Nabízejte plavací žáby! Lidi vám urvou ruce...
ReportI na hračky dopadla pandemie. Globální výpadky dodávek se projevují například na nedostatku herních konzolí. Jenže, jak se dozvídám, lidé hračky kupují dál – i před Vánocemi 2021. Pro holky jsou zde panenky s překvapením, pro kluky třeba drony. A ovšem také tradiční plyšáci. „Tak, děcka! Dnešní cíl je zhruba osmdesát procent toho, co jsme udělali předloni,“ zní hračkářstvím.
Je deset hodin dopoledne, konec listopadu a kolem burácí předvánoční atmosféra. „Dobré ráno, dámy a pánové! Dobré ráno, Praho! Jak jste se dnes vyspali? Hamleys se otvírá, zábava začíná!“ volá jedna ze zaměstnankyň největšího pražského hračkářství a její hlas se nese poloprázdnou ulicí Na Příkopě v centru Prahy. Za ní bubnuje vedoucí prodejny a vedle ní stojím já. Všichni jsme nastrojeni v červených uniformách hračkářství.
Než se obchod otevře, je třeba slavnostní otevírací „rituál“ dokončit zazvoněním na zvon po boku obřího medvěda Hamleyho, který je maskotem značky. Toho rána jsem zvonění dostal na starosti já – a taky jedna z kolemjdoucích, která spěchala nakoupit vánoční dárky. „Musím vám říct, že jsem si původně myslel, že to je pitomost, ale nakonec mě ten rituál vlastně potěšil,“ říkám vedoucí obchodu pražského hračkářství Hamleys Barboře Kofroňové. „Je to ohromná legrace. Nabije vás energií na celý den,“ odpoví.
V Hamleys dnes pracuji proto, abych zmapoval, jaké hračky se prodávají v době nekončící pandemie a globálních výpadků dodávek. Nejde přitom o běžný den předvánoční sezony, ale o Black Friday, kdy obchody, včetně Hamleys, lákají na nízké ceny. Což se ostatně řeší na pracovní poradě půl hodiny před otevřením, které se zúčastní zhruba tucet zaměstnanců hračkářství v uniformách. „Tak, děcka! Dnešní cíl je zhruba osmdesát procent toho, co jsme udělali na Black Friday v roce 2019,“ vysvětluje entuziasticky Barbora. Vánoce toho roku byly poslední před pandemií koronaviru...
Zaměstnancům následně Barbora Kofroňová podrobně vysvětlí, jaké jsou akce na Black Friday. „A nezapomeňte nabízet ty nové plavací žáby v akci za 250! Lidi vám urvou ruce!“ uzavírá poradu před týmem, jehož průměrný věk nedosahuje ani třiceti let.
Lidi jsou!
Pokud jste o britské značce Hamleys neslyšeli, jde o nejstarší, největší a zřejmě taky nejslavnější hračkářství na světě. V roce 1760 podnik založil v Londýně William Hamley. Dnes se vlajkový obchod Hamleys nachází na Regent Street v srdci Londýna. Má sedm pater a najdete tam více než padesát tisíc hraček.
V Británii se nachází celkem patnáct poboček řetězce a po celém světě více než 90 franšíz od Rijádu v Saúdské Arábii přes Moskvu, Singapur, Johannesburg až po Prahu, kde si čtveřice společníků prostřednictvím zakoupení britské licence otevřela pobočku na Příkopě v roce 2016: dnes je hračkářství i největším obchodem tohoto typu v regionu střední Evropy.
Jak naznačuje historie Hamleys i umístění v centru českého hlavního města, značka u nás sází z velké části i na turisty, jimž jsou prostor a personál přizpůsobeny. Někteří zaměstnanci českého Hamleys jsou cizinci, všichni pak umí samozřejmě perfektně anglicky. Jenže od března 2020 to jde s turisty od desíti k pěti, a Hamleys tak ztratilo mnoho zákazníků, kteří do Prahy přicestovat nemohli nebo kvůli epidemii nechtěli.
„Loni nám restrikce a lockdowny fakticky zničily sezonu. Nemluvě o tom, že se nás také dotýká brexit. Doufám, že tentokrát se uzávěře vyhneme a budeme během svátků otevření,“ popisuje Barbora. Následně pak vysvětlí, že – pokud tedy není pandemie – šestnáct až osmnáct procent celkového obratu se generuje právě ve čtyřech předvánočních týdnech. A denní tržby se během tohoto období zdvojnásobí. Ježto ale pandemie stále řádí, dopad je viditelný.
