Manuál řadí zpátečku

Byznys

Čím dál více lidí preferuje u nových vozů automatické převodovky, do některých modelů si už ruční řazení ani nemůžete objednat. První automobilky také oznámily, že s ručním řazením definitivně končí. Už tak nákladné automobily se tím dále prodražují, na druhé straně vede většinou automat k nižší spotřebě. Co je na moderních „automatech“ tak lákavého? A patří skutečně „manuály“ do starého železa?

img DALŠÍ FOTOGRAFIE V GALERII
Audio
verze

Jako první velký výrobce se k přechodu na samočinné převodovky letos veřejně přihlásil Mercedes-Benz. S ručním řazením už zůstanou jen vybrané pohonné jednotky menších a cenově dostupnějších vozů, jako je kompaktní Třída A, malé MPV Třídy B nebo sedan či kombi CLA, u případných nástupců na ně mohou zákazníci zapomenout. Německá luxusní značka ale podle všeho nezůstane osamocena: stejný krok chystá také koncern Volkswagen, pod nějž spadá i česká Škoda. Ta přitom přímo řazené převodovky vyvíjí pro celý koncern a také je v Mladé Boleslavi vyrábí.

„Volkswagen od roku 2023 přestane postupně manuální převodovky zařazovat do nabídky. Nový Tiguan a Passat budou první neelektrické modely s nabídkou pouze automatických převodovek, další budou následovat,“ říká tiskový mluvčí značky David Valenta.

Zástupci Škody, tedy české automobilky koncernu VW, zatím komentáře na toto téma odmítají jako spekulace, byť připouštějí, že i mezi modely od kompaktního SUV Karoq výš registrují i na českém trhu rostoucí zájem o samočinné převodovky. Nicméně velký podíl prodaných vozů tvoří i levnější modely v čele s Fabií, kde naopak manuální řazení jasně dominuje – a to hlavně z cenových důvodů.

Podle našeho interního zdroje z koncernu je za zvažovaným koncem „manuálů“ i snížení výrobních a logistických nákladů, protože každý volitelný komponent produkci zdražuje, a to platí i o převodovkách. Zejména asijské značky už před mnoha desetiletími přešly na koncepci předem stanovených specifikací s minimem příplatkových „individuálních“ položek. To jinými slovy znamená, že zákazník si vybírá z předem vyrobených kategorií v rámci jednoho modelu, ale nemůže si připlatit za různé nadstandardní doplňky. Podobný přístup loni naznačila i domácí Škoda ve své firemní strategii do konce tohoto desetiletí. Jejím cílem je dostat se do roku 2030 mezi pět nejprodávanějších značek v Evropě a omezení různých variant se stává pragmaticky motivovanou nutností. A to nejen pro Škodu. V současné situaci totiž musejí automobilky vedle benzinových a naftových variant (popřípadě CNG, tedy aut na stlačený zemní plyn) kvůli pokutám za emise paralelně nabízet také plug-in hybridní či plně elektrické verze.

 

 

„Automaty“ ve světě

Významným důvodem pro omezení manuálního řazení je také globalizace – z velkých světových trhů totiž stojí o „manuály“ už jen Evropa, a to ve stále menší míře, a pak rozvojové trhy, jako je Indie. Amerika je automatickými převodovkami proslavená: ma­­­nuální byste tam zákazníky spíše vyplašili, než zaujali. A samočinné řazení je standardem také v mnoha asijských zemích. U některých výrobců nebo modelů globální poptávka po ma­­­nuálních převodovkách poklesla natolik, že jejich výroba, servis a další vývoj už přestaly dávat ekonomický smysl.

Ruční řazení již není dostupné ani u sportovních automobilů. Naopak mezi prvními, kdo dal „manuálům“ vale, byli právě výrobci nejrychlejších vozů, jako je Ferrari nebo Aston Martin. A další důkaz toho, že doba se ohledně převodovek změnila, je přístup Porsche: u něj přímo řazenou převodovku sice ještě dostanete, a to dokonce sedmistupňovou, ale musíte si ji objednat v rámci výbavy na přání.

U sportovních aut se důvodem k přechodu na „automaty“ stala rychlost přeřazení, kterou moderní ústrojí zvládají za zlomek sekundy, a jsou proto v hlavní disciplíně supersportovních strojů, tedy dynamice, lepší než dřív. Možnost ručně řadit však nezmizela, nejen supersportovní, ale i zcela běžné rodinné vozy často mají možnost ruční volby, a to přímo páčkami na volantu jako ve formuli 1: jinak se ale královna motosportu ruční změny stupňů vzdala již dávno. Na okruhu i na silnici platí, že řidič může s „automatem“ stále držet volant a plně se soustředit na jízdu.

