Pozvánka

Co vás čeká, když sníte o americkém veteránovi

13 / 05 / 2019

Sedmdesát amerických veteránů a stovky dalších unikátních vozů budou k vidění od pátku 17. května po celý víkend na pražském Výstavišti v rámci výstavy Legendy. Pořadatelé slibují skvosty jako Plymouth GTX, Dodge Challenger, historickou řadu Chevrolet Corvette, Mustanga po Karlu Gottovi nebo auta z filmů a seriálů Gone in 60 Seconds a Knight Rider.

Sedmdesát amerických veteránů a stovky dalších unikátních vozů budou k vidění od pátku 17. května po celý víkend na pražském Výstavišti v rámci výstavy Legendy. Pořadatelé slibují skvosty jako Plymouth GTX, Dodge Challenger, historickou řadu Chevrolet Corvette, Mustanga po Karlu Gottovi nebo auta z filmů a seriálů Gone in 60 Seconds a Knight Rider.

Americkou sekci má na starost Jakub Klomínek, který zdědil lásku k automobilům po svém dědečkovi – automechanikovi, v garážích se pohyboval i jeho tatínek. Jako kluk prý neměl na hraní autíčko, ale šroubek a matičku, s nimiž si vystačil celý den. Automechanikem se ale nestal, vystudoval ekonomii, k „amerikám” ho to zaválo až díky otcově zálibě v rybaření.

5cd97562e4b01176f02e0535 MEDIA_ITEM image
Jakub Klomínek

„Táta jezdil na ryby do Skandinávie, kde stává amerika před každou třetí garáží, většinou pěkně opravená. Před dvanácti lety mi zavolal, jestli nechci sehnat nějaké auto, které bychom zrenovovali,” vzpomíná syn Jakub, který si vzal do hledáčku Ford Mustang z roku 1967. Od té doby si pořídil několik amerických veteránů, stal se členem výboru českého Mustang Riders Clubu. 

 

Trapné dotazy na spotřebu

„Na otázky ohledně spotřeby jsme alergičtí, protože se na to ptá úplně každý. Moje Eleanora (již zmíněný Ford Mustang z roku 1967, pozn. red.) dokáže vysát čtyřicet litrů. Ale s Ford Rancherem, který má motor 5,1 a výkon 250 koní, dokážu jet za třináct.”

 

Rychlost záleží na odvaze

„Kdo by zkoušel maximálku u historického vozidla? Jede to tak rychle, až kam sahá řidičova odvaha. S Mustangem jsem jel 180 a šlo by i víc, ale má to listová péra, tak jsem to nechtěl přehánět.”

 

Chce to pořádnou garáž

„Většina věcí je ve velkých amerických autech o dost přístupnější než třeba ve stísněných japonských vozech. Ale když renovujete třeba full size sedan, což jsou auta, která mají šest metrů, musíte mít pořádnou garáž. Další překvapení může nastat, když chcete auto poprvé umýt a odnikud nedosáhnete doprostřed kapoty.”

 

Ovládání na divných místech

„Například u mého Mustanga je přepínač dálkových světel na zemi a ovládá se nohou. Hned vedle je pumpa na vodu do ostřikovačů – nemá motorek, takže když si chcete umýt čelní sklo, musíte si zašlapat.”

5cd97554e4b01176f02e0474 MEDIA_ITEM image

Podivuhodný rozměr espézetek

„Když vám české úřady vydají historickou značku v americkém čtvercovém formátu, na každé straně je o centimetr větší. Kdo to neví a koupí si na ni ve Státech ozdobný rámeček, má smůlu, protože se mu do něj americká značka nevejde.”

 

Ručení za pár babek

„Pokud máte ameriku – veterána, platí se pouhá jedna dvanáctina povinného ručení. I za bestii Plymouth GTX s motorem 7,2 litru díky tomu platíme jen 650 korun ročně, což je jako připojištění čelního skla.”

 

Může to být investice

„Zeleného Plymoutha GTX jsme koupili za milion korun a během čtyř let jeho cena vzrostla o 70 procent.”

