Kreativita potřebuje mezilidský kontakt

KPMG Česká republika

12. září 2021

Advertorial

foto Marek Knittl

Rutinní práce můžeme dělat i na dálku, při hledání originálních řešení je ale osobní setkávání nenahraditelné, myslí si Petr Bučík, vedoucí partner KPMG Česká republika pro oblast poradenství a jeden ze signatářů Manifestu 121. Hovoří také o tom, proč podle něj český byznys docela solidně zvládl covidové období a že investice státu neznamenají bezuzdné utrácení.

Jste signatářem Manifestu 121, který vznikl ke stému výročí uvedení hry Karla Čapka R.U.R. Čím je podle vás poselství tohoto dramatu aktuální i po sto letech?

Aktuální je nejen teď po sto letech, ale aktuální může být i o sto let později. V covidovém čase jsme si s kolegy uvědomili, že všichni mluví o technologiích a inovacích, ale nějak se z naší pozornosti ztrácí člověk. Důraz na technologie je tak velký a víra, že jsou samospasitelné, tak silná, že jsme se rozhodli reagovat a pokusit se vyvolat určitou diskusi či přimět lidi k zamyšlení.

Robotizace, automatizace a digitalizace se dnes skloňují v souvislosti s byznysem a podnikáním prakticky neustále. Nacházíme se v přelomovém období?

Všechny ty tři pojmy jsou tu s námi desítky let. V průběhu covidového období ovšem lidé zjistili, že s papírovou dokumentací už v byznysu dále nevystačí. Navíc potřebujete všechno dále zrychlovat, zlevňovat, zefektivňovat… A lidský potenciál se dá určitě využívat daleko lepším způsobem, než je vypisování papírů.

Jak se digitalizace projevuje v různých odvětvích byznysu?

Jsou továrny, které jsou zdigitalizovány už dlouho. Na mnoha místech v automobilové výrobě téměř nepotkáte člověka, a pokud ano, je to dost možná softwarový inženýr. Pak jsou odvětví jako klasický retail, která digitalizují jinou část svého působení, obchodní kontakt se zákazníky přes internet. V pozadí – ve skladech, za volanty kamionů – ovšem stále pracují lidé. Pořád nenastala situace, kdy by klientům balíky s nákupem vozily drony, přestože by to technologicky možné už jistě bylo, jenže to není praktické. Technologie máme dlouho, jen cítíme větší tlak na zlepšování a zjednodušování života, a tím pádem zajištění kontinuity v tom, v čem podnikáme.

Limity české zkratky

Implementace komplexních inovačních řešení je jednou z vašich specializací. Můžete přiblížit, co konkrétního teď se svými klienty řešíte?

Snažíme se klientům pomoci zorientovat se v dynamice jejich byznysu a projít s nimi transformačním obdobím. Pevnou součástí toho jsou dnes samozřejmě i IT řešení. Ať už se podíváte na bankovní sektor, nebo jinam, vždy jde při zavádění novinek hodně o počítačové technologie. Při práci na konkrétních problémech se často nacházejí řešení v automatizaci, převodu do digitálního prostředí a nastavení takových postupů, aby mohly ta řešení využívat stovky tisíc lidí.

Jsou podle vaší zkušenosti firmy v Česku otevřené technologickým novinkám?

Češi jsou určitě zvídaví a rádi si hrají s novými technologiemi. Kdysi se říkávalo, že jsme národ kutilů, a myslím, že nám jisté kutilství zůstalo i na té technologické vlně. Máme spoustu chytrých lidí, kteří si umějí technologie velmi rychle osvojit. Co nám trochu schází, je schopnost škálovat a uvést ty technologie do praxe ve velkém měřítku.

Takže by nám pomohlo důslednější plánování?

Podpořte Reportér sdílením článku