Když jednu knihu namlouvá šedesát herců
11. února 2021
archiv
Společnost Audioteka přišla na konci loňského roku s novinkou: takzvaným superprodukčním zpracováním Vlastníků. Speciální audiokniha, kterou namluvilo čtrnáct herců, je něco mezi divadelní hrou, filmem a audioknihou. „Vlastníci se osvědčili, další projekt je ještě větší výzva, do jeho realizace se zapojilo více než šedesát herců,“ říká ředitel obsahu Audioteky Pavel Hurta.
Pokud pod tímto pojmem rozumíme titul, který je načtený jednohlasně, pak není. Takzvaná superprodukce připomíná spíše filmové dílo, jen zasazené do audio podoby. Zatímco standardní audioknihu čte jeden interpret, superprodukce je mnohem komplexnější. Například v případě Vlastníků propůjčil každé postavě hlas jiný herec. V čem se ale superprodukce výrazně liší od klasické audioknihy, je na míru šitý zvukový plán, jehož součástí jsou ruchy a další zvuky, a k tomu patří i originální hudba.
My jsme Vlastníky chtěli od začátku pojmout jinak, nově. Nechtěli jsme kopírovat film. Autor předlohy Jiří Havelka nám k tomu dal při zpracování volnou ruku a sám se těšil na to, jak budou Vlastníci v audiu vypadat. Audioteka se pak rozhodla oslovit režisérku Natálii Deákovou, která v minulosti za rozhlasové hry a audio projekty získala řadu prestižních ocenění. Pan Havelka z ní byl nadšen, a pak už začala realizace „v novém“. Myslím, že se tak dílo podařilo posunout o kousek dále a posluchači tak mají příležitost si jej prožít nanovo, a to i díky novým, špičkovým hercům, jako je Zuzana Kronerová, Viktor Preiss, Taťjana Medvecká, Petr Čtvrtníček a řada dalších.
Jiří Lábus je v mnoha směrech fenomenální osobností. Nejen proto, jak úchvatný je to herec a jak silný výkon podal právě ve filmových Vlastnících. On také patří mezi nejlepší interprety audioknih v republice, a navíc si velmi ceníme jeho profesionálního přístupu i neuvěřitelného nasazení při natáčení. Při obsazování postavy pana Kubáta jsme tak měli hned jasno.
Ve srovnání s klasickou audioknihou je to zásadní rozdíl. V prvním případě se jedná o vyšší desetitisíce, v případě superprodukcí už hovoříme o statisících korun.
Myslím si, že pokud jde o zvuk, interpretaci jednotlivých partů i výslednou celkovou podobu, tak se audio zpracování povedlo náramně a zatím to vypadá, že se líbí i posluchačům.
Podpořte Reportér sdílením článku
Krom jiného se věnuje tématům spjatým se vzděláváním.