V krizi jsme narostli brutálním tempem

Byznys

Covidový otřes postihl příjmy poradenské skupiny Partners jen na tři týdny. Celkově zaznamená výrazný růst tržeb. Hlavně jí ale krize přihrála další lidi. „V poradenském byznysu jsme narostli o čtyři sta lidí, to je brutální tempo,“ říká šéf Partners Petr Borkovec, jehož skupina právě rozjíždí penzijní fondy s největším investičním správcem světa a začíná chystat vlastní banku.

img DALŠÍ FOTOGRAFIE V GALERII
Audio
verze

Rok 2020 otřásl mnoha odvětvími podnikání, pro vaši skupinu však byl úspěšný. První pololetí bylo obratově rekordní, jak se vyvíjelo to druhé?

Ještě o něco lépe než první. V dubnu nás přece jen přibrzdil lockdown, ovšem jen na tři týdny. Na podzim jsme navzdory druhému uzavírání zaznamenávali pořád výrazný nárůst obratu. Celkově výrazně překonáme naše plány a zaznamenáme rekordní rok.

 

Které faktory táhnou čísla nahoru?

Zejména sjednávání hypoték. Je vidět, že touha po financování vlastního bydlení je stále obrovská. Pomohlo tomu zmírnění podmínek ze strany České národní banky i výrazné snížení úrokových sazeb. Obrovsky nám rostou také příjmy z kmenů.

 

Co jsou to ty „příjmy z kmenů“?

To jsou věci, které běží dlouhodobě a my nejsme odměňováni jednorázově za sjednání smlouvy, ale poplatkem za to, že máme klienty pod správou. Typicky jsou to investice a neživotní pojištění: auta, majetek a podobně. Tím, že nám počet klientů stále roste, zvyšují se logicky i tyto příjmy. Ostatně práce pro dosavadní klienty už dnes tvoří většinu našich činností i příjmů. Vedle hypoték a pojištění hrály letos u našich klientů velkou roli také investice.

 

Využili klienti jarního otřesu trhů?

Řada z nich ano. Jen minimu klientů jsme museli vysvětlovat, ať nepanikaří, že se trhy po březnovém propadu vzpamatují.

 

Je nějaké finanční odvětví, které mezi vašimi klienty letos klesalo?

Významně poklesl objem spotřebitelských úvěrů. Což je podle mého vlastně dobře.

 

Pozitivní čísla vykazoval také váš nemovitostní fond Trigea. Na jaké portfolio nemovitostí se zaměřuje?

Primárně investujeme do kancelářských prostor a obchodních center, zatím máme jedno obchodní centrum v Plzni a jeden kancelářský komplex v Praze. Hledáme i další možnosti, poohlížíme se na Slovensku.

 

 

Pojišťovna jede

V roce 2019 jste spustili novou pojišťovnu Simplea. Jak naplňuje vaše očekávání?

Více než dobře. Ve výsledcích i v tom, že se podařilo skutečně všechno vytvořit na míru, prakticky všechno jsme si i sami naprogramovali. Skvěle funguje jednoduchost, neexistence pojistných podmínek a garance pojistného plnění, kdy klientům platíme i ve chvílích, kdy bychom podle pojistné smlouvy nemuseli. V poslední době získává Simplea asi polovinu všech životních pojistek, které naši poradci uzavřou. Je to ale tím, že má opravdu velmi dobrou nabídku.

 

Jakého počtu klientů a jak velké sumy předepsaného pojistného se pojišťovně podařilo do současné doby dosáhnout?

Máme necelých čtyřicet tisíc pojištěných a více než tři sta milionů předepsaného pojistného.

 

Do nových projektů se pustila také společnost Partners Media. K portálu pro ženy Heroine.cz, který odstartoval zkraje roku 2019, přibyla na podzim téhož roku i tištěná Heroine. Naplňuje časopis mířící na inteligentní čtenářky očekávání?

U mediálních projektů nemám vůbec žádná očekávání, mají velkou volnost. V podstatě mají jen dva cíle: kvalitní a nezávislý obsah, a aby neměly strach ze ztráty nějakého inzerenta a aby generovaly leady na potenciální zákazníky pro náš ostatní byznys, což se ovšem týká jen portálu Peníze.cz.

 

Vy osobně ale občas investujete do sponzorské podpory nějaké rubriky, například do „vyvracení koronavirových mýtů“...

Ano, pokud je nějaké téma, které mi připadá závažné, tak jej jako osoba podpořím. Teď je to například zaměření na situaci svobodných matek, které na tom nejsou v této době dobře a stát je nijak nepodporuje. Zatím jsem to dělal v našich médiích, ale myslím, že by to připadalo v úvahu i v jiných kvalitních titulech.