 

Nárůst rychlý i pozvolný

„V minulém roce činil podíl prodaných vozů BMW s manuální převodovkou v České republice pouhých 0,8 procenta na všech registracích nových vozů,“ říká tiskový mluvčí David Haidinger. „Nárůst poptávky po automatických převodovkách ze strany zákazníků pozorujeme již delší dobu, proto se také automatické převodovky objevují postupně stále častěji již v sériových výbavách u více modelů. Pokud bude ze strany zákazníků o manuální převodovky zájem, bude je BMW i nadále nabízet. Chování a preference zákazníků tomu ale moc nenasvědčují.“

U běžných aut je přechod k samočinným převodovkám pozvolnější a důvody trochu odlišné, nicméně zájem o ně roste i u velkoobjemových výrobců. Vývoj velmi dobře ilustruje změna poptávky i nabídky u značky Peugeot. „Podíl vozů s automatickou převodovkou v posledních letech u značky Peugeot velmi výrazně roste,“ popisuje tisková mluvčí Radka Matthey. Před deseti lety, jak dodává, se u modelu Peugeot 207 prodávalo asi jedno procento vozů s automatickou převodovkou, dnes už se u nástupce 208 jedná o 25 procent. „U vozu 308 to byla asi dvě procenta, dnes je to 44 procent. A model 508, který měl kdysi z hlediska automatické převodovky největší podíl, a to kolem pětadvaceti až třiceti procent, nabízíme dnes výhradně s automatem,“ vypočítává mluvčí. Podle ní se zvyšuje nejen poptávka, ale také dostupnost. „Automatická převodovka už není považována za luxusní výbavu a neomezuje se jen na vyšší segmenty. Jde ale také o přirozený vývoj. S nárůstem elektrických a plug-in hybridních vozů samozřejmě roste i podíl automatických převodovek,“ vysvětluje zástupkyně Peugeotu. Zatímco plug-in hybridy ji nezbytně potřebují pro efektivní chod celého složitého soustrojí spalovacího motoru a elektromotoru, u čistě elektrických vozů převodovka odpadá – běžné osobní vozy si díky síle elektrického pohonu vystačí s jediným převodem a zpátečka se řeší tím, že se elektromotor začne točit obráceně.

 

O kolečko (i tři) navíc

Manuální převodovky to mají více méně sečtené i z dalších, velmi prozaických důvodů. Tím nejdůležitějším je pro mnohé možná překvapivě spotřeba paliva a s ní související emise. Moderní automatická ústrojí jsou totiž nejen výrazně úspornější než někdejší pomalé a téměř neustále prokluzující „automaty“, ale nižší spotřebu vykazují v řadě případů i ve srovnání s „manuály“. Vcelku běžně nabízejí osm, ale i devět rychlostních stupňů (některé americké modely dokonce deset), přitom nejsou o tolik větší či těžší, o kolik dokážou být šetrnější.

Díky tomu mají vozy úspornější provoz – a i tak jsou svižnější. Též se vyznačují „inteligencí“ kvůli počítačem řízeným režimům, které se dokážou přizpůsobit stylu jízdy. Jednoduše řečeno: když spěcháte a víc šlapete na plyn, řadí vyšší stupně později, ale když jedete běžným nebo úsporným stylem, „sází“ těžší převody mnohem dříve a tím šetří palivo.

Další výhodou automatických převodovek je jejich všestranné propojení s dalšími systémy. Když zůstaneme u úspory paliva, mnohé vozy s „automaty“ nabízejí šetrný jízdní režim, který nejen upraví charakteristiku řazení, ale za příhodných situací dokonce vyřadí na neutrál a nechá auto takzvaně plachtit. U čím dál těžších automobilů, které se zvětšují jednak kvůli nárokům zákazníků, jednak kvůli stále přísnějším bezpečnostním normám, je totiž právě plachtění nejsnazší cestou k úspoře paliva. Jistě, s manuálem můžete vyřadit na neutrál také, ale to lze doporučit jen zkušenějším šoférům, a i ti asi nebudou vyřazovat tak často jako automatika. Navíc přehnaně častá jízda na neutrál může škodit brzdám či dobíjení akumulátoru, což si řídicí jednotka dokáže pohlídat.

