Dobré bydlo

Byznys

Dokonce i drsný rok 2020 má své ekonomické vítěze. Patří k nim ti, kteří podnikají v oblastech spojených s bydlením. Lidé v Česku letos výrazně investují do vybavení a rekonstrukce svých domácností, lepších spotřebičů a nábytku, či dokonce celých nových bytů. Útraty z cest, restaurací a zábavy se tak přesunuly do kuchyní, ložnic a obýváků.

img DALŠÍ FOTOGRAFIE V GALERII
Audio
verze

Když se počátkem března zavřely školy i obchody a řada firem přešla na práci z domova, měla interiérová architektka Andrea Hylmarová v první chvíli strach o živobytí. Tím spíš, že ani pro byznys jejího muže, který se věnuje reklamě a komunikaci, se nerýsovaly zrovna nejlepší vyhlídky. Realita ale obavy poměrně rychle rozptýlila. Kancelářské firmy a restaurace sice výrazně utlumily nebo spíše ve většině případů zcela zastavily investice do zvelebování a vybavování svých prostor, nahradila je ovšem poptávka individuálních klientů.

„Rezidenční projekty dostaly zajímavý impulz, protože karanténa a práce z domova lidi přiměla věnovat více času a energie vylepšením jejich domácností, mnohdy dlouho odkládaným,“ popisuje Andrea Hylmarová. „Nejčastější typ poptávky je nyní středně velká rekonstrukce nebo vybavení novostaveb rodinných domů, když se lidé potřebují nastěhovat,“ říká architektka. Velký zájem je aktuálně také o rekonstrukce či zařizování investičních bytů určených k dlouhodobým pronájmům, což zcela odpovídá aktuálním trendům na českém trhu v oblasti bydlení a nemovitostí.

 

Místo Riviéry lednička

Pokud se jednou budou historici či ekonomové snažit popsat Česko v roce 2020, tak se vedle „doby covidové“ možná doberou i k tomu, že se jednalo o „rok domovů“. Ve svých bytech či domech tráví letos lidé mnohem více času než v letech minulých a zároveň také do bydlení mnohem více investují. Ať už jde o drobné, či větší vylepšování dosavadních domácností nebo o investice do pořizování nových nemovitostí.

 

 

Firmy, které se zaměřují na zařízení domácností – a je v podstatě jedno, zda jde o nábytek, domácí spotřebiče, kuchyňské vybavení, nebo třeba bazény a vířivky –, zaznamenávaly od nástupu koronavirové epidemie masivní zájem zákazníků. „Poptávka v některých kategoriích domácího vybavení několikanásobně převýšila nabídku,“ říká Jakub Střeštík, obchodní ředitel internetového obchodního domu Mall.cz. „Měli jsme odbyt skoro jako ve vánoční sezoně,“ doplňuje Miloš Staněk, spolumajitel skupiny Potten & Pannen, která dováží i prodává špičkové kuchyňské náčiní a spotřebiče. Obdobně o prvním pololetí letošního roku hovoří například i Kateřina Kadlecová, spolumajitelka a ředitelka největšího českého výrobce vířivek USSPA, nebo Karel Vágner, majitel showroomů Hästens a Dreambeds, které nabízejí špičkové postele. S malou mírou nadsázky tak lze říci, že peníze, které jsme nemohli utratit za cestování či jinou zábavu, skončily v našich ložnicích, kuchyních a obývácích. Pro balkony a zahrady platí totéž.

 

Cihly drží hodnotu

Neutuchající poptávka je i po celých nemovitostech, byť ta je zejména v hlavním městě tažena také dlouhodobým nedostatkem nových bytů. Nyní převis poptávky nad nabídkou ještě o něco posílila i touha solventních zájemců po bezpečném uložení prostředků v nejisté době. Byty se v tomto směru těší v Česku, ale nejen zde, stabilní důvěře. 

„Investice do rezidenčních nemovitostí vycházejí v dlouhodobém srovnání za mnoho desítek let spolu s akciemi jako nejvýhodnější. I u těchto investic bývají samozřejmě určitá období poklesu cen, ale v dlouhé perspektivě vykazují právě tyto dvě kategorie investic nejlepší výsledky,“ říká Mikuláš Splítek, portofolio manager fondu Stock Small Caps ve společnosti Erste Asset Management, který letos v létě vydal knihu s názvem Stát se investorem. „V případě nemovitostí ovšem chybí okamžitý přehled o zhodnocení investice, protože k ocenění dochází buď nepřímo prostřednictvím nájmu či podobných transakcí, nebo až při případném prodeji,“ doplňuje. Obecně jsou nemovitosti odolnější vůči náhlým cenovým výkyvům než akcie, proto jsou investory považovány za bezpečný způsob uložení prostředků. „Na druhé straně je zde o něco nižší likvidita, akcie v případě potřeby prodáte hned, u bytu to je přece jen komplikovanější. Investice je také více svázána s konkrétní lokalitou. Málokdo asi nakoupí byty v různých městech a zemích, aby omezil míru rizika,“ říká Mikuláš Splítek.

