Byznysem i na dovolenou

Se zvyšující se životní úrovní roste počet Čechů, kteří mají zájem o letenku v business class nebo v první třídě, někteří dokonce volí soukromý let. Nejde přitom už jen o letenky placené firmami, ale také o cesty na dovolenou.

img DALŠÍ FOTOGRAFIE V GALERII
Audio
verze

Zatímco pro velkou část lidí představuje odbavení do letadla a transfer k moři na dovolenou nejstresovější část celého volna, v Česku roste skupina pasažérů, kteří jsou ochotni výrazně si připlatit, aby stres při létání omezili. Někdo dá navíc desítky tisíc korun za prostor v letadle a nadstandardní servis, jiný utratí ještě vyšší částku za soukromý let.

„Díky neustále se zvyšující životní úrovni v České republice a lepšící se ekonomické situaci využívá služeb prémiových tříd v letadle daleko více klientů než dřív,“ říká Petr Kostka, marketingový ředitel Exim Tours. Nejde přitom pouze o komfort při letu, ale například o možnost využít před nástupem do letadla letištní salonky.

Aerolinky, cestovní kanceláře a prodejci letenek se shodují v tom, že Čechů v dražších třídách v letadlech přibývá. Problém často představuje omezená nabídka: na evropských linkách kvůli cenovým soubojům tato místa často zcela vymizela nebo se nabízejí v podobě, kdy cestující platí spíše za to, že má sedadlo v přední části letadla a je přednostně odbaven a obsloužen; jinak se sedí na běžných sedačkách ekonomické třídy, přičemž třeba prostřední místo mezi cestujícími nebývá obsazované.

 

A také proto dopravci, kteří na kratších evropských letech nabízejí širší servis, hlásí více cestujících v dražší třídě. Například Aeroflot loni na českém trhu zaznamenal o třetinu více prodaných letenek do business class. „Této klientele nabízíme vyšší standard sedaček, kvalitní catering a další výhody. Zejména vyšší standard křesel je na krátkých linkách už poměrně unikátní záležitost, většina leteckých společností odděluje ekonomickou a business kabinu jen pomocí posuvné záclonky,“ říká Zuzana Přibylová, vedoucí zastoupení Aeroflotu v Česku.

 

Profit v lepší třídě

Na dálkových letech je situace jiná – výrazně kvalitnější business class je zde přímo ekonomickou nutností. Dopravci se v případě prémiových tříd v různých vylepšeních doslova předhánějí, protože právě zákazníci ochotní zaplatit mnohonásobek ceny letenky v ekonomické třídě často rozhodují o tom, jak bude která linka výdělečná. Business class přitom už zdaleka není záležitostí služebních cest jako v minulosti. Zejména letní měsíce nabízejí u dálkových destinací velmi zajímavé ceny. Klesá totiž poptávka klientů, kteří využívají vyšší třídu skutečně pro let za byznysem, a dopravci se tedy snaží přilákat i jiné klienty.

„Značný zájem o luxusnější třídu zaznamenáváme u destinací, jako je Sydney, Auckland, Fidži nebo Guam. Naopak korporátní klientela má pro služební cesty v rámci úspory nákladů nastavena přísnější pravidla a vyšší třídu využívá o něco méně,“ říká Michal Ohnesorg, zástupce Korean Air na českém trhu. Korejský dopravce je spolu s Emirates jedním ze dvou, kteří na letech z Prahy nabízejí i první třídu. U Korean Air se zájem o vyšší třídy projevuje dlouhodobě (a očekávaně) u letů z Prahy do Soulu, následuje Auckland, Sydney a Tokio. Na pátém místě je Pusan, druhé největší město v Jižní Koreji. Rostoucí zájem Čechů o business class dokazuje i zdánlivý detail na palubách Emirates: na lince do Dubaje v ní aerolinie začaly servírovat svíčkovou.

Zatímco ekonomické třídě nevěnují aerolinky zdaleka takovou pozornost, představení nové business class provází obvykle velká sláva. Typickou ukázkou je společnost Virgin Atlantic, která v dubnu představila budoucí interiér nových Airbusů A350: v business class nově vyrostly posuvné stěny, které cestujícím zajistí větší soukromí, což je trend posledních let. Qatar Airways jdou se svým Qsuite ještě dál, nabízejí spojení dvou sedaček v „letiště“ pro cestující v páru. „Růst zájmu o vyšší třídu mezi českými zákazníky je dlouhodobý,“ uvádí Kateřina Kocourková z českého zastoupení Qatar Airways.