Palubní systém se navíc umí propojit s navigací, aby vyhodnotil vhodnost plachtění s ohledem na výškový profil silnice nebo blížící se vesnici za zatáčkou: zatímco běžný smrtelník by vyřadil buď zbytečně brzo, nebo naopak pozdě, elektronika vyhodnotí rychlost vozu, sklon vozovky a vzdálenost k příštímu rychlostnímu omezení, a třeba místo neutrálu zvolí naopak podřazení na nižší rychlostní převod, kdy – na rozdíl od „plachtění“ na volnoběh – do motoru nejde vůbec žádné palivo.

Zavedením těchto ekologických režimů se výrobci zároveň snaží co nejvíce snížit skutečnou spotřebu paliva. Jak vysvětluje odborný server Autosalon.tv, mají k tomu dobrý důvod: Do nových aut se od 1. ledna 2021 začal montovat systém pro sledování reálné spotřeby OBFCM (On-Board Fuel Consumption Monitoring). Získaná data musí výrobci poskytovat příslušným orgánům Evropské unie, které z nich zjišťují reálné odchylky od normovaných spotřeb. Již po prvním roce fungování nasbíral obrovské množství dat, jakkoli je ještě v pětileté testovací fázi. Do budoucna může toto anonymizované sdílení reálné spotřeby sloužit k vyššímu zdanění modelů s vyšší spotřebou.

 

Úskalí ručního řazení

Opravdu zkušený a soustředěný šofér dosáhne stále největší úspory s ma­­nuálním ústrojím, protože je lehčí a díky spojce nemá žádné ztráty při změně stupňů, ale pro naprostou většinu uživatelů je už dnes výhodnější samočinná volba. Typické rozdíly obou koncepcí shrnuje David Pavlíček z Hyundai: „Jednou z významných výhod manuálních převodovek je pořizovací cena vozidla, ta je zhruba o třicet až padesát tisíc korun nižší. Navíc je mechanická převodovka konstrukčně jednodušší, a tím pádem jsou i náklady na provoz nižší, jelikož například odpadá povinná výměna oleje,“ říká. Manuální převodovku podle něj preferují spíše konzervativnější zákazníci, automatická převodovka naopak umožňuje lepší soulad s motorem. „Nabízí uživateli rychlejší řazení, patřičný komfort a také snadnou obsluhu. Navíc v dnešní době poskytuje nižší spotřebu paliva i emise a díky tomu, že chrání motor před chybami řidiče, přispívá k prodloužení životnosti motoru a celého pohonného řetězce. Volí ji především zákazníci vyžadující komfort a pohodlí jízdy,“ říká zástupce Hyundai.

Někteří zapřisáhlí fanoušci ruční volby „kvaltů“ tvrdí, že bez řadicí páky nemají takový kontakt s autem, ale zmíněné příklady supersportovních aut dokládají, že to je spíše zvyk než skutečná potřeba. Pro mnohé řidiče je naopak řazení obtěžující, musí se více soustředit, často špatně přeřadí nebo změnit stupeň zcela zapomenou. Automatické převodovky také méně trpí při výraznějším zatížení, jako je například vlečení přívěsů. Úplně největší přínos automatického řazení představují hladké rozjezdy, a to nejen na rovině, ale zvláště do kopců nebo při pomalém manévrování, například během parkování.

Co také s ručním řazením není možné spojit, je řada aktivních bezpečnostních prvků včetně tempomatu hlídajícího odstup od vpředu jedoucího vozu, anebo systém bránící střetu s chodcem či cyklisty. „Pokročilejší bezpečnostní asistenti nebo pokročilejší stupně autonomního řízení jsou spojeny se samočinnou převodovkou,“ vyjmenovává Kateřina Vaňková Jouglíčková, tisková mluvčí značky Kia.

 

Spojka je (někde) dvojka

Trend klesající obliby ručního řazení pomocí páky a spojky je tedy delší dobu patrný i na českém trhu, který z hlediska skladby vozového parku, jeho stáří či obměny stále patří do východní, nikoli západní části starého kontinentu. U čím dál většího počtu modelů platí, že zákazníci preferují samočinné převodovky před přímo řazenými, existují ale značky, kde „manuály“ pořád jasně vedou.

