Logo

Dobré bydlo

Post Image

Dobré bydlo

Play icon
25 minut

foto Profimedia.cz

Dokonce i drsný rok 2020 má své ekonomické vítěze. Patří k nim ti, kteří podnikají v oblastech spojených s bydlením. Lidé v Česku letos výrazně investují do vybavení a rekonstrukce svých domácností, lepších spotřebičů a nábytku, či dokonce celých nových bytů. Útraty z cest, restaurací a zábavy se tak přesunuly do kuchyní, ložnic a obýváků.

Když se počátkem března zavřely školy i obchody a řada firem přešla na práci z domova, měla interiérová architektka Andrea Hylmarová v první chvíli strach o živobytí. Tím spíš, že ani pro byznys jejího muže, který se věnuje reklamě a komunikaci, se nerýsovaly zrovna nejlepší vyhlídky. Realita ale obavy poměrně rychle rozptýlila. Kancelářské firmy a restaurace sice výrazně utlumily nebo spíše ve většině případů zcela zastavily investice do zvelebování a vybavování svých prostor, nahradila je ovšem poptávka individuálních klientů.

„Rezidenční projekty dostaly zajímavý impulz, protože karanténa a práce z domova lidi přiměla věnovat více času a energie vylepšením jejich domácností, mnohdy dlouho odkládaným,“ popisuje Andrea Hylmarová. „Nejčastější typ poptávky je nyní středně velká rekonstrukce nebo vybavení novostaveb rodinných domů, když se lidé potřebují nastěhovat,“ říká architektka. Velký zájem je aktuálně také o rekonstrukce či zařizování investičních bytů určených k dlouhodobým pronájmům, což zcela odpovídá aktuálním trendům na českém trhu v oblasti bydlení a nemovitostí.

Místo Riviéry lednička

Pokud se jednou budou historici či ekonomové snažit popsat Česko v roce 2020, tak se vedle „doby covidové“ možná doberou i k tomu, že se jednalo o „rok domovů“. Ve svých bytech či domech tráví letos lidé mnohem více času než v letech minulých a zároveň také do bydlení mnohem více investují. Ať už jde o drobné, či větší vylepšování dosavadních domácností nebo o investice do pořizování nových nemovitostí.

Firmy, které se zaměřují na zařízení domácností – a je v podstatě jedno, zda jde o nábytek, domácí spotřebiče, kuchyňské vybavení, nebo třeba bazény a vířivky –, zaznamenávaly od nástupu koronavirové epidemie masivní zájem zákazníků. „Poptávka v některých kategoriích domácího vybavení několikanásobně převýšila nabídku,“ říká Jakub Střeštík, obchodní ředitel internetového obchodního domu Mall.cz. „Měli jsme odbyt skoro jako ve vánoční sezoně,“ doplňuje Miloš Staněk, spolumajitel skupiny Potten & Pannen, která dováží i prodává špičkové kuchyňské náčiní a spotřebiče. Obdobně o prvním pololetí letošního roku hovoří například i Kateřina Kadlecová, spolumajitelka a ředitelka největšího českého výrobce vířivek USSPA, nebo Karel Vágner, majitel showroomů Hästens a Dreambeds, které nabízejí špičkové postele. S malou mírou nadsázky tak lze říci, že peníze, které jsme nemohli utratit za cestování či jinou zábavu, skončily v našich ložnicích, kuchyních a obývácích. Pro balkony a zahrady platí totéž.

Cihly drží hodnotu

Neutuchající poptávka je i po celých nemovitostech, byť ta je zejména v hlavním městě tažena také dlouhodobým nedostatkem nových bytů. Nyní převis poptávky nad nabídkou ještě o něco posílila i touha solventních zájemců po bezpečném uložení prostředků v nejisté době. Byty se v tomto směru těší v Česku, ale nejen zde, stabilní důvěře.

Podpořte Reportér sdílením článku