 

Byty jedou, covid necovid

Po příchodu první vlny epidemie trh s rezidenčními nemovitostmi na krátkou dobu přibrzdil. Šok z nečekané události ale opadl velmi rychle. „Poptávka po novém bydlení nepolevila a zájem i po krátkodobé jarní stagnaci nadále roste,“ říká Renata Vildomcová, marketingová ředitelka Skanska Reality, podle níž se potvrzuje, že současná nabídka na trhu není dostatečně velká, aby dovedla uspokojit všechny zájemce o koupi bytů. „Od začátku prázdnin jsme zaznamenali vyšší zájem kupujících, a to nejen u bytů s cenami do sto tisíc korun za metr, ale třeba i tam, kde cena začíná na sto třiceti tisících,“ doplňuje Renata Vildomcová ze Skanska Reality.

„Převis poptávky nad nabídkou je nadále obrovský, a to bez ohledu na jarní lockdown,“ říká mluvčí společnosti Finep David Jirušek a doplňuje, že jen mezi jarem 2019 a jarem 2020 přibylo v Praze patnáct tisíc nových obyvatel všech věkových kategorií, nových bytů se však po mnohaletých přípravách dokončilo jen šest tisíc. Hlavnímu městu přitom podle různých odhadů chybí mezi dvaceti až padesáti tisíci bytů. Žádné ochlazení na trhu s byty podle mluvčího Finepu nepřišlo. „Ve srovnání s loňským podzimem teď prodáváme víc,“ říká David Jirušek. Podle něj je nadále největší poptávka po menších bytech do velikosti 2+kk. „Výrazně ale po první vlně pandemie z jara roste zájem o rodinné byty i rodinné domy. V létě jsme dali do prodeje patnáct rodinných domů v rámci čtvrté etapy výstavby v Britské čtvrti a již nyní jsou vyprodané. I rodinné byty kategorie 4+kk se teď prodávají dobře,“ popisuje David Jirušek z Finepu. Pokud vezmeme v potaz rostoucí tendenci k práci z domova, měl by být zájem o větší byty zcela logickým důsledkem. Limitem z opačné strany však bude cena. 

„Zvýšenou poptávku registrujeme už od letošního jara. Díky ní jsme během roku 2020 téměř vyprodali první etapu projektu toprezidence Pomezí. Zároveň jsme zahájili prodej bytů druhé etapy, a také zde jsme zaznamenali vysokou poptávku a procento závazných rezervací,“ říká Filip Sajtl, manažer prodeje KKCG Real Estate Group. „Evidujeme zájem jak o menší nemovitosti, tak i byty středních a větších typů. Naše portfolio však tvoří převážně byty 3+kk a větší,“ doplňuje Filip Sajtl.

Podle Jana Kalaše, šéfa prodeje v Penta Real Estate, poptávka ze strany klientů zůstává, nicméně se trochu proměnila. „Klienti jsou opatrnější, jdou více do detailu, více srovnávají. Máme ale nyní dva větší rezidenční projekty na vynikajících místech v Praze 5 a 6 a zákazníci nám dlouhodobě věří,“ říká Jan Kalaš. Ani v současné druhé covidové vlně podle něj zájemců neubylo: „Klienti mají stále chuť investovat. Ovšem osobní kontakt bude za současné situace omezený.“ Proto se i prodej nemovitostí postupně přesouvá do online prostředí. Developeři a prodejci realit by samozřejmě preferovali osobní setkání se zákazníky, nicméně na jaře si vyzkoušeli, že prodej nemovitostí v online prostředí funguje, a tak nečekají, že by omezení během druhé vlny mělo zájem nějak zbrzdit.  

 

Hypotéky zlevňují

Poptávku po nákupu bytů, navzdory stále rostoucím cenám, podporují i nízké sazby hypotečních úvěrů. Zatímco na počátku loňského roku byla podle údajů Fincentrum Hypoindex průměrná sazba hypotečního úvěru na úrovni 3,00 procenta a ještě letos v březnu to bylo 2,44 procenta, v srpnu už byly úvěry na průměrné výši 2,11 procenta. V září 2020, ze kdy pocházela nejčerstvější data v době uzávěrky tohoto čísla, pak průměrná výše sazeb ještě poklesla – až na 2,07 procenta (viz graf).