 

Díly levnější než na Fabii

„Díly na Plymouth nebo Dodge jsou dražší, ale třeba na Ford nebo Chevrolet jsou mnohdy levnější než na Škodu Fabia – a to i po připočtení třicetiprocentního cla.”

 

Oslabená ženská imunita

„Moje sestra původně nechtěla veterána, protože není pankáč jako my s tátou a vadilo by jí, že občas nedojede. Ale pak spatřila Plymouth z roku 1939 v nádherně modré barvě – podle obřích osmiválců do tvaru písmene V se mu říká Virus V8. Srdcovkou mé ženy je zase oranžový Dodge Challenger z roku 1970. Nabízel ho majitel z Hradce Králové, ale protože jsme krátce předtím koupili jiné auto, doufali jsme, že mu bude něco chybět. Ale byla to přesně ta konfigurace, po jaké jsme toužili, tak jsme si na něj vzali půjčku v bance.”

 

Hot rody milované i opovrhované

„V Česku má hot rodding spoustu odpůrců, protože se to bere jako prznění originálu. Tenhle styl úprav přitom vznikl ve třicátých letech, kdy se po Státech povalovaly opuštěné Fordy T. Nikdo je nechtěl, tak z nich mladí kluci sundali blatníky, narvali do nich obří motor a jezdili pouliční závody. U nás ale na hot rody nedostanete veteránskou atestaci ani normální papíry.”

5cd97556e4b01176f02e0486 MEDIA_ITEM image

Policajti přimhouří oko

„Když policajti vidí, že máte povinné ručení a jedete v autě, které svítí a zatáčí, nechají vás být – pokud nenarazíte na úplného prudiče.”

 

Riskantní české nářadí

„Zatímco evropské spojovací materiály, a tedy i nářadí, jsou v metrických jednotkách, v Americe se počítá v palcích. Když jsme do Česka dovezli Mustanga, neměli jsme palcové nářadí, takže jsme ho rozdělávali metrickými klíči. Až na jeden šroub šlo všechno povolit, ale u jiného kusu by to mohl být problém.”

 

Jak vydělat na ameriku

„Znám spoustu kluků, kteří si na americká auta vydělali v osmnácti letech na brigádách. Jeden má třeba Cadillac z roku 1958 v takzvaném rusty stylu – bude k vidění na Legendách. Když jste šikovní a máte dost trpělivosti a času, není problém si postavit ameriku a nevykrvácet přitom finančně.”

 

Renovace včera a dnes

„Do Mustanga jsme šli s tím, že si ho budeme stavět sami, a necháme si udělat jen věci, které neumíme – například lakování a klempířinu. Jenomže jsme nebyli profíci, takže po dvou letech a mnoha stovkách hodin práce jsem si do něj mohl jenom sednout a točit volantem. Obrátili jsme se na několik firem, které nás většinou oškubaly, takže vlastníme asi nejdráže postavený Mustang v Česku. Dneska už naštěstí existuje spousta internetových diskusních fór, kde vám poradí úplně se vším.”

 

Pěkné auto do 200 tisíc

„Mám Ford Ranchero z roku 1972, které jsem kupoval v Klatovech za dvě stě tisíc. Brzdilo i zatáčelo, dojel jsem s ním do Prahy. Na pár místech byla prohnilá korba. Ještě deset let by se s tím dalo jezdit, to ale není náš styl, tak prošlo  renovací.”

 

Chybějící díl do tří dnů

„V konečné fázi se můžete zaseknout na prkotině - třeba vám chybí jeden šroub, který díky palcovým velikostem v běžném železářství nekoupíte. Díky zásilkovým firmám vám chybějící díl pošlou do tří dnů, jen musíte počítat s tím, že se poštovné na součástku za pět dolarů vyšplhá na pětadvacet. Musíte být hodně zapálení, aby vás to nebolelo.”

 

Podrobnosti o výstavě Legendy najdete zde.
 

Fotografie unikátních vozů najdete v galerii.

Galerie (7) Diskuze Sdílet

Autor také napsal

Mohlo by Vás zajímat