Přes to všechno do obchodu zavítá koncem listopadu něco mezi sedmi až deseti tisíci zákazníků za den. A druhá věc: v době, kdy spousta firem více či méně zoufale hledá zaměstnance, je o práci v Hamleys stále zájem. Vzpomínky na dětské sny, že prodávám v hračkářství, patrně fungují. „Fakticky každý den musím odmítat i vážně dobré životopisy, protože už nemáme kapacitu,“ popisuje Barbora.
Nedostupné konzole
Jednou ze čtyř velkých atrakcí ve dvoupatrové prodejně je arkádová herna s hracími automaty. „Vždycky říkám, že jestli nikde jinde v prodejně už nejsou zákazníci, tak tady je určitě plno!“ říká nadšeně Barbora, když míříme do této sekce obchodu.
Zákazník si zde může zakoupit předplacenou kartu, s níž může hrát na jednotlivých mašinách různorodé hry od střílení much jazyky žab přes závodní Mario Kart až po obří verzi mnohými kdysi nenáviděné hříčky Flappy Bird, v níž se hráč coby pták snaží létat mezi zelenými trubkami. Automaty se vám přitom za povedený výkon neodmění penězi, ale lístky, které můžete vyměnit u pokladny za různé předměty. „Vidíte tu pak spokojené děti i dospělé ověšené kolem dokola stohem lístků. A všichni by si nejradši odnesli tamhleten PlayStation 5 ve vitríně, který hráče vyjde na několik set tisíc lístků,“ ukazuje Barbora na herní konzoli.
Je to ale jediná videoherní konzole této řady, kterou v celém hračkářství najdete. Jde totiž o nedostatkové zboží. Nejen v Česku, ale vlastně takřka celosvětově. A odpověď na to, proč je nejnovější řady konzolí nedostatek, leží za zdmi Hamleys.
Nový Xbox, PlayStation či Nintendo Switch patří ke stálicím v přáních dětí i dospělých směrem k Ježíškovi. Jenže v dnešní době mnozí nadšení hráči najdou pod stromečkem ponožky spíše než konzoli – ty totiž prostě nejsou. „Pokud zákazník konzoli neobjednal v první polovině roku 2021, není pravděpodobné, že by ji měl pod vánočním stromkem. Nedostatek je také u vyšší řady Xboxu. Především v případě PlayStationu 5 to je pak na českém trhu výpadek dlouhodobý,“ vysvětluje mluvčí společnosti Datart Eva Kočicová. Zároveň dodává, že se prodejci snaží zákazníkům nabídnout alternativu.
Důvodů nedostatku herních konzolí je hned několik. Tím prvním a nejdůležitějším je fakt, že od začátku koronavirové pandemie mnohem více lidí začalo hrát videohry. Podle mluvčí Datartu Evy Kočicové se prodeje herních konzolí od začátku krize zvýšily o více než šest set procent. Stejně raketově letí nahoru třeba počet prodaných herních PC a laptopů či her na platformách jako Steam či Epic Games.
V případě konzolí je ale počet objednávek takřka neuvěřitelný. „Někdy je poptávka až desetinásobná oproti dostupnému množství. A to v rámci možností, které český trh má, konzolí od dodavatele dostáváme v podstatě velké množství, protože jsme jedním ze dvou největších partnerů Sony PlayStation pro Česko a Slovensko,“ doplňuje Kočicová.
Důvodem nedostatku konzolí však není jen extrémní nárůst zájmu zákazníků, ale také pandemií způsobená celosvětová krize dodavatelských řetězců, zasahující nejen videoherní průmysl. Zjednodušeně řečeno – při první vlně nákazy loni na jaře na sobě závislé a vzájemně propojené firmy překotně utlumily činnost a letos se s obrovskými obtížemi snaží vrátit na původní objemy. „Všechny zdroje shodně hovoří o tom, že zásadním důvodem je nedostatek mikročipů, což ovlivňuje zejména dodávky konzole Xbox Series X. Jedná se o obdobu problému v automobilovém průmyslu,“ vysvětluje Filip Richter, šéfredaktor portálu Xboxweb.cz.
Malé trhy, které jsou pro dodavatele méně zajímavé – jako je ten český –, jsou obzvláště zasaženy, potíže se ale rozhodně nevyhýbají ani velkým zemím.