S nízkými sazbami roste i celkový objem poskytnutých hypotečních úvěrů. Například Česká spořitelna ve svých výsledcích za první tři čtvrtletí, jež byly zveřejněny na počátku listopadu, uvádí, že objem hypoték soukromým osobám vzrostl meziročně o 9,5 procenta, což představuje nárůst o 25,8 miliardy korun. 

„Samozřejmě, úrokové sazby jsou na velmi zajímavé úrovni. Nervozita z kurzu koruny a inflace tomu nahrává. I tak k nám ale přichází mnoho klientů, kteří financují nemovitost z vlastních zdrojů. Takoví klienti tvoří více než polovinu zájemců,“ říká Jan Kalaš z Penta Real Estate.

 

Napřed nájem, pak děti 

Část poptávky po nových bytech je také tažena snahou bohatších jednotlivců o bezpečné uložení peněz. „Lidé rádi své prostředky investují do kvalitní nemovitosti, protože z dlouhodobého hlediska jde o nejlepší a nejbezpečnější investici, což se jim již mnohokrát potvrdilo,“ říká Flip Sajtl z KKCG Real Estate Group. „V našem případě se však jedná většinou o investici do vlastního kvalitnějšího bydlení. Investiční nákupy nemovitostí jsou v objemu maximálně dvaceti až třiceti procent,“ dodává.

Developeři také zdůrazňují, že když mluví o investičních bytech, nemají na mysli byty pro krátkodobé pronájmy typu Airbnb, které jsou zpravidla v centru města. Ty se po dramatickém poklesu turistického ruchu v letošním roce značně vyprázdnily. Zejména v jarních měsících tak bylo možné narazit na inzeráty nabízející kratší pronájmy v centru města za dosud nevídaně výhodné ceny. Tato situace už pomalu ustává. Majitelé bytů původně určených pro turisty buď čekají na renesanci cestovního ruchu, nebo pro své nemovitosti našli jiné využití.

„U nás jde spíše o dlouhodobé pronájmy a zde se zájem nijak nezměnil. Klienti se snaží bezpečně uložit peníze a výhodně je zúročit. Pak je nejjednodušší investovat do malého bytu. Takový byt se snadno pronajme a v případě potřeby je zpravidla rychle likvidní a dá se přeprodat,“ říká Jan Kalaš z Penta Real Estate a popisuje, jak důležitou roli hraje lokalita: „Například naše byty na Ořechovce jsou určeny především pro vlastní bydlení. Co se ale týče připravovaného Nuselského pivovaru, který je výborně dostupný do centra města, očekáváme větší zájem investorů. A třeba Waltrovka v Jinonicích, ta byla tak půl na půl.“

„U vybraných projektů na trhu je podíl bytů určených pro individuální investiční příležitosti velmi vysoký a již může přesahovat i více než poloviční podíl. Obecně ale tento podíl není pro trh problémem. Jen v samotné Praze je přes 650 tisíc bytových jednotek, ve vztahu k celkovému objemu tak jde u investičních bytů o zcela minoritní čísla,“ říká David Jirušek z Finepu. Zdůrazňuje také, že v této kategorii jsou často také lidé, kteří kupují byty pro své potomky, a než jim je předají, nemovitost pronajímají.

Obdobnou zkušenost popisuje také Renata Vildomcová ze Skanska Reality: „Pořízení nového bytu je jednou z nejbezpečnějších dlouhodobých investic. Kromě investorů k nám ale přichází stále více klientů, kteří si kupují byt pro vlastní bydlení. Velmi často si klient novou nemovitost pořizuje k oběma účelům – nejdříve byt pronajme a později se do něj nastěhuje nebo ho přenechá svým dětem.“

 

Sto deset tisíc za metr

Trvalá poptávka po bytech se samozřejmě promítá i do cen. Sice už nerostou tak rychle jako před dvěma či třemi roky, ale stoupají stále. Průměrná cena za prodaný byt v Praze dosáhla ve třetím čtvrtletí 110 117 korun za m2, což je asi o tři procenta více než ve stejném období loňského roku. Vyplývá to z pravidelně zveřejňované analýzy společností Trigema, Skanska Reality a Central Group. Mimo hlavní město pak byla průměrná cena 64 208 Kč za m2.