David Valenta z Volkswagenu popisuje: „Letošní objednávky jsou na úrovni 63 procent proti 37 procent ve prospěch automatických převodovek. Vývoj prodejů je přirozený a ovlivněný nabídkou, jde o setrvalý trend.“ Ovšem přidává ještě jednu zkušenost: rozhodující je podle něj stále relativně vysoký příplatek za samočinné řazení: „Manuální převodovka je výrobně výrazně levnější, což se promítá i do konečné ceny vozu. Pokud by se automatická převodovka nabízela za stejnou cenu jako manuální, byl by poměr ve prospěch ,automatu‘ zcela jistě výrazně přes 90 procent. Zarytých příznivců manuální převodovky ubývá, jak se vlastnosti těch automatických stále zlepšují.“

Jasno mají také u Toyoty, zde je však větší podíl „automatů“ daný hybridními modely, které jsou vždy vybaveny samočinným ústrojím. „S rozvojem elektrifikovaných pohonů přirozeně roste i podíl automatických převodovek. My v tuto chvíli prodáváme přes 70 procent osobních vozů u značky Toyota s hybridním pohonem, u značky Lexus dokonce přes 90 procent. Ze zbylých 30 procent pak ale většina zákazníků volí naopak manuální převodovku,“ říká tisková mluvčí Jitka Jechová.

Korejské vozy, které preferují pragmatičtější nebo ekonomicky smýšlející klienti, stále mají vyšší podíl manuálních převodovek. „Naši zákazníci jsou dlouholetými příznivci manuálních převodovek,“ říká Kateřina Vaňková Jouglíčková z Kie. „Jejich podíl dlouhodobě osciloval okolo 75 až 80 procent. S rostoucí poptávkou po elektrifikovaných a lépe vybavených vozech se ale tento poměr postupně mění. V roce 2020, tedy před pandemií, dokonce poprvé překročil hranici 30 procent.“

„I přes všechny výhody automatické převodovky je ta manuální u českých řidičů stále velmi oblíbená,“ potvrzuje David Pavlíček, tiskový mluvčí sesterské značky Hyundai, která má podobnou nabídku a techniku. „V současné době podíl manuálních převodovek činí zhruba 70 procent, nicméně stabilně klesá ve prospěch těch automatických.“

Manuální ústrojí tedy mají své místo prozatím jisté, alespoň u některých, hlavně masových a velkoobjemových značek. Otázkou však je, zda tomu tak bude napořád.

Další vývoj nastiňuje Martin Hejral z Opelu: „Podíl automatických převodovek bude určitě ještě stoupat, v krátkodobém výhledu se konkrétně u naší značky přehoupne přes 50 procent a ani tam se nezastaví. V delším časovém horizontu se podíl na nějakou dobu ustálí na 70 procentech, ale manuální převodovky budou pro skalní příznivce stále dostupné. A mnohem delší ,životnost‘ bude mít ruční řazení v segmentu užitkových vozů.“

Na závěr je ovšem nutno připomenout, co už bylo jednou řečeno: Po přechodu na elektricky poháněné vozy tyto diskuse ustanou tak jako tak, protože elektromobily převodovky nemají vůbec...

 


 

Plusy a minusy převodovek

Proč „manuál“ ano?

• Jednodušší a lehčí převodovka

• Za určitých situací citlivější ovládání (například v zimě)

• Nižší cena

• Relativně jednodušší servis (výměna oleje jen doporučená, časem se mění spojka)

• Zkušený řidič s ním jezdí úsporněji

 

Proč „manuál“ ne?

• Náročnější na ovládání a sladění

• Ve srovnání s automatem více unavující, hlavně ve městě

• Nelze kombinovat s pokročilými bezpečnostními asistenty

• Nižší spotřeby dosáhne jen zručnější řidič

• S rostoucím zájmem o „automaty“ horší prodejnost většiny ojetých vozů s manuálem

 

Proč „automat“ ano?

• Snadnější ovládání vozu

• Lepší dynamika

• Stejná nebo nižší spotřeba u většiny řidičů

• Vyšší bezpečnost jízdy daná jednak integrací s jízdními asistenty…

• … jednak řidič může mít neustále ruce na volantu a více se soustředit

 

Proč „automat“ ne?

• Vyšší cena

• Někdy dražší servis (u některých je výměna oleje předepsaná, u některých nikoli)

 

 

Reklama
Reklama
Reklama

Sdílení

Reklama

Podpořte nezávislou žurnalistiku

I díky Vám mohou vznikat finančně náročné texty a reportáže v magazínu Reportér.

200 Kč 500 Kč 1000 Kč Jiná částka

On-line platby zajišťuje nadace Via a její služba darujme.cz

Reklama
Reklama