Podle informací britských médií si firma Sony dokonce pronajala tři obrovské Boeingy 747, aby kompenzovala výpadky v lodní dopravě. Každý boeing pak při svém letu z jihokorejského Soulu do Londýna vezl na palubě místo cestujících padesát palet nedostatkové konzole PlayStation 5. Nutno dodat, že firma tyto zprávy odmítla, situace je nicméně taková, že tento krok dnes nikomu až zas tak neuvěřitelný nepřijde.
Každý plyšák je jiný
Logistické problémy a nedostatečné či nepravidelné dodávky zasahují i do provozu hračkářství a nepostihují zdaleka pouze herní konzole. „Světové komplikace v logistice se dotkly samozřejmě i nás, ale jelikož se nejedná o náhlou situaci, dokázali jsme se s tím vypořádat. Každý jednotlivý kontejner se teď rozpočítává doslova na plyšáky,“ vypráví mi Barbora Kofroňová.
Jaké hračky se ale do Hamleys přece jen dostaly a o co je před letošními Vánocemi zájem?
Hned po vstupu do prodejny vidíte na levé straně figurky hrdinů z oblíbené MOBA hry League of Legends, které nejnověji září v seriálovém animovaném hitu Arcane na streamovací službě Netflix. Na pravé straně jsou zase L.O.L. Surprise! panenky. „To je taková koule, uvnitř je panenka, zvířátko a je to obalené ve vrstvách různých překvapení. Je to nejprodávanější položka pro holky už druhé Vánoce po sobě. Cokoliv s překvapením, takže něco na způsob Kinder vajíčka, děti milují,“ vysvětluje Barbora Kofroňová.
V případě klučičího sortimentu pak letí klasiky – auta, vlaky a obecně všechno, co dělá zvuky a svítí. Nebo drony. Jak je ovšem známo, rodiče by měli podobné hračky svým ratolestem kupovat pouze tehdy, pokud mají extrémní odolnost proti otravným zvukům, jež je můžou probudit i v časných ranních hodinách.
Napříč věkem i pohlavími potom frčí plyšáci všech tvarů a velikostí. „Jednou se nám sem nahrnula skupina Poláků a chtěli, abychom jim prodali ,křečíka‘. Až překladač pomohl s tím, že se jedná o krtečka, načež jich koupili celou tlupu a spokojeně odešli,“ usmívá se Barbora.
Spoustě milovníků plyšáků však už nestačí jejich pásová výroba, tudíž před Vánocemi má hodně práce i Helena Foltánová. Ta už přes dvacet let šije jedny z nejkvalitnějších a nejžádanějších plyšáků ve své dílně v Jihlavě pod značkou HELI hračky. „Jsem vyučená krejčová, ale nikdy mě to moc nebavilo. Jednoho dne jsem ale ušila pár maskotíků na dovolenou do kempu a tehdy mi jeden úplně neznámý člověk řekl klíčovou větu: Ženská! Proč se tím proboha neživíte?!“ vypráví.
Na rozhovor si prý našla čas mezi šitím jednoho koně a jedné žirafy. „Baví mě to pořád víc a víc. I když teď už všechno sama zvládnout nedokážu, takže mám pomocníky,“ pokračuje Foltánová. A zdůrazňuje, že se stále na každé hračce najdou její stehy či další stopy její práce. Ostatní pomáhají s kreslením, stříháním látek a dalšími pracemi. Plyšáky pak prý vycpává ve volnu i manžel.
Proč byste vlastně měli sáhnout po ručně šité hračce? „Každá ručně šitá hračka je výjimečná. Když mám objednávku dvacet nebo padesát žiraf a postavím si je před sebe, každá je jiná a vidíte to. Spousta lidí mi říká, že na těch hračkách je vidět kus lásky, a já sama osobně se s nimi nerada loučím,“ vypráví. I když jde o časově hodně náročnou práci, na Heleně Foltánové je vidět, že ji to skutečně baví. Jen prý rouno, což je vycpávka do plyšáků splňující přísné bezpečnostní parametry, by nemuselo tak rychle zdražovat.
Helena Foltánová přitom nabízí ještě jednu specifickou službu. Dokáže replikovat, tedy ušít nanovo hračku podle černobílé fotky, nebo dokonce jen popisu. „Pak to vytáhnete pod stromečkem na padesátiletého člověka, pro kterého to byl ten milovaný plyšák, kterého si pamatuje už jen z fotek,“ vysvětluje. Na podobný typ zakázek se kromě HELI hraček zaměřuje také třeba projekt Panenkárna, který zase umí ve skutečné panenky přeměnit dětské malůvky.