„Nad 100 000 korun za metr je v Praze více než sedmdesát procent všech prodaných bytů. Plná čtvrtina z nich se pak pohybuje nad 120 000 korunami za m2. Ceny se ale v posledním roce zvedají už jen mírně,“ říkal při představování výsledků analýzy Marcel Soural, předseda představenstva společnosti Trigema. Jak se ceny vyvíjely, ukazuje tabulka v tomto textu. 

Tento cenový vývoj na jedné straně ukazuje, že se během let významně ztížila dostupnost bydlení v hlavním městě, na té druhé je pak vidět, nakolik se během pouhých čtyř let lidem zhodnotila investice do nového bytu.

Developeři poukazují na to, že se do nárůstu cen promítá celá řada vstupů. Nejčastěji hovoří zejména o růstu cen stavebních prací, roli však hrají i další prvky. „Dlouhodobě upozorňujeme na to, že cenu bytů ovlivňuje řada faktorů, které investor v podobě developera příliš ovlivnit nemůže. Náklady investované do pozemků, přípravných a stavebních prací či materiálu ani v průběhu letošního roku neklesají, spíš naopak. Institucím se stále nedaří zkracovat povolovací řízení, přitom každý měsíc zbytečného čekání má významný dopad do výsledné ceny projektů a bytů,“ říká Renata Vildomcová ze Skanska Reality. I proto se její firma rozhodla vyrazit za hranice Prahy a klientům nabídne byty v nedalekých Libčicích nad Vltavou, jejichž průměrná cena má činit 75 000 korun za metr.

„Do cen nemovitostí se promítá například i komplikovaná administrativa, špatná legislativa a obecně nízká vymahatelnost práva, které prodlužují proces přípravy a výstavby rezidenčního projektu na dnes průměrných deset let,“ vypočítává David Jirušek. Tento stav se podle něj nepodaří zvrátit během roku či dvou, a proto nelze čekat, že by se poměr mezi poptávkou a nabídkou nějak výrazně změnil.

Pro hlavní město, které nemá dostatek bytů ve svém vlastnictví, to znamená, že bude muset přemýšlet nad koncepty takzvaného dostupného bydlení – zejména pro profese, jako jsou učitelé, policisté nebo zdravotníci. Současná pražská koalice se o to také snaží. I ona ale bude nejspíše narážet na vysoké ceny vstupů a pomalé úřední procesy. Pro investory do nových bytů naopak tato situace nabízí předpoklad, že se ceny ani ze současné úrovně nezhoupnou směrem dolů.

 

Pár sezony: trouba a šicí stroj

„Domácké investice“ se ovšem zdaleka netýkají jen pořizování nemovitostí, probíhají i v řádově nižších sumách. „Vzhledem k tomu, že lidé byli více doma, častěji pekli a vařili, zaznamenali jsme zvýšenou poptávku po domácích spotřebičích,“ říká Barbora Bártíková ze společnosti BSH domácí spotřebiče, která na českém trhu zastupuje značky Bosch, Siemens a Gaggenau. Markantní podle ní také bylo, že zákazníci, kteří navštěvují showroom firmy nebo využívají konzultací na dálku, častěji než dříve řešili kompletní proměny kuchyní nebo významnou obměnu spotřebičů. 

„Viděli jsme výrazný růst v katego-
riích domácího vaření, jako jsou kuchyňské roboty a multifunkční elektrické hrnce, nebo také na produktech osobní péče. Šlo především o různé zastřihovače a strojky. Skokanem roku se staly také šicí stroje, kterých jsme během prvních pěti dní po vyhlášení jarní karantény prodali přes osm set kusů, což normálně odpovídá poptávce za řadu týdnů. Velký zájem byl rovněž o mrazáky a domácí pekárny, jejichž prodej vzrostl o více než čtyři sta procent,“ říká Jakub Střeštík, obchodní ředitel Mall.cz. 

Před létem se pak podle něj dramaticky zvýšil také zájem o projektory a domácí kina nebo grily nejrůznějších typů a velikostí. 

 

Pro lepší spaní

V září se pak zájem zákazníků o vybavení domácností vrátil. „Lidé si uvědomují, že doma stráví pravděpodobně delší dobu, a očekáváme, že budou investovat do spotřebičů, které jim pobyt doma zpříjemní nebo usnadní. Ve vyhledávání se nyní objevují multifunkční roboti, domácí vinotéky nebo kávovary. Zájem roste také o robotické vysavače a další produkty chytré domácnosti,“ popisuje aktuální trendy Jakub Střeštík z Mall.cz.

