Influenceři. Král je mrtev, ať žije král

Report

Facebook není in – platí mezi dětmi, včetně těch českých. A minulostí je i donedávna slavný Jirka Král, jenž jako youtuber skončil. Jeho krok je symbolický. Ti, kdo ovlivňují nejmladší generaci, takzvaní influenceři, sice stále působí na YouTube, ale často přecházejí na Instagram a na čínskou službu TikTok. Aniž o tom mnozí rodiče vědí a aniž tuší, jaká rizika dětem v tomto světě od „jejich králů“ hrozí.

img DALŠÍ FOTOGRAFIE V GALERII
Audio
verze

Kalendář ukazoval únor 2005. V Česku stál v čele vlády Stanislav Gross, německým spolkovým kancléřem byl Gerhard Schröder a v americkém Bílém domě úřadoval prezident George W. Bush. A právě tehdy vytvořila trojice zaměstnanců internetové platební služby PayPal platformu pro sdílení videí YouTube.

Tři muži – konkrétně Chad Hurley, Steve Chen a Jawed Karim – téměř jistě netušili, že právě založili službu, která bude mít o zhruba deset let později přes miliardu uživatelů a stane se jednou z nejzásadnějších součástí internetu. A velmi pravděpodobně to v plném rozsahu netušil ani Google, který už v roce 2006 službu za 1,65 miliardy dolarů koupil.

Pro srovnání: Instagram vznikl až o pět let později. A až v roce 2014 spatřila světlo světa služba Musical.ly – dnešní TikTok, což je aplikace pro sdílení krátkých videí.

Proč ovšem hovoříme právě o YouTube, Instagramu a TikToku?

Informace, které přitékají právě tudy, totiž ovlivňují zejména děti tvořící páteř stovek milionů uživatelů těchto služeb po celém světě. Například sociální síť Facebook, která vznikla o rok dříve než YouTube, je už v nejmladší věkové skupině podstatně méně vlivným kanálem.

 

Svět takzvaných influencerů, tedy lidí ovlivňujících znalosti i názory dětí, kteří používají tři zmíněné platformy, se ovšem mění. Influenceři původně začínali na YouTube, kde zveřejňovali a živě vysílali videa. I dnes samozřejmě youtubeři stále existují, řada z nich už ovšem na YouTube není nebo aktivity výrazně omezila, stávají se z nich instagrameři či nově „museři“ (odvozený název od zmíněné Musical.ly, dřívějšího názvu dnešního TikToku).

Z původního koníčku natáčení videí se stal byznys, v němž se globálně točí miliardy dolarů – je založen na přímém i nepřímém prodeji reklamy; někdy je před videem reklamní spot, jindy sami influenceři propagují ve svém videu nějaké zboží. Vydělávají tak oni a také Google – majitel YouTube, společnost Facebook, jíž patří Instagram, a čínská firma ByteDance, která vlastní TikTok: tyto tři subjekty totiž prodávají reklamu okolo.

 

Král jako příklad

Obsah na třech zmíněných sítích je sice určen pro děti, bohužel to však také často znamená, že pro děti není vhodný: v klasických médiích by byl nejen označen hvězdičkou, ale v řadě případů by vůbec neexistoval. Jde přitom o oříšek pro rodiče, protože jejich znalosti světa dětského internetu, jednotlivými youtubery počínaje, jsou zpravidla velmi malé.

Pokud se zaměříme na Česko, případně Slovensko: Jedním z nejznámějších youtuberů býval Jirka Král. Jeho úspěch přineslo hraní počítačových her. Prakticky každé dítě, které v Česku hrálo či hraje globálně známou počítačovou hru Minecraft, ho mělo za vzor.

Jirka Král je také jedním z těch, kdo po letech vytváření videí z YouTube odešel. Jde o jev typický pro posledních několik let, youtubeři celosvětově podléhají syndromu vyhoření, pokud se dokonce nepotýkají s psychickými potížemi. Ačkoli Jirka Král oznámil konec svého působení na YouTube loni na podzim, statisticky se co do počtu fanoušků i zhlédnutí svých videí stále drží mezi prvními deseti česko-slovenskými youtubery.

Zůstanou-li youtubeři na internetu aktivní, platí, že často přecházejí nebo se více soustředí na Instagram. Důvod tohoto přechodu? Jdou za diváky – protože právě mezi dětmi se nyní Instagram stává stále populárnější sociální sítí. K čemuž hodně přispívá i to, že je založen hlavně na krátkém videu a fotografiích.