 

 

Chceme postavit banku

Budete usilovat o získání bankovní licence. K čemu by bylo pro Partners dobré, kdybyste měli ve skupině i banku?

Hlavní výhodou by mělo být propojení veškerých klientových financí na jednom místě i s bankovním účtem. Nabídli bychom mu účet, který by uměl všechno, co dovedou ty nejlepší od konkurence, a k tomu i přehled nad veškerými jeho investicemi, pojistkami a podobně. Všechno pohromadě – i s možností využívat svého poradce.

 

Kolik klientů potřebujete získat, aby byznys model banky fungoval?

Přepokládáme, že bychom se měli do pěti let dostat na sto padesát tisíc aktivních klientů, a pak to bude fungovat moc hezky.

 

Jak daleko jste s přípravami?

Podali jsme na přelomu roku žádost o bankovní licenci. Zároveň začínáme naplno pracovat na programování aplikace. Pokud by šlo všechno dobře, mohla by banka začít fungovat v polovině příštího roku. Aplikaci s přehledem nad veškerými finančními produkty z „Partners světa“ bychom chtěli dát klientům už do konce tohoto roku, jen tam ještě nebude ten bankovní účet.

 

Stát vám stáří nezajistí

Nedávno jste už získali licenci pro penzijní společnost Rentea. Kdy začne reálně fungovat?

Pokud všechno vyjde, pak od začátku února.

 

Penzijní fondy budou na začátku tři. V čem se budou lišit?

Jeden bude konzervativní, to je povinnost ze zákona. Druhý bude dluhopisový. Nejzajímavější bude ten třetí, dynamický, kde budeme spolupracovat se společností BlackRock, což je největší světový správce aktiv, který má pod správou více než sedm bilionů dolarů.

 

Co si lze pod takovou spoluprací představit?

Dodávají nám podporu v oblasti know-how a investičních strategií. Pak také nástroje na investování. A za třetí, BlackRock má velkou rodinu takzvaných ETF fondů, což umožňuje velmi výraznou diverzifikaci investic s minimálními náklady. Pokud navíc dojde k rozšíření možností pro investice penzijních fondů, jak se o tom mluví, bude pro nás spolupráce ještě širší a atraktivnější.

 

Jak se vlastně vedou jednání o spolupráci s takovým gigantem a s kým se mluví?

Měli jsme od začátku v plánu přivést na český trh nějaké velké světové jméno: Fidelity, Franklin Templeton, BlackRock… Před časem jsem byl na byznys kurzu v Lausanne a potkal jsem se tam s jedním ze šéfů BlackRocku. Bavili jsme se o tom – a pak už to šlo docela snadno. Na partnerství jsou zvyklí a umějí se flexibilně dohodnout.

 

Mluvili jsme o plánovaném počtu klientů pro banku. Jaké cíle máte pro penzijní společnost?

Chtěli bychom se výhledově dostat na sto dvacet tisíc klientů do deseti let.

 

Vaše poradenská síť dosud prodává produkty jiných společností. Jakou očekáváte reakci z jejich strany?

Nikdo není nadšený, když přibude nová konkurence. Na druhou stranu penzijní spoření má být diverzifikované, v rodině je vždy dobré využívat dvě penzijní společnosti, ideálně aby se doplňovaly jejich silné stránky. Například Česká spořitelna a Conseq mají velmi dobré penzijní fondy,
Allianz je také zajímavá... Budeme dál spolupracovat se všemi relevantními hráči na trhu. Záleží na nich, jak zajímavé nabídky budou pro klienty mít. My poradce a jejich doporučení ovlivňovat nemůžeme.

 

Lidé v Česku si obvykle ukládají na penzi spíše málo. Jaká je podle vás optimální výše úložky na stáří?

My máme pravidlo „10, 20, 30, 40“, které říká, jak by mělo vypadat ideální rozložení výdajů u klienta s průměrným příjmem. Deset procent by mělo jít do tvorby krátkodobé rezervy, než se vytvoří na správné úrovni ve výši alespoň šesti měsíčních příjmů. Dvacet procent by mělo jít do budování dlouhodobého a střednědobého majetku, včetně zajištění na stáří. Třicet procent je spotřeba a čtyřicet procent bydlení.

 

Dovede u nás něco tento způsob (ne)zajištění na stáří zlomit?

Myslím, že se to postupně láme, jen pomalu. Nicméně v mladší generaci už je vědomí, že se o mě stát nejspíš moc nepostará a musím se starat sám, docela silné. Řekl bych, že zrovna u našich klien--tů to tak je ve veliké míře. Na nás je, abychom jim vysvětlili, jak strašně důležitý je faktor času.

 

V čem přesně?

