Po přeslici: Detektiv Očko

Kultura

Od počátku koronavirové pandemie jsem byla rozhodnuta nechat se proti covidu-19 očkovat hned, jak to půjde. Skákala jsem radostí, když bylo tak zázračně rychle vyvinuto několik funkčních vakcín, a jakmile jsem dostala možnost přihlásit se, udělala jsem to. Vše proběhlo skvěle. Rezervace, výběr místa i samotné očkování v malinkém pražském centru, kde jsem předtím v papírovém dotazníku vyplnila kromě jiného i své telefonní číslo a mejlovou adresu.

Audio
verze

Těsně před mým druhým očkováním spustil náš stát portál, kde je možné si stáhnout evropsky uznávané elektronické certifikáty o provedeném očkování, testu či prodělaném onemocnění. Vytvořil ho Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR neboli ÚZIS na pokyn ministerstva zdravotnictví. Na očkovacím portálu občana, ocko.uzis.cz., si může každý občan ověřit zaznamenaná očkování a provedené testy a do počítače či mobilu stáhnout očkovací certifikát, jupííí!

Ihned jsem stránku otevřela. První ze dvou možností, jak se ke svým informacím dostat, bylo zadat rodné číslo a číslo občanského průkazu. Udělala jsem to. Na přihlašovací stránce se objevila hláška: V systému nenalezeno vaše telefonní číslo. Dál mě to nepustilo.

Při druhém očkování jsem tedy požádala sestřičku, aby zkontrolovala, jestli je v systému zadán můj telefon. Mně ocko.uzis říká, že tam číslo není, vysvětlila jsem. Sestřička mi mé číslo telefonu ze svého počítače přečetla, bylo v systému zadané, správně. Dala mi očkovací certifikát vytištěný na papíru s tím, že jeho elektronické stažení nebude problém.

Když jsem se po dvou dnech spaní anebo klimbání (jediná reakce na druhou dávku vakcíny) probrala, sedla jsem k notebooku a otevřela očkovací portál občana. Po zadání rodného čísla a čísla občanky se mi znovu ukázalo sdělení o nenalezení mého telefonního čísla. Tečka. Nikde žádný odkaz na kroky, které by mi pomohly dostat se k elektronickému očkovacímu certifikátu, nikde odkaz na podporu, žádný mejl ani telefon. Nabízela se jen druhá možnost, jak si očkovací certifikát stáhnout, přes eIdentitu.

Rozhodla jsem se, že si ji zřídím. Začala jsem dobře. Když mi pak notifikace@eidentita poslala Zprávu od národního bodu, že se sice můžu na portál eidentita.cz přihlásit, ale pokud chci účet využívat jako prostředek k online službám veřejné správy, je nutné účet aktivovat, byl konec. Aktivovat účet je totiž možné 1) přes eObčanku, kterou nemám, nebo 2) přes datovou schránku, kterou taky nemám a při jejímž zřízení bych musela jít osobně na Czech Point, anebo 3) na Czech Pointu. Milion pochůzek a ověřování kvůli jednomu elektronickému certifikátu? Ani mě nenapadne!

 

 

Vrátila jsem se k přihlášení pomocí rodného čísla a čísla občanky. Mnohokrát jsem obě čísla zadala, mnohokrát je čtením nahlas zkontrolovala a výsledek byla stále táž věta. Zadala jsem znovu stránku očkovací portál občana, kde jsou všechny kroky detailně popsané, ale počítá se pouze s variantou úspěšného přihlášení. Neúspěšné se neřeší.

Začala jsem hledat pomoc, jako detektiv. Mé malé šedé buňky mozkové pracovaly jako divé. Vypátrala jsem stránky nazvané Komunikace s ÚZIS. Byl tam odkaz na technický i metodický Helpdesk. Každý se svou mejlovou adresou a celkem čtyřmi telefonními čísly. Nad nimi je napsáno: PREFERUJEME E-MAILOVOU KOMUNIKACI! Rozhodla jsem se pro svou preferenci a vytočila postupně všechna čísla. Telefon vyzváněl, marně.

Dobrý den, byla jsem na druhém očkování, mé telefonní číslo jsme s personálem očkovacího centra zkontrolovali, je uvedené správně. Přesto se mi vždy při pokusu o přihlášení do ocko.uzis ukáže: V systému nenalezeno Vaše telefonní číslo. V čem je chyba?

Z centra jsem sice dostala papírový certifikát, ale já ho chci mít v telefonu. Prosím, kam se můžu obrátit a do systému vše ZNOVU zadat? Můžete mi taky napsat, jestli stačí přefotit QR kód telefonem a mít ho tam uložený? Napsala jsem na Helpdesk mejlem.

Druhý den mi přišly dvě odpovědi z obou mejlových adres. V první bylo, že špatně zadané telefonní číslo může opravit pouze poskytovatel zdravotních služeb – ÚZIS ČR tato data opravovat nemůže. V druhé, že pokud nemám vyplněné telefonní číslo a e-mail, musím se obrátit na očkovací místo a požádat o doplnění.

Ale já to tam přece uvedené mám! A správně! Řvala jsem na notebook. Volala jsem do očkovacího centra. Nikdo to nebral. Napsala jsem na Helpdesk, že je můj telefon do systému zadán, kontrolovali jsme to, ale přihlásit se nemůžu. Proč?

Další den mi z Helpdesk přišlo: Jaké je vaše datum narození? Napsala jsem ho. O den později přišla odpověď: Obraťte se na očkovací místo případně praktického lékaře a požádejte o doplnění telefonního čísla.

Úúúúúú, myslela jsem, že mě klepne. Znovu jsem volala do očkovacího centra, telefon stále nikdo nebral. Napsala jsem tam mejl s prosbou o kontrolu či doplnění telefonního čísla, abych si mohla očkovací certifikát stáhnout elektronicky. Vzápětí mi z centra můj očkovací certifikát přišel, mejlem. Konečně jsem si ho mohla dát do mobilu.

Už mi to ale nestačilo. Chtěla jsem si na ocko.uzis.cz ověřit, že se můj problém „odšpuntoval“ a já se můžu do očkovacího portálu občana jako občanka téhle země kdykoliv přihlásit. Vždyť ve hře je případné další proticovidové očkování, cesta do zahraničí. Po zadání rodného čísla a čísla občanky… Hovno! Nejradši bych dala notebooku pěstí. Místo toho jsem napsala na Helpdesk (už jsme si psali skoro týden!), že mi sice elektronický certifikát z centra poslali, ale na portál ocko.uzis se stále nemůžu přihlásit!

V kartě pacienta nemáte vyplněné telefonní číslo. Tudíž ho nemáte ani ve vakcinaci. Bez doplněného telefonního čísla se nepřihlásíte do očkovacího portálu občana. Proto jsem Vás odkazovala na očkovací místo, příp. praktického lékaře. Přišlo mi další den.

Zavolala jsem své praktické doktorce. Je o nějaký ten rok starší než já, seniorka. Vyprávěla jsem jí skoro s pláčem svůj nekonečný detektivní příběh. Řekla, že mi vůbec, ani trochu nerozumí. Ale zítra přijde do ordinace její dcera a podívá se, co s tím. Zítra…

Jupííí!!!

 

 

Reklama
Reklama
Reklama

Sdílení

Reklama

Podpořte nezávislou žurnalistiku

I díky Vám mohou vznikat finančně náročné texty a reportáže v magazínu Reportér.

200 Kč 500 Kč 1000 Kč Jiná částka

On-line platby zajišťuje nadace Via a její služba darujme.cz

Reklama
Reklama