 

Móda i rozbalování hraček

Počítačová hra Minecraft, která proslavila Jirku Krále, a sledování herních videí obecně bývají častější u chlapců, pro dívky ale má YouTube i Instagram jiné kategorie. Hodiny mohou sledovat, jak někdo rozbaluje hračky, češe panenky nebo se sám češe a líčí (tento zvyk s nimi pak zůstane, i když vyrostou – a najdou kanály s módou, načež může dennodenní několikahodinové sledování videí pokračovat).

YouTube můžeme brát jako nekonečné množství televizního obsahu, kde si každý sestaví vlastní program. Nechybějí tam kanály a profily věnující se technologiím, mobilním telefonům či kutilství a nakonec spoustě dalších žánrů (takže opravdu nejde o platformu zdaleka jen pro děti). To, co diváka zaujme, může začít každý sledovat a tvůrci se mu tak postarají o prakticky každodenní dodávku obsahu. Může se dívat na mobilu, v počítači nebo v chytrých televizích.

Rozhodně ne všechna videa na YouTube jsou ovšem bez problémů. Nejenže, jak už bylo naznačeno, mnohdy obsahují skrytou reklamu, ale také výmysly, konspirační teorie; dokonce jsou spojená s podvody. Řada youtuberů staví popularitu na věcech, které by po nich (zejména) děti rozhodně neměly opakovat: například jsou vulgární, nebo dokonce nabádají k trestným činům. Věřit také nemůžete videím týkajícím se nemocí či hubnutí, rozšířená je nebezpečná propagace bulimie a dalších poruch příjmu potravy.

Na YouTube vesměs nenajdete pornografii, nahotu a sex. Co ovšem, pokud jde o děti, na všech zmíněných sítích, nikoli jen na YouTube, najdete, je množství pedofilů a sexuálních predátorů, kteří se pokoušejí nejen hledat vhodný obsah, ale také oslovovat děti.

Google (jenž provozuje YouTube) a Facebook (jenž provozuje Instagram) se všemi těmito věcmi sice bojují, ale v obrovském celosvětovém rozměru, v množství videí v mnoha různých jazycích, to moc nefunguje. Ti čeští youtubeři, kteří by už roky měli být označení jako „pro děti nevhodné“, tak už roky označení nejsou. Pro rodiče snažící se zajistit pro děti bezpečný internet to prakticky znamená, že se nemohou spoléhat na nastavení filtrů nevhodného obsahu nebo obsahu podle věku.

 

Pro děti nevhodné

Je těžké přesně stanovit, co je pro děti vhodné či nevhodné. Pokud si ale projdete příklady v podobě následujících (převážně) youtuberů, není těžké souhlasit s tím, že jde o influencery, které by buď děti (pod 16 let) neměly sledovat vůbec, nebo jen pod dohledem rodičů.

Zde je stručný výčet českých a slovenských influencerů, na jejichž produkci je dobré dávat pozor:

1. Nebezpečný obsah, zakázané věci, či dokonce přestupky a zločiny se objevují u: Angry Dany, TVTwixx, MikeJePan, Tary, FIZIstyle.

2. Vulgární a obscénní mohou být – Pstruh103, FattyPillow, NaprostoRetardovaný, Ondra Vlček, Beton Svaly.

3. Projevy agrese, nenávisti a šikany se mohou objevit u: Datel, Ikaro, Psychopat Bejr, TVTwixx, MikeJePan, VladaVideos.

4. A propagace nevhodných produktů – Filip Grznár, TVTwixx.

Někteří ze zmíněných už dokonce skončili na policii nebo jim YouTube kanál smazal. A zdaleka nejde o úplný přehled, pouze o pár klasických a známých případů, někdy i se stovkami tisíc sledujících.

Výše popsané problémy s obsahem nevhodným pro děti se Google pokoušel řešit zprovozněním samostatné aplikace YouTube Kids, určené pro děti od těch nejmenších až po základní školu.

Příliš se to však nepovedlo. Algoritmy snažící se nabízet obsah co nejvíce atraktivní a co nejvíce sledovaný přispěly k tomu, že v doporučovaných a souvisejících videích se začala objevovat videa pro děti nevhodná. Google navíc nedokázal na objevující se problémy reagovat včas.

Pro děti je také YouTube Kids nezajímavé, chtějí „to pravé YouTube“, protože obsah pro ně vybraný bývá příliš banální a neodpovídá jejich zájmům. Celé YouTube pak vidí na telefonech či tabletech svých kamarádů a spolužáků a tradičně začne platit, že čím více je rodiče chtějí omezit, tím spíše pak děti mají zájem o ono zakázané ovoce.

