Počítače napovídají, my musíme rozhodnout
8. srpna 2021
Advertorial8. srpna 2021
AdvertorialLidská mysl nad strojem vždycky zvítězí, říká Roman Koch, odborník na finance, datové analýzy a automatizaci, který je hlavou českého týmu KPMG Lighthouse a také signatářem Manifestu 121, jenž vznikl u příležitosti stého výročí uvedení slavné Čapkovy hry R.U.R. Digitalizace a algoritmy podle něj budou lidem k užitku, jen když si dovedeme zachovat kritické uvažování.
Myslím, že je potřeba v automatizaci a robotech především hledat to pozitivní. Nebát se a vnímat to jako věc, která je pro lidi prospěšná. Jsem přesvědčen, že moc strojů přehnaná nebude. Oblastí, ve kterých nahrazují lidi a pomáhají jim, je sice čím dál tím více, ale stále ne dostatek. Určitá rizika zde samozřejmě existují. A je důležité, abychom je dokázali identifikovat a byli si jich vědomi.
Například to, že jsme si zvykli používat videokonference místo osobních schůzek, už nevymizí. Budeme se určitě chtít vrátit k osobním kontaktům – a je to správné –, ale přenos části komunikace do virtuální podoby už zůstane nedílnou součástí procesů ve firmách. Dochází také k velkému pokroku v digitalizaci státní správy, kdy lidé mohou komunikovat s úřady přes zabezpečené elektronické kanály. Tam také žádný krok zpět neočekávám.
V komunikaci finančních institucí, bank či energetických a dalších velkých firem s jejich klienty. Dnes není potřeba fyzicky podepisovat dokumenty, abyste s nimi uzavřeli smlouvu. To je velká věc, která ušetřila spoustu času klientům, ale také firmám, protože ty věci jsou rychlejší a fungují bez problémů. Interakce s klientem, která se z velké části přesunula do digitálního světa, je podle mě jednoznačně největším přínosem poslední doby.
Z mé zkušenosti u těch komerčních institucí, kde digitalizace dosáhla už velkých rozměrů, je její přínos opravdu značný. Není to ovšem úspora založená na propouštění lidí. Jsou to změny, které umožní, aby lidé, jejichž práci nahradí počítače, pracovali pro klienty a přinášeli firmám nové příjmy. Pracovníci, kteří už nemusejí řešit administrativu, mohou klientům nabízet další produkty, protože je ze svého působení v back office zpravidla dokonale znají. A ukazuje se, že to velmi dobře funguje. U státní správy si asi přechod „uspořených“ lidí na příjmovou stránku veřejných financí tak jednoduše představit nejde.
To asi opravdu ne. Úspory na straně státní správy budou nejspíš prostým součinem ušetřených lidí krát jejich průměrná mzda. A něco navíc za ušetřený papír, obnovu zastaralých strojů a podobně. Jaká úspora to bude a zda se bude počítat v miliardách za rok, či za pět let, to netuším.
Podpořte Reportér sdílením článku