a to za srovnatelnou cenu a kvalitu. Pokud by v obchodě měli například chleby z Penamu i z lokální pekárny, ale rohlíky už jenom z Penamu, tomu by odpovídalo padesát procent, protože u poloviny sortimentu by byl ke koupi jen produkt z holdingu Agrofert. Grafy berte orientačně, vznikly jako vedlejší produkt při zjišťování kódů zboží na prodejnách na statisticky ne moc významném vzorku.

 

Kontaktoval vás někdo z holdingu s tím, že jim škodíte a máte toho nechat?

Zatím se nikdo neozval.


Četl jsem příběh o tom, jak se Agrofert snažil vytvořit síť lepších řeznictví s tím, že příslušnost k holdingu nedával veřejně najevo. Zaznamenal jste něco podobného v obchodech, tedy že by se snažili dohledání vazby na Agrofert ztížit?

Těžko říct. Velké množství značek, které Agrofert vlastní, je samo o sobě dost matoucí a prodej jejich produktů pod značkami řetězců to dál komplikuje. To jsou ale překážky spíš pro individuální spotřebitele. My se díky obchodnímu rejstříku majitele firmy obvykle dobereme a v aplikaci ho potom uživateli můžeme označit. Měli jsme například dilema, co udělat s pekárenskou firmou PEK Group, kterou musel Agrofert nedávno prodat, aby vyhověl antimonopolnímu úřadu a mohl převzít největšího konkurenta. Přišlo nám podezřelé, že ji prodal bývalému zaměstnanci. Nakonec jsme to vyřešili krátkým doprovodným textem, který se u výrobků PEK Group zobrazuje.


Máte přímo z aplikace k dispozici data o chování kupujících? Třeba na jaké zboží se nejčastěji dívají?

Nemám, aplikace funguje offline, žádná data nesbírá.

 

Kolik lidí nyní Bez Holdingu aktivně používá? Předchozí aplikace Bez Andreje se podle veřejného počitadla Google Play dostala po pár letech do kategorie nad sto tisíc stáhnutí.

Podle statistik Googlu má teď aplikace něco málo přes dvacet tisíc aktivních uživatelů. To jsou uživatelé, kteří ji použili alespoň jednou během posledního měsíce.


Co je pro vás okamžik, kdy si řeknete, že už taková aplikace není potřeba?

Kdyby premiér Agrofert prodal, a to ideálně po částech, aplikace by ztratila smysl. Pokud odejde z politiky, Bez Holdingu asi také částečně ztratí na významu… Ale o její existenci rozhodnou uživatelé. Aplikace skončí, až ji přestanou lidé používat, a to z jakéhokoli důvodu. Stav je takový, že může existovat nezávisle na mně. Jediné, co potřebuje, aby nezastarávala, jsou aktualizace dat.

 

 

Reklama
Reklama
Reklama

Sdílení

Reklama

Podpořte nezávislou žurnalistiku

I díky Vám mohou vznikat finančně náročné texty a reportáže v magazínu Reportér.

200 Kč 500 Kč 1000 Kč Jiná částka

On-line platby zajišťuje nadace Via a její služba darujme.cz

Reklama
Reklama