YouTube Kids je jedním z příkladů toho, jak zásadně problematické jsou představy gigantů jako Google či Facebook, že vše vyřeší algoritmy a že skuteční lidé, tedy zaměstnanci sledující obsah, nejsou tolik potřeba.

Základní problém algoritmů doporučujících sledování dalšího obsahu totiž spočívá v tom, že jsou založeny na popularitě, takzvaném zapojení uživatelů, tedy hlavně na sledovanosti, ale také dávání značky „líbí“, komentování a sdílení. Přitom nejvíce populární, sledovaný a komentovaný obsah nemusí být vůbec ten nejkvalitnější. Na sociální síti Facebook se to ukázalo, když se uživatelům zobrazovaly dezinformace a fake news (byly chytlavé a skandální, tudíž nejvíce sledované a diskutované), na YouTube se to zase projevilo v tom, jaká další videa algoritmy nabízely: problém to byl opět mimo jiné i v souvislosti s dětmi.

Pedofilům a sexuálním predátorům totiž algoritmy po zhlédnutí několika videí s dětmi začaly automaticky dodávat tisíce dalších videí s dalšími dětmi. Při jedné ze zásadních afér se navíc ukázalo, že pedofilní komunita si videa označovala v komentářích, a ještě více si tak pomáhala při hledání dalších videí.

Navíc na všech sociálních sítích najdete i další zásadně nebezpečný druh obsahu a aktivity – mohou být nástrojem pro zloděje a prostředkem k okrádání. Kradou se účty, které poté zloději buď prodávají dál, nebo používají pro okrádání sledujících či přátel daného účtu. Okolo herních videí se ve velkém objevují krádeže herních účtů či účtu v dalších online službách. Promyšlenými postupy se pak kradou nejen účty, ale i peníze, nejčastěji přes zpoplatněné SMS či volání, objednávky fiktivního zboží přes m-platby (z kreditu mobilního telefonu), ale i krádeže přes platební karty či přes online bankovnictví.

Nechybějí ani přímo na děti směřující podvodná schémata, propagace a účast na hazardu, prodej předražených předmětů, vytváření domněle exkluzivních společenství, do nichž lze vstoupit pouze za peníze.

Každá služba mající stovky milionů uživatelů či hráčů je nástroj pro zloděje a podvodníky, kterým bohužel často nahrává nezkušenost a důvěřivost dětí v kombinaci s nedostatkem zkušenosti či zájmu rodičů.

 

A ještě TikTok

Jestliže jsme v úvodu hovořili o jistém odklonu od YouTube, stále platí, že pohřbívat tuto platformu by bylo předčasné. Má pořád velké množství diváků a bude je mít ještě dlouho. Pro děti a mládež stále bude zásadní náhradou televize a budou trávit týdně desítky hodin sledováním YouTube. K pár zásadním změnám nicméně v posledních dvou letech dochází.

Instagram se stal hlavním místem, kde najdete především děti a mládež. Facebook jím, jak už bylo zmíněno, není, YouTube ještě stále ano, Instagram a TikTok jsou dvě nová místa, kam mladí míří. V obou posledně zmíněných případech jde o krátká videa, na Instagramu hlavně v podobě příběhů, které tato platforma před pár lety velmi dobře okopírovala od Snapchatu a dokázala vylepšit. Právě „Příběhy“ jsou tím, na co se mladí na Instagramu dívají; klasické příspěvky, jež nemizí (Příběhy totiž mizí po 24 hodinách), je už zajímají jen málo.

Na Instagramu také vznikla v posledních letech řada nových influencerů a celebrit. Najdete zde umělce, zpěváky, herce a vůbec klasické celebrity. A také sportovce – nejvíce sledovaným Čechem na Instagramu je fakticky brankář Petr Čech (před ním, na prvním místě česko-slovenského žebříčku, je Slovák žijící v Los Angeles David Dobrik komunikující v angličtině – viz přehled). Účty a úspěch zde mají i mnozí z dřívějších youtuberů. Hodně dobře zde funguje obsah týkající se jídla, cestování, sportů, fotografování, módy, životního stylu, fitness, krásy. Stále častěji se však zde také objevuje i již zmíněný nevhodný obsah pro děti.

Jednou z nejstahovanějších aplikací druhého čtvrtletí tohoto roku je ovšem TikTok. Sociální síť, která po pohlcení původního Musical.ly čínskou firmou ByteDance raketově roste. Zatímco Instagramu trvalo dosáhnout půl miliardy uživatelů dobrých šest let, TikTok na to potřeboval zhruba rok.

