Do boomu zasáhl MAX

Byznys

Ačkoli to tak ještě před pár měsíci nevypadalo, trh s leteckými zájezdy českých cestovek nyní výstižně charakterizuje název známého filmu – Nejistá sezona. Rodící se rekordní rok zasáhly problémy se stroji Boeing 737 MAX 8, které přestaly létat. Výrazně proto ubylo možností, jak dostat Čechy letecky k moři. Last minute zájezdy tak letos mohou být skutečně drahé. Jinak ovšem zájem o cestování a létání roste – stejně jako mzdy v tuzemské ekonomice.

img DALŠÍ FOTOGRAFIE V GALERII
Audio
verze

Ještě na začátku března řešili šéfové tuzemských cestovek příjemné starosti. Po loňské rekordní sezoně naznačoval předprodej zájezdů na letošní léto ještě lepší rok a manažeři přemýšleli, zda neobjednat další kapacitu v hotelích i letadlech.

Avšak 10. března přišel pád Boeingu 737 MAX 8 společnosti Ethiopian Airlines, který – po loňské nehodě stejného typu letounu indonéské společnosti Lion Air – odhalil softwarovou chybu těchto strojů, takže jejich lety byly na celém světě pozastaveny. Tyto události by nakonec mohly mít na české cestovky v konečném důsledku podobný dopad, jako kdyby v nějakém přímořském letovisku zaútočili teroristé. V tomto případě se nesnížil zájem Čechů o létání, ten zůstává stále vysoký, ale výrazně se omezily možnosti, jak se z Česka k moři dostat. Globální zastavení provozu tohoto typu boeingů totiž dopadlo na český trh nečekaně silně: společnost Smartwings, která přepravuje drtivou většinu tuzemských klientů k moři, počítala na začátku prázdnin s patnácti stroji MAX ve flotile. Teď nemá k dispozici ani jeden, obtížně hledá náhradní letadla a je jasné, že plně pokrýt výpadek se nepodaří.

Klasická prohlášení šéfů cestovek, kteří každoročně varují před nedostatkem zájezdů na poslední chvíli, tak tentokrát dostávají reálný základ: letadla letos skutečně chybějí a na všechny se nemusí dostat. Nahradit kapacity přitom není jednoduché, problém se netýká jen Česka. Na druhé straně může tato situace Čechy přimět, aby namísto tradičních prázdninových cílů začali objevovat nové destinace.

 

Někdo neodletí

„V minulosti byla slova o nedostatku last minute zájezdů svým způsobem podporou prodeje v dubnu a květnu. Letos je však situace kvůli nedostatku letadel opravdu jiná,“ říká Ondřej Rušikvas, šéf cestovní kanceláře Blue Style. Dlouhé roky pozoroval cestovní ruch z druhé strany, z pozice pojišťovny, která chrání cestovky před krachem; letos řídí třetí největší cestovní kancelář v zemi.

V roce 2018 zažily cestovky skutečně rekordní sezonu a letos čekaly ještě lepší výsledek. Kvůli problémům

s Boeingy MAX ale není jisté, zda ho zopakují. Část lidí možná vůbec neodletí, jiní raději pojedou k moři autem. Otázkou také zůstává, jak lidé zareagují, až se odstavená letadla vrátí do provozu – tedy zda se s nimi nebudou bát létat. Cestovní kanceláře odhadují, že problémy se stroji MAX se dotknou až 350 tisíc lidí různou formou: některé lety budou zrušeny úplně, další se přesunou na jiný termín nebo poletí z jiného letiště. Společnost Smartwings zatím oznámila, že zruší osm procent letů. Cestovky se je snaží nahradit – často za vyšší cenu.

 

Popularita first minute roste

Ponecháme-li stranou potíže s letadly Boeing MAX, pak se v letošní sezoně podle hlavních hráčů na trhu dále prohlubují trendy, které lze pozorovat už několik let. Jde především o rostoucí podíl zájezdů prodaných ve třech vlnách při zahájení prodeje, tedy v období first minute. Přitom největší zájem spojený s největšími slevami i nejširším výběrem evidují prodejci v první velké vlně od listopadu do konce ledna, kdy se slevy pohybují kolem 40 procent. Zájezdy na letošní léto začaly cestovky prodávat už loni v září.

„Podíl prodeje ve first minute dosahuje až 35 procent všech zakoupených zájezdů a setrvale roste,“ říká místopředseda Asociace cestovních kanceláří ČR (ACK) a majitel cestovní kanceláře Marco Polo Jan Papež. Potvrzuje to i největší tuzemská agentura Invia. Podle jejích statistik se do konce března prodalo na léto o deset procent víc pobytových zájezdů než před rokem.

„Objem prodaných zájezdů i ve srovnání s loňskou rekordní sezonou roste dvojciferným tempem. V oboru cestovního ruchu je jednoznačně znát, že se daří ekonomice, lidem rostou platy a jsou schopni si dopřát hezkou dovolenou,“ říká šéf CK Fischer Jiří Jelínek.

