Manuál řadí zpátečku

Post Image

Manuál řadí zpátečku

Play icon
19 minut
Řadit, když chcete řádit? Ani to už neplatí – na tuhle elegantní klasickou kulisu řazení Lamborghini Gallardo, ve které to při změně stupňů krásně cvakalo, můžeme už jen vzpomínat.

foto autor a archiv výrobců

Čím dál více lidí preferuje u nových vozů automatické převodovky, do některých modelů si už ruční řazení ani nemůžete objednat. První automobilky také oznámily, že s ručním řazením definitivně končí. Už tak nákladné automobily se tím dále prodražují, na druhé straně vede většinou automat k nižší spotřebě. Co je na moderních „automatech“ tak lákavého? A patří skutečně „manuály“ do starého železa?

Jako první velký výrobce se k přechodu na samočinné převodovky letos veřejně přihlásil Mercedes-Benz. S ručním řazením už zůstanou jen vybrané pohonné jednotky menších a cenově dostupnějších vozů, jako je kompaktní Třída A, malé MPV Třídy B nebo sedan či kombi CLA, u případných nástupců na ně mohou zákazníci zapomenout. Německá luxusní značka ale podle všeho nezůstane osamocena: stejný krok chystá také koncern Volkswagen, pod nějž spadá i česká Škoda. Ta přitom přímo řazené převodovky vyvíjí pro celý koncern a také je v Mladé Boleslavi vyrábí.

„Volkswagen od roku 2023 přestane postupně manuální převodovky zařazovat do nabídky. Nový Tiguan a Passat budou první neelektrické modely s nabídkou pouze automatických převodovek, další budou následovat,“ říká tiskový mluvčí značky David Valenta.

Zástupci Škody, tedy české automobilky koncernu VW, zatím komentáře na toto téma odmítají jako spekulace, byť připouštějí, že i mezi modely od kompaktního SUV Karoq výš registrují i na českém trhu rostoucí zájem o samočinné převodovky. Nicméně velký podíl prodaných vozů tvoří i levnější modely v čele s Fabií, kde naopak manuální řazení jasně dominuje – a to hlavně z cenových důvodů.

Podle našeho interního zdroje z koncernu je za zvažovaným koncem „manuálů“ i snížení výrobních a logistických nákladů, protože každý volitelný komponent produkci zdražuje, a to platí i o převodovkách. Zejména asijské značky už před mnoha desetiletími přešly na koncepci předem stanovených specifikací s minimem příplatkových „individuálních“ položek. To jinými slovy znamená, že zákazník si vybírá z předem vyrobených kategorií v rámci jednoho modelu, ale nemůže si připlatit za různé nadstandardní doplňky. Podobný přístup loni naznačila i domácí Škoda ve své firemní strategii do konce tohoto desetiletí. Jejím cílem je dostat se do roku 2030 mezi pět nejprodávanějších značek v Evropě a omezení různých variant se stává pragmaticky motivovanou nutností. A to nejen pro Škodu. V současné situaci totiž musejí automobilky vedle benzinových a naftových variant (popřípadě CNG, tedy aut na stlačený zemní plyn) kvůli pokutám za emise paralelně nabízet také plug-in hybridní či plně elektrické verze.

„Automaty“ ve světě

Významným důvodem pro omezení manuálního řazení je také globalizace – z velkých světových trhů totiž stojí o „manuály“ už jen Evropa, a to ve stále menší míře, a pak rozvojové trhy, jako je Indie. Amerika je automatickými převodovkami proslavená: ma­­­nuální byste tam zákazníky spíše vyplašili, než zaujali. A samočinné řazení je standardem také v mnoha asijských zemích. U některých výrobců nebo modelů globální poptávka po ma­­­nuálních převodovkách poklesla natolik, že jejich výroba, servis a další vývoj už přestaly dávat ekonomický smysl.

Podpořte Reportér sdílením článku