Zmíněná čínská společnost vlastnící TikTok chce opravdu hodně porazit všechny ostatní sítě. Neřeší tudíž nevhodný obsah, pornografii či pedofily; v několika zemích už byla aplikace soudně zakázána. Obsah, včetně toho tvořeného přímo dětmi, je volně dostupný i bez nutnosti založit účet. V Česku i jinde je hitem mezi dětmi od deseti do třinácti let a vznikají zde nové hvězdy, které žádnou minulost na YouTube či Instagramu nemají.

Snaha o růst TikToku za každou cenu znamená i obrovské investice do reklamy a ztráty. Na druhou stranu také zvládnutí těch nejzákladnější věcí (jako je třeba prodej reklamy do aplikace po celém světě) hned na samém počátku.

V každém případě platí, že jestliže rodiče ještě jakž takž něco vědí o YouTube, případně o Instagramu, vcelku agresivní aplikace TikTok je pro ně zatím vesměs zcela neznámá.

 

Chci být muser!

Ještě před rokem bylo běžné, že děti už někdy ve čtvrté třídě chtěly být youtuberem. Natáčet video, živě vysílat, hrát hry a promítat to na YouTube. Mít stovky tisíc až miliony fanoušků, vydělávat velké peníze, mít záplavy „lajků“ a zhlédnutí.

Youtuber byl zásadní vzor.

Proto je také důležité, že řada youtuberů za roky své existence na této platformě dospěla a zjistila, že spolu s vlivem mají i zásadní odpovědnost.

Stát se youtuberem je pořád jeden z rozšířených dětských snů, ale je také jedním z nejsložitějších a nejnákladnějších. YouTube totiž vyžaduje dlouhá videa, promyšlené scénáře, prakticky denní produkci obsahu. Patří sem i komunikace s fanoušky, potýkání se se šikanou i nenávistí, ale také vysoké náklady na techniku a množství času.

Instagram či TikTok jsou v tomto ohledu podstatně jednodušší i tolerantnější, ale profese instagramera či musera je stále spojena s řadou věcí, které si děti nedokážou představit – vidí jen svůj vzor, představují si, jak jednoduché je „prostě natáčet“ patnáctisekundová videa.

Zvyšující se popularita instagramerů a muserů mezi dětmi současně ukazuje, jak rychle se svět internetu a sociálních sítí proměňuje – a jak obtížné je pro rodiče a obecně starší ročníky tyto změny sledovat.

 

Autor je internetový publicista a odborník na sociální sítě. Aktivně provozuje web 365tipu.cz, píše na web Flowee.cz.

 

 

 

Praktické rady pro rodiče
Pár doporučení, jak přistupovat k tomu, co děti sledují na YouTube, Instagramu a TikToku
 
Děti na sociálních sítích a s mobilními telefony, záležitosti soukromí a bezpečnosti – to vše je velmi rozsáhlé téma. Píše se o něm například v knize Dítě v síti (která byla vydána v rámci Edice Flowee a lze ji koupit v knihkupectví), pojednávají o něm i desítky příspěvků na webu 365tipu.cz. Pokud jde o děti a YouTube, Instagram či TikTok (případně ještě dožívající Snapchat), lze uvést několik praktických rad pro rodiče.
 
• Sledujte, co sledují děti, nechte si to ukázat, ptejte se, co viděly, co je zaujalo, mluvte spolu.
• Poznejte ty, kteří se pro děti stávají vzory, zda a jak hodně jsou vhodní či nevhodní, dětem vysvětlujte, ukazujte.
• Přímé zákazy nepomáhají, děti hodně často sledované mění za nové, rozhodně nepropadejte panice.
• Znemožnění sledování v mobilu či počítači bude většinou znamenat, že se budou dívat jinde. U kamarádů, ve škole, naučí se, jak filtry a omezení obcházet.
• Velký pozor věnujte tomu, s kým děti komunikují, s kým si píší, zda někomu neposílají své fotografie a videa, ale také co nahrávají na vlastní profily.
• Všechny profily dětí je nutné správně nastavit a zabezpečit, zabránit okrádání pomůže zákaz m-plateb (mobilním telefonem z kreditu).
Reklama
Reklama
Reklama

Sdílení

Reklama

Podpořte nezávislou žurnalistiku

I díky Vám mohou vznikat finančně náročné texty a reportáže v magazínu Reportér.

200 Kč 500 Kč 1000 Kč Jiná částka

On-line platby zajišťuje nadace Via a její služba darujme.cz

Reklama
Reklama