 

Turecký skok

Kam lidé na dovolenou nejčastěji míří? U leteckých zájezdů posiluje svou pozici v čele žebříčku obliby Řecko, skokanem roku jsou Turecko a Tunisko – především proto, že se tam uklidnila bezpečnostní situace.

Turecko se letos u Invie dostalo na druhé místo. „U oblíbeného Řecka, kde převládá prodej pobytů na Krétě, Rhodosu a Korfu, se letos zvýšil zájem o další čtyři procenta. Nejvíc stoupla poptávka po dovolené v Turecku, a to o 68 procent,“ uvádí mluvčí agentury Andrea Řezníčková. Na třetím místě se od loňska drží Egypt, který boduje především nízkými cenami. „Egypt a Turecko jsou oblíbené kvůli stabilním klimatickým podmínkám a vybaveným resortům vhodným pro všechny věkové kategorie. Hlavním důvodem je přitom skvělý poměr ceny a kvality,“ dodává Ondřej Rušikvas z Blue Style. Průměrná cena zájezdu do Řecka přesahuje 16 tisíc korun na osobu, za zájezd do Turecka zaplatí zájemce zhruba 17,5 tisíce korun za osobu a pobyt v Egyptě ho vyjde v průměru na 15,5 tisíce korun.

Zároveň Češi stále častěji požadují vyšší kategorii ubytování a doplňkových služeb. „Výrazně vzrostl zájem o pětihvězdičkové hotely, toto ubytování prozatím zvolilo 28 procent klientů, a 90 procent zákazníků si koupilo zájezd s all inclusive službami,“ doplňuje Petr Kostka, obchodní ředitel největší tuzemské cestovky Exim Tours. Neomezenou nabídku pokrmů a pití preferuje podle Invie 57 procent lidí, ubytování ve čtyřhvězdičkových hotelích pak 35 procent. A určitě nepřekvapí, že nejvíce dosud prodaných zájezdů má termín nástupu v sobotu 29. června.

 

Častěji a na kratší dobu

Hoteliér Viliam Sivek, který dlouhá léta ACK vedl a dnes předsedá Fóru cestovního ruchu, přidává další znak let hospodářské prosperity: je jím několik kratších dovolených během roku. „Lidé dnes preferují více kratších dovolených v průběhu celého roku, a to i během letní sezony. Kombinují dovolenou u moře s pobytem v tuzemsku, případně si dopřejí prodloužené wellness víkendy či takzvané eurovíkendy v některé z evropských metropolí,“ říká Sivek. V létě se proto nelétá jen na jih, ale také například do Skandinávie či Pobaltí.

Také podle Jiřího Jelínka se dovolená zkracuje, současně i mnohem více individualizuje, čemuž se musí nabídka cestovek přizpůsobit. „Doby, kdy měli klienti možnost vyrazit do zahraničí jen na sedm či deset dní s pevně danými odlety, jsou pryč,“ dodává.

Vývoji nahrává i čím dál větší nabídka letů z Prahy. Zejména expanze Ryanairu jako největší nízkonákladové společnosti v Evropě otevřela Čechům možnost pohodlné cesty do řady měst třeba jen za několik set korun. U některých destinací pak následovalo i zvýšení kapacity dosavadních dopravců. Příkladem je lotyšské hlavní město Riga, kde se vstupem Ryanairu výrazně zvýšil kapacitu i národní dopravce airBaltic. „Na trase mezi Prahou a Rigou letos v létě stoupne kapacita oproti loňsku o 104,7 procenta,“ říká mluvčí Letiště Praha Kateřina Pavlíková.

Hitem pro blízkou „exotiku“ na pár dní se díky Ryanairu stalo Jordánsko, kam přímé lety z Prahy často vycházejí pod dva tisíce korun. Na seznamu nových linek z Prahy letos přibyla řada italských a španělských destinací, ale i evropských měst, do nichž se dosud nelétalo, třeba dánský Billund. Obyvatelé jižní Moravy letos mohou těžit z boomu dopravců ve Vídni, který vede i k značnému poklesu cen; v případě Moravskoslezského kraje zase lidé čím dál častěji létají z polských Katovic, kde dopravci rovněž ohlásili nové linky.

Nad vzdálenějšími letovisky ze statistik cestovních kanceláří však v oblíbenosti stále vítězí blízké zahraničí, především Chorvatsko, Slovensko, Itálie a Rakousko. Podle údajů Českého statistického úřadu si tam loni dopřály dovolenou statisíce Čechů, přičemž velká část z nich se obešla bez služeb cestovních kanceláří. Podle statistiků loni Češi koupili u cestovních kanceláří přes 2,1 milionu zájezdů, tedy cest se čtyřmi a více noclehy. Meziročně to bylo o deset procent více – a stejný růst hlásí kanceláře také letos. Nicméně takových cest Češi loni podnikli do zahraničí přes pět milionů, nejčastěji právě do Chorvatska (přes 800 tisíc).

