Stahování je přežitek
7. prosince 2014
Ještě donedávna se zdálo, že hudební průmysl našel trvalý model, jak žít v digitálním věku. Kdysi vydělával na prodeji gramofonových desek, později kompaktních disků, svou srážkou s vysokorychlostním internetem si prošel jako první – a vypadalo to, že se přizpůsobil novým pravidlům. Pravidlům, která jen s malou nadsázkou řečeno nadiktoval zakladatel Applu Steve Jobs, když začal prodávat nejen hudební alba, ale i jednotlivé skladby prostřednictvím internetového obchodu iTunes, a každý zájemce si za malý poplatek koupil skladbu, jakou chtěl.
Mezinárodní federace hudebního průmyslu začala konečně přinášet zprávy o digitálních tržbách v dvouciferných procentech. Zdálo se prostě, že show běží dál.
Avšak podle posledních statistik to vypadá, že se na hudební průmysl žene další digitální revoluce. Namísto kup a stáhni si přichází postup: připoj se na stále rychlejší a dostupnější internet a poslouchej. Streamovací služby zatím ještě nenašly svůj udržitelný byznys model, jejich popularita však roste geometrickou řadou. Zdá se, že stahováním hudby poučená a podle svých slov finančně zdecimovaná nahrávací studia čekají další změny. Mohou skončit jejich naprostým vyřazením ze hry nebo opětovným snížením tržeb (a tedy i zchudnutím muzikantů). Nebo na nich může hudební průmysl jistým způsobem vydělat. Nejpravděpodobněji se ale jeví, že profitovat budou spíše technologické firmy, nikoli muzikanti: ti totiž zatím streamingem vydělávají jen centy.
Začátek konce starých dobrých časů v hudebním průmyslu se zrodil v laboratořích německé firmy Fraunhofer Institute v roce 1995: svět poznal digitální formát MP3. Ten osvobodil hudbu od fyzických nosičů a umožnil hudební skladby uchovávat ve stále ještě přijatelné kvalitě v nevelkém souboru, který se dal nekonečně kopírovat. O čtyři roky později tyto vlastnosti naplno využil první, v tehdejší podobě dnes již neexistující, žalobami zničený systém Napster, který umožnil lidem připojeným na internet sdílet jejich hudební sbírky. Bystřejší tehdy pochopili, že hudební průmysl čekají těžká léta, hudební vydavatelé ještě ne.
Smrtící ránu hudebnímu průmyslu zasadil v roce 2001 americký programátor Bram Cohen, autor decentralizovaného protokolu BitTorrent, který na hlavu převrátil pravidla stahování. Zjednodušeně umožnil to, že nejžádanější soubor (skladbu, album, film, aplikaci) mohou lidé stahovat ne z jednoho serveru, ale současně od řady dalších uživatelů, kteří už soubor mají. Tedy že lze stahovat rychle bez ohledu na velikost.
Podpořte Reportér sdílením článku
Pracoval jako reportér týdeníku Respekt, editor v magazínu Lidových novin, technologický editor v Aktuálně.cz. V nakladatelství Economia byl u vzniku a následně vedl inovační tým MediaLab. Nyní spolupracuje s mediální skupinou Lagardere Active ČR a publikuje jako nezávislý novinář.