Když se koloběžka dělá jako ferrari

Post Image

Když se koloběžka dělá jako ferrari

Play icon
15 minut

foto Tomáš Binter

Na začátku se jich lidé chodili ptát, proč mají jejich koloběžky vepředu větší kolo. Teď se zase diví, že si na jejich výrobu pořizují špičkové stroje. „Nám to smysl dává. Když chceme něco vylepšit, můžeme to udělat okamžitě. Když něco vyvineme, můžeme to hned vyrobit,“ říká Marek Kostka mladší, pokračovatel koloběžkářského klanu Kostků.

Ne, u těch dvou skutečně nemáte pochybnost, že jsou dvěma generacemi rodinné firmy. Oba se jmenují Marek Kostka. Oba evidentně milují koloběžky, svou práci i své domovské městečko Hanušovice. A oba jsou na svou firmu náležitě hrdí. Proto nikoho nemůže překvapit, že se společnost, jejíž centrála a výrobní závod se nachází pod malebnými kopci Jeseníků, jmenuje Kostka – kolobka.

Trochu matoucí může být věk, nestává se totiž často, že by „otci zakladateli“, který už předal denní řízení firmy, nebylo ještě ani padesát a synovi, jenž je už sedm let zapsán v obchodním rejstříku jako stoprocentní majitel společnosti, nebylo ještě zdaleka ani třicet. Kostkové evidentně s ničím zbytečně neotálejí.

Vlastně to platí už od začátku rodinného podnikatelského příběhu. Marek Kostka (ten starší) začal podnikat už ve svých jedenadvaceti, v roce 1993. Sám je původní profesí elektrikář, víc ho ale bavily různé konstrukční záležitosti a zámečnické práce, a tak sám svou první podnikatelskou etapu označuje jako „elektrikářsko-zámečnickou“.

Po dvou letech začal svařovat rámy jízdních kol pro tehdy známou značku Velamos. „Ti jeli v devadesátých letech naplno, po kolech byla obrovská poptávka,“ říká. Podnikání se v té době dařilo, Marek Kostka měl ve vrcholné fázi až sto padesát lidí a nabízel výrobu rámů i dalším značkám.

Kolobka pod stromek

A protože uměl vyrábět rámy jízdních kol, rozhodl se malému synovi k Vánocům postavit koloběžku. „Já mu ji chtěl původně koupit, ale v krámech žádné pořádné nebyly. Tak jsem si ji nakonec nakreslil a v práci s chlapama vyrobil,“ vypráví. Koloběžek vyrobil celkem pět, jednu dal synovi, druhou synovci a další tři obratem prodal, protože se lidem okolo líbily. „Byla to jedna z prvních dětských koloběžek, která měla větší přední kolo. Ty z obchodů měly obě kola malá,“ popisuje starší z Kostků. Platí přitom, že čím je přední kolo větší, tím má koloběžka lepší jízdní vlastnosti – lepší průchodnost terénem, větší setrvačnost a je stabilnější.

Podpořte Reportér sdílením článku