Kouzelníkem na Vánoce
Zatímco paní Helena spoléhá na kvalitu svých výrobků a nostalgii části zákazníků, v Hamleys sázejí na zákaznický servis a demonstrátory. Pracovníky, kteří stojí po celou pracovní dobu u jednoho výrobku a snaží se ho prodat zákazníkům. Pro některé se jedná o sezonní práci, promotéři pak pracují za podíl z každého prodaného kusu.
V pražském hračkářství je jedním z oněch demonstrátorů i Viktor, který hraje roli kouzelníka pro firmu Marvin’s Magic, jež prodává různé kouzelnické sady mágům začátečníkům. „Jsem vystudovaný učitel a po dostudování jsem tu byl na oslavě a nakonec jsem se rozhoupal k tomu, že to zkusím. Dostal jsem dvoudenní školení, jak kouzlit, a vypustili mě mezi lidi,“ vypráví Viktor, který se zrovna vrátil ze studia v Británii.
Práci bere jako sezonní výpomoc. „Nejsem kouzelník, ale líbí se mi, že si můžete vyhrát s kostýmy, spoustě lidí tím zlepšíte den. Ale nebudu lhát, že ukazovat stejný trik s mincemi stokrát za den není náročné,“ pokračuje Viktor, který se živí jako učitel angličtiny. V minulosti působil i jako žonglér v cirkuse, což ho prý na dráhu reklamního kouzelníka dobře připravilo.
Dalším promotérem v prodejně je Němec Karl, který se snaží udat zákazníkům brusle, jež můžete připnout na botu a následně s nimi jezdit všude možně. „Dělal jsem tuhle práci v Hamleys v Londýně, v New Yorku a teď ji dělám tady. Náhodou jsem kdysi potkal v baru jednoho chlápka, který mi ji dohodil, a od té doby prodávám brusle,“ vypráví.
I on to vidí ale jen jako brigádu na Vánoce s tím, že až covid pomine, rád by dělal něco jiného. „Jsem v tom ale vážně dobrej. Musíte umět s lidmi mluvit. Dnes už zvládnu prodat dron nebo brusle fakticky komukoliv, kdo projeví o dané hračky zájem. Češi jsou ale specifičtí, jelikož nechtějí poslouchat,“ uzavírá Karl s tím, že má ale Prahu moc rád, protože je to jedna z levnějších světových metropolí a Češi jsou prý na rozdíl od Britů přívětiví.
Dopisy Ježíškovi
V hračkářství samozřejmě můžete i za asistence medvěda Hamleyho napsat dopis Ježíškovi, což je tradice, kterou praktikují děti po celém světě. Jen tedy píšou spíše Santa Clausovi.
Dopisy adresované Santa Clausovi mimochodem končí často v městečku North Pole (severní pól) na Aljašce, které jsem měl to štěstí navštívit letos v dubnu. „Tady máme Vánoce každý den,“ prohlásil znuděně jeden z prodavačů, když jsme já a můj parťák při návštěvě neskrývali nadšení.
Ježíškovi a Santovi přitom nepíšou jen děti, ale i dospělí – a taky senioři. I ti mají svá přání, která často nemilosrdně poničil koronavirus. Právě pro ně je tu projekt Ježíškova vnoučata z dílny Českého rozhlasu, který funguje už několik let. V jeho rámci se Rozhlasu ozývají senioři pobývající v zařízeních po celém Česku a sdělují svoje přání. Často může jít o obyčejnou knížku, někdy zase zážitek.
Přání se zaevidují a senioři následně čekají, jestli si je někdo na webu nevybere a nestane se tak jejich Ježíškovým vnoučetem. Jedním z nich se pak před několika lety stala i Veronika Ruppert, redaktorka Rádia Wave. „Vybrala jsem si paní Jozefu, která si řekla, že by chtěla vidět hvězdy na hvězdárně. A když jsme se potkaly, nedalo mi to a nedokázala jsem se prostě rozloučit, takže se teď scházíme pravidelně, dokud to teda během pandemie šlo,“ vypráví.
O přání v rámci Ježíškových vnoučat je obrovský zájem, a to nejen u seniorů, ale i těch, kdo je plní. Na přelomu listopadu a prosince, kdy vznikal tento text, jich bylo splněno nebo se plnilo přes třináct tisíc a „volných“ jich bylo zhruba jen jedno procento.
Ať už jde o děti, či starší, o hračky, dopisy, nebo dobré skutky, Vánoce mohou potěšit každého stejně.