Když jednu knihu namlouvá šedesát herců

Lidé

Společnost Audioteka přišla na konci loňského roku s novinkou: takzvaným superprodukčním zpracováním Vlastníků. Speciální audiokniha, kterou namluvilo čtrnáct herců, je něco mezi divadelní hrou, filmem a audioknihou. „Vlastníci se osvědčili, další projekt je ještě větší výzva, do jeho realizace se zapojilo více než šedesát herců,“ říká ředitel obsahu Audioteky Pavel Hurta.

img DALŠÍ FOTOGRAFIE V GALERII

Jsou Vlastníci vlastně ještě audiokniha?

Pokud pod tímto pojmem rozumíme titul, který je načtený jednohlasně, pak není. Takzvaná superprodukce připomíná spíše filmové dílo, jen zasazené do audio podoby. Zatímco standardní audioknihu čte jeden interpret, superprodukce je mnohem komplexnější. Například v případě Vlastníků propůjčil každé postavě hlas jiný herec. V čem se ale superprodukce výrazně liší od klasické audioknihy, je na míru šitý zvukový plán, jehož součástí jsou ruchy a další zvuky, a k tomu patří i originální hudba.

 

Nejvíce lidí bude asi znát filmovou podobu Vlastníků. Proč jste obsadili jiné herce, než jací hráli v ní?

My jsme Vlastníky chtěli od začátku pojmout jinak, nově. Nechtěli jsme kopírovat film. Autor předlohy Jiří Havelka nám k tomu dal při zpracování volnou ruku a sám se těšil na to, jak budou Vlastníci v audiu vypadat. Audioteka se pak rozhodla oslovit režisérku Natálii Deákovou, která v minulosti za rozhlasové hry a audio projekty získala řadu prestižních ocenění. Pan Havelka z ní byl nadšen, a pak už začala realizace „v novém“. Myslím, že se tak dílo podařilo posunout o kousek dále a posluchači tak mají příležitost si jej prožít nanovo, a to i díky novým, špičkovým hercům, jako je Zuzana Kronerová, Viktor Preiss, Taťjana Medvecká, Petr Čtvrtníček a řada dalších.

 

Jeden herec ale zůstal stejný jako ve filmu. Je to Jiří Lábus. Proč?

Jiří Lábus je v mnoha směrech fenomenální osobností. Nejen proto, jak úchvatný je to herec a jak silný výkon podal právě ve filmových Vlastnících. On také patří mezi nejlepší interprety audioknih v republice, a navíc si velmi ceníme jeho profesionálního přístupu i neuvěřitelného nasazení při natáčení. Při obsazování postavy pana Kubáta jsme tak měli hned jasno.

 

Posluchačům se Vlastníci líbí

Početný herecký ansámbl, speciální nároky na zvuk. Jak vysoké jsou vlastně náklady na superprodukci?

Ve srovnání s klasickou audioknihou je to zásadní rozdíl. V prvním případě se jedná o vyšší desetitisíce, v případě superprodukcí už hovoříme o statisících korun.

 

 

Vlastníci byli v tomto ohledu pilotním projektem. Osvědčil se?

Myslím si, že pokud jde o zvuk, interpretaci jednotlivých partů i výslednou celkovou podobu, tak se audio zpracování povedlo náramně a zatím to vypadá, že se líbí i posluchačům.

 

Kolik titulů se už prodalo?

Vlastníci si vedou poměrně dobře, ale konkrétní čísla jsou zkreslená tím, že jsme je jako jeden z prvních projektů umístili do nového Audioteka Klubu. To znamená, že kromě toho, že si je mohou lidé koupit standardním způsobem, si je mohou také poslechnout v rámci klubového členství s měsíčním předplatným, stejně jako stovky dalších audioknih. Už při zařazení do katalogu sklízeli Vlastníci zájem u stovek posluchačů a předpokládáme, že zájem dále poroste.

 

To je hodně? Musím říct, že jsem si představovala spíše tisíce…

Dílo se dostalo do prodeje v říjnu loňského roku a Audioteka Klub vznikl 1. prosince. Takže je teprve na začátku své životnosti. U audioknih to není tak, že by se prodávaly první tři měsíce, a pak bylo dlouhé ticho, audio práva se obvykle kupují na pět let a prodeje jsou vyrovnané po celou dobu. Současně je důležité si uvědomit, že ač zájem o audioknihy poslední roky stoupá, čísla prodejů nelze srovnávat s prodejními výsledky běžných knih. Je to jiný produkt, má jiná specifika. Naopak si myslím, že stovky prodaných titulů takto krátce po uvedení lze považovat za velmi příznivý výsledek.

 

Velký potenciál

Proč zrovna u Vlastníků jste se rozhodli pro superprodukci? Nebylo to řečeno s nadsázkou z nouze, že by se jako běžná kniha načíst vlastně nemohli? Vzhledem k velkému počtu osob, které vlastně jen sedí a mluví?

Z nouze to určitě nebylo. Já si naopak umím velmi dobře představit, že mnozí interpreti, kteří nám namlouvají audioknihy, by to zvládli. Jsou to často opravdu velcí mistři hlasu a dokázali by to tak, že bezpečně rozeznáte každý charakter, který je v knize zmíněný. Vlastníky jsme si naopak vybrali cíleně, protože jsme v nich viděli velký potenciál. Havelkův filmový debut vyprodával kina po celé republice, divadelní hra se dočkala nových zpracování a uvedení na různých divadelních scénách. Navíc se s dílem snadno ztotožníte. Už jen proto, kolik z nás je členem různých sdružení vlastníků.

 

Jak natáčení probíhalo?