Na seznamu destinací, kam Češi jezdí čím dál častěji, se objevují i další země. Například ve Švýcarsku loni Češi patřili k národům, u kterých nejvíce vzrostl počet přenocování. „Díky horám je oblíbené hlavně v létě, ale přibývá i Čechů, kteří do Švýcarska jezdí v zimě lyžovat. Pomalu objevují, že to není tak drahá země, jak se mnozí domnívají,“ říká Alena Koukalová, která v Česku zastupuje švýcarskou centrálu cestovního ruchu Switzerland Tourism.

 

Vlakem?

Nedostatek letadel může letos nahrávat i jiným způsobům dopravy. Kromě auta, které je při cestách do zahraničí jednoznačně nejoblíbenějším prostředkem, to může být vlak, který zatím za letadly i autobusy výrazně zaostává. České dráhy loni zaznamenaly nečekaný úspěch s přímým nočním vlakem z Ostravy na polské pobřeží Baltu, proto jej budou vypravovat i letos. Za pětistovku se při nákupu s dostatečným předstihem dá vlakem dojet z Prahy do Bruselu nebo do Švýcarska; mezinárodní jízdenky patří u Českých drah k nejrychleji rostoucím segmentům.

Údaje o cestovních návycích Čechů jsou čím dál hůře dostupné, ale stejně jako ve světě přibývá i u nás lidí, kteří si dovolenou plánují a zařizují bez cestovky. „Na vlastní pěst cestuje silná skupina lidí, pro něž je díky výhodným cenám letenek a klesající jazykové bariéře cestování dostupnější. Lidé jsou flexibilní, chtějí vidět svět, mít zážitky, zároveň se rozšířila nabídka leteckých spojení z Prahy,“ říká Věra Janičinová, která vede prodej letenek ve Student Agency.

Stále relativně velký podíl si cestovky drží u zájezdů do exotických destinací. „Turisté míří především do Spojených arabských emirátů, Dominikánské republiky či na Maledivy, oblíbený je také Mauricius,“ uvádí mluvčí Invie Řezníčková. Výjimkou nejsou zájezdy šité na míru, které zahrnují několik aktivit, například včetně plavby na zaoceánské lodi.

Jak tedy letošní sezona dopadne? Cestovky to zatím navzdory slibným číslům odhadovat nechtějí. „Záležet bude na tom, jak dopadnou jednání cestovních kanceláří s leteckými dopravci. Ceny last minute zájezdů se budou odvíjet od kapacity na trhu. Pokud bude u některých destinací kapacita omezenější než v minulých letech, cena výrazně neklesne,“ vysvětluje Jelínek.

 

Autoři jsou novináři specializovaného webu Zdopravy.cz.

 

O tom, jak Češi mají stále větší zájem o luxusnímu létání, čtěte zde.

 

 

 

Cesta za nejlevnější letenkou
Univerzální pravidlo „čím včasnější nákup, tím nižší cena“ už několik let neplatí
 
Z prodeje letenek se dnes stala částečně loterie: aerolinky sice stále tvoří ceny hlavně podle toho, jak je konkrétní let naplněný, ale současně sázejí na různé akce.
David Eiselt, zakladatel portálu Cestujlevne.com, lidem radí, aby se podívali, za kolik se letenka prodává v průběhu celého roku. Zjistí tak průměrnou standardní cenu a podle toho pak mohou lépe porovnat výhodnost konkrétních nabídek. „Doporučil bych rovněž podívat se na ceny letů z okolních letišť, protože ve výsledku mohou být výhodnější i po připočtení sekundárních nákladů na dopravu a delšího času stráveného na cestě,“ říká Eiselt, podle něhož bude rozdíl v cenách oproti jiným letištím kvůli omezené kapacitě společnosti Smartwings vybavené flotilou Boeingů MAX letos ještě markantnější. „Červenec a srpen už levnější nebudou, proto je navíc výhodné zakoupit letenky co nejdříve, nejpozději do konce května,“ dodal.
Podle Věry Janičinové ze Student Agency obecně platí, že levné letenky se dají najít s tříměsíčním předstihem, ale nemusí to platit vždy. „Vyplatí se být ve střehu a sledovat akce. Nejlevnější letenky bývají k dispozici jen krátce, většinou pár dnů, někdy několik hodin. Kdo je flexibilní, může na tom vydělat a získat je za velmi nízkou cenu,“ dodává Janičinová.
Reklama
Advertisement
Reklama
Advertisement
Reklama
Advertisement

Sdílení

Reklama
Advertisement

Podpořte nezávislou žurnalistiku

I díky Vám mohou vznikat finančně náročné texty a reportáže v magazínu Reportér.

200 Kč 500 Kč 1000 Kč Jiná částka

On-line platby zajišťuje nadace Via a její služba darujme.cz

Reklama
Reklama
Advertisement