Vylepšování našich domovů ale neskončilo jen u kuchyní. „U klientů, kteří byli zvyklí cestovat, chodit do restaurací a užívat si život jiným způsobem, jsme viděli, že zůstali doma a chtěli zvýšit komfort svých domácností, chat a podobně,“ říká Karel Vágner, majitel postelových showroomů Hästens a Dreambeds. Přestože firma měla na jaře šest týdnů zavřeno, její tržby do podzimu vzrostly oproti loňskému roku o patnáct procent. „Zákazníci, kteří přicházeli, měli přesnou představu a věděli, co si chtějí pořídit. Nákup postele navíc nevyžaduje pomoc řemeslníků, kterých je v dnešní době nedostatek, takže pro klienty je snadné si ložnici upgradovat a vylepšit si spánek,“ říká Karel Vágner.

Zda se podobný efekt projeví i v podzimní vlně, je podle něj zatím těžké odhadnout. Postele se nemění tak často a mnozí z těch, kteří o změně uvažovali, už ji zvládli realizovat při jarní karanténě. 

 

Moře doma

Rekordní rok zažívá největší český výrobce vířivek a celoročních bazénů s protiproudem, společnost USSPA. Silný nástup nových objednávek přišel v dubnu. Růst zájmu se od léta naplno promítá i do jejich realizace, tedy do výroby a instalace u klientů, což se vždy odehrává s určitým časovým odstupem s ohledem na stavební přípravu pro umístění vířivky či bazénu.

„V prodejích jsme ve srovnání s loňskem do této chvíle zaznamenali nárůst o 64 procent, rosteme jak na českém trhu, tak v exportu do zahraničí,“ přibližuje dosavadní letošní výsledky ředitelka rodinné firmy Kateřina Kadlecová. Obor spa podle ní letos roste v celém světě, v Evropě i Americe, příští rok se očekávají ještě lepší výsledky.

„Naše výroba jede na maximum, připravujeme zásadní rozšíření výrobních kapacit a nabíráme nové lidi,“ říká Kateřina Kadlecová. Aktuálně firma nabízí dvacet míst v různých oborech. Pokud je obsadí, zvýší se celkový počet zaměstnanců o čtvrtinu.

Vedle pobytu doma a touhy po vylepšování domácností pak je za zvýšenou poptávkou podle Kateřiny Kadlecové také omezení cestování a dovolených. „Dovolené jsou prostředkem k nabírání sil, změně prostředí a vybočení z každodenní rutiny. Lidé řeší, jak si to vynahradit doma a tak, aby si to užila celá rodina. Domácí spa je dobrým řešením i s ohledem na dlouhodobý užitek. Teď oželeli dovolenou – a místo toho budou mít zařízení, které jim bude sloužit celoročně dalších dvacet let,“ říká Kateřina Kadlecová z USSPA. Patrné je podle ní i to, že lidé myslí dále dopředu a více preferují kvalitní materiály a výrobky s dlouhou životností.

 

Dočkají se i ti venku?

Zatímco letošní rok podle všeho pro většinu podnikatelů, jejichž záběr souvisí s domácnostmi a bydlením, skončí dobře, či dokonce skvěle, při předpovídání dalšího vývoje jsou někteří z nich opatrní. Vnější okolnosti budou asi i v první části roku 2021 nadále držet lidi více doma, než tomu bylo do příchodu covidu. Pro obchodní úspěch je ale důležitá i koupěschopnost a celková nálada ve společnosti. 

Pokud bude dostatečný počet lidí v Česku hledět do budoucna s optimismem, čeká stavitele bytů, výrobce a prodejce bytového vybavení i doplňků nejspíš další dobrý rok. A kdyby se k tomu přidal i dlouhodobě pozitivní epidemiologický vývoj, dočkali by se snad i ti, kteří naopak vydělávají na pobytech mimo domov – ať už v cestování, gastronomii, kultuře, sportu či dalších oborech. Po drsném roce 2020 by jim to nepochybně přáli i letošní vítězové.

 

Projekt Obnova českého byznysu po koronaviru podpořil Nadační fond nezávislé žurnalistiky (NFNŽ).

 

 

Reklama
Reklama
Reklama

Sdílení

Reklama

Podpořte nezávislou žurnalistiku

I díky Vám mohou vznikat finančně náročné texty a reportáže v magazínu Reportér.

200 Kč 500 Kč 1000 Kč Jiná částka

On-line platby zajišťuje nadace Via a její služba darujme.cz

Reklama
Reklama