Kdo neroste, pomalu umírá

Post Image

Kdo neroste, pomalu umírá

Play icon
17 minut

foto Tomáš Binter

Na začátku posílal ze studií na Floridě balíčky kamarádům. Teď má firmu, která zajišťuje rozesílání zboží pro dva tisíce e-shopů. ShipMonk sídlí v Americe, jeho technologie se vyvíjejí v Česku. Před rokem zaplatili investoři za zhruba poloviční podíl přes sedm miliard korun. Jan Bednář má ovšem namířeno ještě mnohem dál.

Loni vám bylo třicet a zároveň jste prožíval v čele firmy svůj první rok po příchodu velkých investorů. Proměnilo vás to nějak?

Dalo mi to určitou jistotu. Už se nemůže stát, že z podnikání po letech snahy nic nebude. A také mě to přimělo trochu víc „zmanažerovatět“. Jak firma roste, musím mnohem více věcí delegovat a spolehnout se na profesionalitu týmu.

Co by měl šéf firmy s více než 2 000 lidmi a hodnotou možná až miliardy dolarů dělat jinak než dříve?

Je to obrovský rozdíl. Každý rok je vlastně ta firma jiná. Na začátku je zakladatel u všech detailů a postupem času je potřeba budovat strukturu firmy a vybírat správné lídry pro jednotlivé pozice. To je naprosto klíčové.

O vaší firmě se v poslední době hodně mluví, přesto ne každý musí vědět, co ShipMonk dělá. Jak se to dá přiblížit jednou větou?

Zajišťujeme logistiku pro malé a střední e-shopy.

Jaký druh e-shopů to je?

Zpravidla takové, které prodávají produkty vlastní značky, tzv. brands. Mohou to být například módní značky, kosmetika, sportovní vybavení, zavazadla nebo třeba čaj. Jsou jich spousty.

Teď to pojďme trochu více popsat. Co se stane ve chvíli, kdy zákazník koupí něco od obchodu nebo značky, se kterými spolupracujete?

Náš systém je propojen se všemi kanály, kde se příslušná značka prodává. Tedy nejen přímo s jejich e-shopem, ale také s tržišti, jako je třeba Amazon. Pokud si zákazník na kterémkoli z těchto míst něco koupí, přijde k nám objednávka, my ji převezmeme, zboží zabalíme a pošleme přímo koncovému zákazníkovi. Veškeré zboží je v našich skladech a my jej odbavujeme. Pro ty značky, které se prodávají i v běžné maloobchodní síti, zařizujeme i zásobování obchodů. Značky se mohou soustředit na marketing a prodej zboží, o zbytek se postaráme my.

Jak to funguje z pohledu e-shopů? Připojí se k vašemu systému, dodají zboží do vašich skladů a pak platí podle počtu odeslaných balíčků?

Podpořte Reportér sdílením článku