Firmy se recenzí svého zboží bály, teď si už zvykly

21. ledna 2021

Lenka Hatašová

Eva Čejková stojí za vznikem několika internetových serverů zaměřených na ženy. Její poslední projekt Testuj.to se zabývá testováním produktů a služeb a generováním uživatelských recenzí. Ještě loni v lednu bojovala o přízeň finančních investorů a přežití, o osm měsíců později získala strategického partnera a s projektem míří do zahraničí.

Jak jste se dostala k testování výrobků a psaní recenzí?

Bývala jsem novinářka, pak jsem pracovala v PR a v marketingu. V době okolo finanční krize jsem byla na mateřské a už mě nebavilo přemlouvat novináře, aby psali o našich klientech, takže jsem se rozhodla založit vlastní komunitu. Kolegyně našla v Americe web shespeaks.com, který byl jednoduše o tom – ženy, registrujte se, pište o různých tématech a zároveň testujte nové produkty. Tak vznikly před osmi lety Ženy, s.r.o. (zenysro.cz).

Jak jste tehdy sháněly výrobky na testování?

Na začátku jsme samy koupily třeba lak na nehty a řekly jsme: Máme tady třicet laků, otestujte je a výměnou za to nám napište recenzi. Přihlásilo se nám pět set žen. Pak jsme třeba měly pět set balení pamprsek, to už bylo od platícího klienta, a přihlásily se nám dva tisíce maminek. Registrace i návštěvnost díky tomu šla rychle nahoru. Daly jsme příležitost komunitě žen testovat produkty výměnou za recenzi na našich stránkách.

Prodejce se na vás obrátí například s vysavačem, a vy mu zprostředkujete kontakt do komunity testerů? Jak to funguje?

Buď nás kontaktuje firma, nebo naopak náš obchodní tým osloví vendory (prodejce). Máme klienty, kteří potřebují recenze, protože mají nový produkt. Třeba u zmíněného vysavače stačí vytvořit deset dvacet recenzí na jeden typ. U dražších výrobků obvykle klienti chtějí testery z určité sociální a příjmové skupiny, výměnou za to získají unikátní recenzi mířící do určité komunity. Ta se objeví například u nás na zenysro.cz, na heureka.cz, nebo si hodnocení chtějí dát k sobě na svůj e-shop. My se staráme o výběr testerů, rozesílku zboží i generování recenzí a sběr dat.

Zasahujete nějak do těch uživateli vytvořených recenzí?

Recenze hlídáme ručně. Například se kontroluje, zda jsou zařazené ke správnému výrobku. V minulosti se třeba stalo, když jsme testovali s pekárnami Penam, že někteří hanili majitele Babiše – takové recenze jsme testerům vraceli, protože to byl názor, ne hodnocení produktu. Ale jinak do toho nezasahujeme, necháváme i překlepy a máznuté fotky od testujících.

Jak je to s negativními recenzemi, jak se s nimi výrobci a prodejci vyrovnávají?

S Ženami s.r.o. jsme byly před těmi osmi lety asi hodně napřed, firmy se toho tehdy bály. My s komunitou pracujeme, vysvětlujeme testerům, ať mínusy klidnou píšou, ale ať to není hanlivé. Na heuréce se naše recenze objevují s logem ověřeno zákazníky a podpisem testováno s testuj.to a vedle toho je v takovém případě červeně napsáno: nedoporučuji. Recenze musí mít minimálně 250 úhozů, zvlášť se píšou plusy a minusy. Přístup firem se v posledních letech změnil. Firmy, co se ještě před čtyřmi lety bály, že budou mít i negativní ohlasy, nám samy začaly volat, že recenze potřebují. Mít i negativní recenze je autentické.

Přiznávám, že si hodnocení u zboží také čtu. Ale na druhou stranu je na internetu spousta nesmyslů a asi i ohlasů od mstivých zákazníků a konkurence. Jak vnímáte důvěryhodnost toho, co se píše na internetu?

Podpořte Reportér sdílením článku