Dám jednoduchý příklad. Pokud začnete spořit řekněme v pětadvaceti a třeba i po deseti letech přestanete a necháte jen naspořené peníze pracovat, budete mít v pětašedesáti více, než když začnete stejnou částku spořit až v pětatřiceti a budete spořit celých těch třicet let. Lidé si málo uvědomují časovou hodnotu peněz a na finančních institucích je, aby jim ji vysvětlily. I ona posléze zrušená Nečasova reforma penzí neříkala nic jiného, než že si na ně máte naspořit sami, jen za výhodnějších podmínek ze strany státu.

 

Co když mají lidé jiné výdajové priority?

Chápu, že v pětadvaceti či třiceti chcete utrácet za jiné věci, bydlení, cestování a podobně. Ale je dobré si říct i to, kolik peněz chcete mít na stáří k dispozici, a pak už je to jednoduchá matematika. Snadno vám spočítáme, kolik je třeba teď odkládat, abyste si udrželi životní standard. A čím dříve začnete, tak tím méně investujete a více vám zbude.

 

Tristní výkon vlády

Jste největším akcionářem ve skupině Sklizeno Foods. Nakolik ji postihlo jarní uzavření nákupních center?

Vzhledem k tomu, že jsme měli minimální prodej online a většinu prodejen máme v nákupních centrech, kde jsou vysoké nájmy, byl dopad zničující. Kdybychom na počátku roku 2020 část skupiny neprodali Rohlíku, měli bychom extrémní ekonomické problémy. Prodejen na ulicích se propad nedotkl tolik, ovšem tvoří menší část obratu než ty v obchodních centrech. A i centra se mezi sebou liší.

 

V jakém směru?

Do těch nejfrekventovanějších lidé mimo lockdown chodí, do těch slabších se už mnozí nevrátili. A centra, která jsou obklopena kancelářskými komplexy, to je úplná slabota. Spousta lidí pracuje úplně nebo částečně z domova a samozřejmě si nejezdí nakoupit ke kanceláři.

 

Přinesla krize i něco pozitivního?

Volné pracovní síly. V Partners jsme od začátku roku narostli o více než čtyři sta lidí, to je brutální tempo i vzhledem k nutnosti je zaškolit. Také v prodejnách potravin se nám během podzimu podařilo zacelit volná místa a více si vybírat.

 

Nemohl jsem minout vaše kritická slova na adresu vlády ve vztahu k pandemické situaci. Co jí nejvíce vyčítáte?

Naprosté podcenění situace směrem k druhé vlně. My jsme si jako země koupili za strašné peníze čas na přípravu, ale promrhali jsme ho. Podstatné části nákladů na další lockdowny jsme se mohli vyhnout a také nemuselo být tolik mrtvých. Kdyby stát dokázal dostat do lepšího stavu hygienické služby, posílit je, nakoupit systémy, využít ochoty ke spolupráci ze strany technologických firem, mohlo to být významně lepší. To, co vláda předvedla v přípravě a komunikaci, je neskutečný diletantismus.

 

Druhotným dopadem krize v oblasti úspor a investic může být poškození klientů u dluhopisů. Pandemie nabízí optimální výmluvu i pro projekty, které byly od začátku pochybné…

Toxické dluhopisy vnímám jako velký problém, zvláště jejich prodej koncovým zákazníkům, kteří nejsou schopni vyhodnotit míru rizika. Prodávají je často sítě vytvořené samotnými vydavateli dluhopisů, nebo se dokonce prodávají online. To je příšerné. Část menších projektů se asi na pandemii vymluví. Jiní naopak využijí moratoria, kdy na sebe nemusejí vyhlásit konkurz, a budou tu spirálu roztáčet ještě dál prodejem dalších a dalších dluhopisů. Před takovou investicí bych každého varoval. Šokující pro mě je, že v těchto podivných dluhopisech mají často peníze i obce nebo církve.

 

Jak by se naopak lidé měli chovat ke svým penězům v turbulentní době?

Podívat se na svou bilanci, zjistit, kde mohou uspořit a z čeho mohou tvořit dlouhodobý majetek. A pak ho budovat postupně, po krocích, vytvořit si portfolio, které odpovídá tomu, jak moc chtějí riskovat. Základ má být ovšem bezpečný, na „divočejší“ operace je lepší nechat si jen malou část kapitálu. To ovšem platí v každé době, nejen v covidové. Měly by se tak chovat nejen rodiny, ale právě třeba i obce – a v přenesené podobě také stát.

 

 

Reklama
Reklama
Reklama

Sdílení

Reklama

Podpořte nezávislou žurnalistiku

I díky Vám mohou vznikat finančně náročné texty a reportáže v magazínu Reportér.

200 Kč 500 Kč 1000 Kč Jiná částka

On-line platby zajišťuje nadace Via a její služba darujme.cz

Reklama
Reklama