Velmi podobně jako film. Využili jsme jedno z velkých pražských studií, kde mohli herci sedět také u jednoho velkého stolu, kde měl každý před sebou mikrofon. Natáčelo se to v podstatě divadelním způsobem.

 

Vy v superprodukci pokračujete, vznikla také série Mistr a Markétka. Znamená to, že musíte hledat nové směry? Že posluchačům jen klasicky čtené knihy nestačí?

To by bylo asi příliš zjednodušující. Jednohlasá četba má pořád své příznivce, obzvláště když se audioknihy ujme jejich oblíbený interpret. Superprodukce má ale potenciál oslovit zcela jiný druh zákazníků. Lidi, kteří od audio obsahu očekávají nový druh prožitku. I proto se pro superprodukci nehodí jakékoliv dílo, předloha musí mít vypointovanou zápletku, dobře postavené dialogy a potřebnou dynamiku děje. Ať už jde o Vlastníky, nebo Mistra a Markétku, obě díla tyto nároky naplňují. V propojení s originálními audio kulisami a špičkovým zvukem je pak výsledek blízký slavným rozhlasovým adaptacím, jen v podobě audioknihy, kterou si posluchači mohou dopřát kdykoliv a kdekoliv, dokonce i bez připojení k internetu.

 

 

Mistr a Markétka

Myslíte si, že je superprodukce trendem? Že se tímto směrem budou ubírat i další produkce audioknih na našem trhu?

Určitě ano. Ostatně, my jsme s přístupem podobným superprodukci začali už zhruba před šesti lety, kdy vznikl první takový titul v České republice, a sice první díl Zaklínače. Byl to na svou dobu ojedinělý počin a dodnes patří mezi naše bestsellery, prodalo se ho už tisíce kusů. Byl to rozsáhlý projekt s desítkami postav, originální hudbou a bylo to dávno předtím, než vznikl seriál na Netflixu. Tenkrát jsme ale byli limitováni finančními možnostmi, takže jsme v tomto přístupu ke zpracování audioknih nepokračovali. Dnes je situace jiná. Přišli jsme s Audioteka Klubem, první streamingovou službou na českém trhu, kde si v rámci klubového členství můžete poslechnout klasické audioknihy. Hledali jsme pro ni speciální obsah, a tak jsme se opět vrátili k myšlence oslovit zákazníky s formátem, který navazuje na věhlasné rozhlasové dramatizace. A právě tím jsou Vlastníci – i další plánované superprodukce.

 

Znamená to, že jsou superprodukce určeny jen pro předplatitele a běžný klient k nim nemá přístup?

Přístup mít bude, ale ne hned. Předplatitelé si jej budou moci poslechnout jako první. Například nyní uvolňujeme do Klubu první díly superprodukce Mistr a Markétka od Michaila Bulgakova, což pokládáme za poklad světové literatury. Na produkci se podílelo více než šedesát herců, v titulních rolích se představují Jiří Lábus jako Woland, Martin Myšička jako Mistr a Anna Fialová jako Markétka. Obsazení je hvězdné a výsledek opravdu stojí za to. Je to také poprvé, co si posluchači mohou Bulgakovovo dílo dopřát v kompletním, nezkráceném rozsahu. Pro členy Klubu jsme sérii rozdělili do devíti dílů, mohou se tak těšit na pravidelnou dávku příběhu. Každou středu jeden díl.

 

V tomto díle vystupuje 60 postav. Stůl pro 60 herců jste zřejmě už ale nenašli?

Naštěstí jsme ho ani nepotřebovali, nemuseli jsme držet všechny postavy ve studiu najednou. Dílem se prolínají tři různé dějové roviny, a tomu se uzpůsobilo i natáčení ve studiu Beloud. Nejvíce se na místě sešlo deset herců, a naopak dialogy se třeba točily jen ve dvou v menších prostorách studia. Celé to znamenalo měsíc intenzivní práce.

 

Takže natáčení bylo paradoxně klidnější než v případě Vlastníků?

Ony logistické problémy samozřejmě vznikly i zde. Zejména dostat všechny angažované interprety na jedno místo v jeden den. I proto jsme jako dobu natáčení zvolili léto – jednak máme divadelní prázdniny, a pak nám nahrála covidová doba… A samozřejmě se nám nevyhnuly ani drobné zádrhele. Například menší roli domovního důvěrníka si střihl pan Arnošt Goldflam. Svou roli natočil perfektně, jako vždy. V závěru jsme si ale uvědomili, že je zapotřebí ještě nahrát jednu větu v epilogu knihy… takže telefon, taxík atd. V knize je i role dítěte, kterou nám pohotově přečetl potomek vypravěče, tedy syn pana Lněničky, který přišel na natáčení jen jako doprovod. Bezprostřední ukázka z praxe, kdy „jablko nepadá daleko od stromu“.

 

Jaký je zatím zájem? Kolik lidí si první díly stáhlo?

Předplatitelé si audioknihu užijí pouze formou streamingu, mohou ji tedy poslouchat, ale ne si ji stáhnout. Jsme tak chráněni proti nelegálnímu kopírování. Až bude pro Klub uvolněno všech devět dílů, půjde celá série do klasického prodeje. Bude součástí katalogu a kdokoliv, kdo má účet na Audiotece, si ji bude moci pořídit. Čili k poslechu mimo Klub zatím není. A přesto, za první den si ji poslechlo na 350 lidí.

 

Reklama
Reklama
Reklama

Sdílení

Reklama

Podpořte nezávislou žurnalistiku

I díky Vám mohou vznikat finančně náročné texty a reportáže v magazínu Reportér.

200 Kč 500 Kč 1000 Kč Jiná částka

On-line platby zajišťuje nadace Via a její služba darujme.cz

Reklama
Reklama