Josef Trejbal, šéf portálu Letuška.cz, tvrdí, že roste počet lidí, kteří se zajímají nejen o to, kdy se kam dostanou, ale zajímá je i pohodlí. „Firmy si jsou dobře vědomy, že není příliš efektivní, aby zaměstnanci po celodenním cestování dorazili na schůzku unavení. Preferují proto často přímé lety a luxusnější cestovní třídy. Stejně tak pro stále větší skupinu lidí začíná ta pravá dovolená už na letišti,“ říká Trejbal, podle něhož podíl vyšších cestovních tříd stoupá především u dálkových letů.

Portál Letuška.cz zaznamenal u dražších tříd meziroční nárůst zájmu o 23 procent, přičemž každá dvacátá prodaná letenka připadá na místo v business class nebo v první třídě. „Nejvíce letenek v prémiových cestovních třídách (business, first a premium economy – pozn. red.) se prodává do Dubaje, New Yorku, Sydney, Denpasaru na Bali, Los Angeles, Male na Maledivách, Šanghaje, Hongkongu a Miami. Průměrná cena letenky v prémiových třídách je 72 060 korun,“ dodává Trejbal.

 

Soukromě k moři

Samostatnou kapitolou je létání na dovolenou vlastním nebo pronajatým letadlem, což se donedávna týkalo pouze českých miliardářů, ovšem časem je to díky větší konkurenci dostupné i širší skupině movitějších lidí. „V poslední době roste zájem v případě cest za byznysem, ale velký podíl všech našich letů se týká i cestování na dovolenou,“ říká Michal Laboutka z Eclair Aviation. Podle něj dříve létali soukromým tryskáčem většinou jen jeho majitelé, nyní tuto možnost často využívá i jimi najatý management. „Pochopili, jaká je to pro ně úspora času, a nakonec i peněz,“ dodává Laboutka.

Doby překotného růstu trhu se soukromými lety jsou v Česku nicméně u konce, což dokazuje i relativně klidná situace na trhu s malými tryskáči: posledního půl roku se u českých provozovatelů žádný nový stroj neobjevil. Podle statistik Letiště Praha stoupl loni počet privátních letů o jedno procento (na celkových 12 722), letos v prvním čtvrtletí meziročně o téměř pět procent klesl.

V roce 2018 byly nejoblíbenějšími destinacemi podle počtu cestujících na palubách privátních letadel Bratislava, Nice, Vídeň, Paříž a Ženeva, v prvním čtvrtletí letošního roku vévodí opět žebříčku Bratislava následovaná Salcburkem, Bolzanem a letišti Sion a Samedan ve Švýcarsku.

Žebříček ukazuje, že soukromými letadly se často létá na lyže. „K letadlu často ještě zajišťujeme vrtulník, který klienty přepraví přímo do lyžařského střediska,“ popisuje požadavky Laboutka, podle něhož v létě míří klienti na dovolenou nejčastěji do tradičních středomořských destinací v čele s Azurovým pobřežím, Chorvatskem a Sardinií.

Rovněž u privátních letů platí, že je dobré vybírat. Na trhu je stále řada dopravců, kteří svůj byznys postavili na vrtulových strojích. Jsou sice levnější, ale zejména při odpoledním či podvečerním přeletu Alp, kdy se tam často vytváří silná oblačnost, jde kvůli nižší letové hladině pro některé cestující o tak silný zážitek, že do Chorvatska příště jedou raději autem.

Poptávka movitějších cestujících je pak velkou výzvou i pro cestovní kanceláře. Stále častěji totiž zakládají speciální divize zaměřené na náročnější klientelu, pro niž připravují zájezdy přesně podle jejich požadavků.

 

O celkové situaci létání v Česku před letní dovolenou čtěte zde.

Reklama
Reklama
Reklama

Sdílení

Reklama

Podpořte nezávislou žurnalistiku

I díky Vám mohou vznikat finančně náročné texty a reportáže v magazínu Reportér.

200 Kč 500 Kč 1000 Kč Jiná částka

On-line platby zajišťuje nadace Via a její služba darujme.cz

Reklama
Reklama