Vizuální smog lidi ruší. Hospody musí být hezčí a útulnější
28. července 2022
Milan Váchal
Blikající reklamy, výlohy, vývěsní štíty. Zatímco v minulosti chtěli být hospodští za každou cenu vidět a hostům přehnaná reklama tolik nevadila, nyní je trend jiný. „Když půjdete okolo hospody s ošuntělou omítkou, spoustou různých reklam, zalepenými okny, tak si návštěvu rozmyslíte. I kdyby vnitřek byl vymazlený, půjdete nejspíš jinam,“ říká Markéta Bláhová, která v Plzeňském Prazdroji šéfuje týmu, jenž má na starosti proměnu exteriérů restaurací, hospůdek i pivních barů.
O tom, do které konkrétní hospody nebo restaurace půjdete na pivo, rozhoduje celá řada věcí. Zajímá vás cena a to, co za své peníze dostanete, tedy kvalita. A tu pro zjednodušení můžeme rozdělit do čtyř hlavních kategorií: je to čistota a útulnost prostředí, kvalita piva a jídla, viditelnost a srozumitelnost nabídky a jak se chová personál. To jsou kritéria, která hrají roli v rozhodování o tom, kam zákazníci budou chodit. Když podnik v některé z těchto kategorií pokulhává, tak tím ztrácí v očích hostů na atraktivitě. Proto podporujeme hospody ve všech čtyřech oblastech, které jsem zmínila, a to jak formou školení personálu, investicemi do vybavení, tak i poradenstvím. Mojí parketou je právě ta čistota a útulnost prostředí – tedy jaký první dojem hospoda zanechá, jak vypadá zvenku i zevnitř, jak zajistit, aby se v ní hosté cítili dobře, ale i to, aby její vzhled zapadl do vzhledu celé budovy, bloku a ideálně i celé ulice.
Přesně tak. Už tři roky mám na starosti projekt s názvem Fresh Outlet, který se snaží bojovat s vizuálním smogem na českých a slovenských hospodách, dělat je hezčí a snižovat množství reklamního smogu. A dosavadní zkušenosti nám jasně ukazují, že hospoda, která je atraktivní navenek, dokáže lákat nové hosty.
Exteriér je vstupní branou podniku, to první, podle čeho se rozhodujete, zda vejdete, nebo půjdete jinam. To, aby byl atraktivní a lákal k návštěvě, je tedy, zvlášť v dnešním silně konkurenčním prostředí, naprosto zásadní. No a interiér, to je hned ten druhý dojem. Obojí musí být pokud možno vyvážené. Když půjdete okolo hospody s ošuntělou omítkou, spoustou různých reklam, zalepenými okny, tak si návštěvu rozmyslíte. I kdyby vnitřek byl vymazlený, půjdete nejspíš jinam. A naopak, sebelepší vnější dojem se může zkazit záhy poté, co otevřete dveře. Mám radost, že hospodští si dnes uvědomují, že toto je oblast, která z velké části rozhoduje o jejich úspěchu.
Spotřebitelský průzkum byl spouštěčem celého našeho projektu. Před třemi lety jsme se dotazovali asi tisícovky lidí a většina z nich jasně deklarovala, že je obtěžuje nadbytečná reklama v ulicích a že by uvítali i střídmější označování hospod. A přestože Prazdroj hospody nevlastní ani neprovozuje, rozhodli jsme se s tím něco udělat a nabídnout hospodským řešení. Dodáváme jim nejen pivo, ale i označení a spoustu dalšího vybavení, takže cítíme odpovědnost a zároveň máme i možnost, jak s reklamním smogem bojovat. Proto jsme od základů přepracovali koncepci vzhledu hospod tak, aby odpovídala očekávání lidí.
Vtíravost reklamních log, někdy jich na hospodě vidíte i desítky. Vadí i špinavá nebo poničená fasáda, nevzhledná zahrádka. Je to jasný signál, tady se o to nestarají. Co také odrazuje, jsou zalepená okna a výloha. Když nevidíte dovnitř, nedělá to dobrý dojem. Často jsou to jednoduché věci, které ale mají velký efekt.
Podpořte Reportér sdílením článku
Redaktorka ČTK.