Když vir běží sítí

Názory

Svět, včetně Česka se potýká s nákazou způsobenou novým koronavirem. Nemoc se ovšem šíří i na internetu, sociálních sítích a v některých redakcích. Bylo by skvělé, kdyby si to dotčení uvědomili.

Audio
verze

Na americkém internetu to tehdy vyvolalo velký rozruch. Na poplach troubil na Twitteru též jistý Donald Trump. „Ebola se šíří mnohem rychleji, než (úřady) a zástupci vlády připouštějí,“ psal a kritizoval prezidenta Obamu.

O co šlo? V roce 2014 vypukla v Africe epidemie nebezpečné virové choroby. Několik nakažených Američanů, lékaře a misionáře evakuovali z kontinentu zpět do USA, dvě americké zdravotní sestry se pak nakazily přímo ve své zemi, když pečovaly o nemocného cizince, ale zotavily se – celkově se udává, že šlo o jedenáct případů, z toho dvě úmrtí.

Ve světě informací se ovšem zdálo, že země čelí těžké krizi. Vědecký časopis The Lancet krátce poté publikoval text několika expertů, podle nichž bylo skutečné riziko infekce v USA velmi malé, ale obavy Američanů zásadně ovlivnila média a internetové sociální sítě. „Sociální média strach ohledně Eboly zesilovala,“ argumentovali autoři příspěvku.

 

Nynější nákaza novým koronavirem SARS-CoV-2 se s epidemií Eboly nedá srovnávat. Na virus, který se během pár měsíců rozšířil z Číny, umírá naštěstí zásadně méně lidí; u velké většiny, těch mladších a zdravých, má mírný průběh. Bohužel se ale šíří snadno – tudíž pokud zasáhne významnou část obyvatelstva, hrozí tak jako v mnohamilionovém čínském Wu-chanu náhlé přetížení zdravotního systému těžkými případy, které potřebují nemocniční lůžko, případně intenzivní péči. Nejde o středověký mor, ale není to ani naprosto totéž jako sezonní chřipka; kvůli ní nevyhlašuje Světová zdravotnická organizace globální stav zdravotní nouze, na vir chřipky se každý rok vyvíjí vakcína a lidstvo o ní ví podstatně více než o onom novém koronaviru.

Zkoumání viru a měnících se statistik nicméně ponechám odborníkům; zmíněný případ s americkou panikou kolem Eboly mi však letošní dění trochu připomíná. Ne že by obavy nebyly pochopitelné, i nákupní horečce a shánění respirátorů se dá rozumět, zvláště když trpíte oslabenou imunitou nebo jste staří. Avšak tento přirozený strach dále posiluje prostředí nového informačního věku, sociálních médií, Facebooku. A někteří žurnalisté a mediální firmy ho využívají, aby si zajistili větší publikum.

Negeneralizuji, nepoužívám všeobecný termín „média“, protože v České republice je dost novinářů, kteří se ke koronaviru stavěli s rozvahou. Na některých redakcích, například online zpravodajství, se ovšem ukázalo, jak moc je pokřivila atmosféra vycházející od nejvyšších managerů, kteří nemají s žurnalistikou zkušenost a jejichž rozhled je zúžen na excelové tabulky s čteností a sledovaností. Minulý měsíc se na vaše články málo klikalo, musíte přidat – říkají a je jen logické, že v takovém prostředí nějaký autor napíše a editor vypustí patřičně vyostřený článek, a ještě se oba radují, jak to na internetu jede: panika je totiž chytlavá.

Tvrzení – můžou za to novináři – by však skutečně bylo velice neúplným popisem.

Žurnalisté dnes, v éře internetu mají mnohem méně moci nad tím, jaké věci se k lidem dostávají. Panikářské informace šíří, dokonce přímo vyrábějí i „nenovináři“ na sociálních sítích. Rozesílají se řetězovými e-maily, na YouTube se nahrávají videa s konspiračními teoriemi a paniku vzbuzujícím přeháněním; ostatně i zde může být motiv finanční – čím více lidí příspěvek zhlédne, tím více jich uvidí reklamu, z čehož má peníze i výrobce videa.

Záměrně nikoho nejmenuji, aby instinktivní obranné reakce nevzala dotčeným možnost přemýšlet. Jistě, pokud postrádají soudnost, nebo jsou programově panikáři, těžko s nimi něco hne – ale někteří z těch, kdo přitápí paniku ze zištných důvodů, si třeba uvědomí, že jejich konání je krátkozraké: mohou si tím poškodit jméno a panika, na níž se podílejí, může nakonec nedobře ovlivnit chod celé ekonomiky, tedy i je. A ještě, ale to už jsem možná naivní, by jim mohlo dojít, že taky mají jako lidé nějakou odpovědnost.

 

Reklama
Advertisement
Reklama
Reklama

Sdílení

Reklama

Podpořte nezávislou žurnalistiku

I díky Vám mohou vznikat finančně náročné texty a reportáže v magazínu Reportér.

200 Kč 500 Kč 1000 Kč Jiná částka

On-line platby zajišťuje nadace Via a její služba darujme.cz

Reklama
Reklama
Advertisement