Oběd platíš náramkem, fakturu fotkou

Byznys

Tým kolem třicetiletého Michala Šmídy už pět let pracuje na tom, aby lidem zjednodušil placení. Začal jako čistě internetová služba, dnes už se posunul i do kamenných obchodů. A se svým pohodlným systémem plateb nyní Twisto vyráží i do světa, prvním cílem je Polsko.

Zjednodušíme systém, jak mohou lidé platit na internetu. S tímhle odhodláním se Michal Šmída s dalšími třemi kolegy pustil v roce 2013 do projektu Twisto. Zadávání čísla platební karty jim připadalo příliš zdlouhavé, část lidí navíc považuje placení kartou na internetu za riskantní. Proto se rozhodli, že nabídnou možnost platby na jedno kliknutí s odloženou splatností. 

Nad touto základní službou pak během let vystavěli celý systém dalších možností: speciální účet, pohodlné placení faktur a složenek a nejnověji i vlastní platební karty a náramky.

Ale pojďme od začátku. Základním produktem Twista je takzvaná odložená platba. Jak funguje? Na zhruba šesti stech e-shopech, které s firmou spolupracují, si lze vedle platby kartou či jinými nástroji vybrat platbu přes Twisto. Ve chvíli, kdy člověk klikne na platbu Twistem, automat s názvem Nikita do jedné vteřiny vyhodnotí, zda je to důvěryhodný zákazník. Pokud ano, peníze e-shopu pošle místo klienta Twisto a zákazník má pak čtrnáct dní na to, aby firmě platbu bezúročně uhradil.

„Zákazníkovi mezitím přijde zboží domů, on si ho může vyzkoušet, a když dostal, co očekával, zaplatí nám,“ popisuje Michal Šmída jednu z výhod odložené platby. Pokud chce zákazník zboží reklamovat, dá zprávu Twistu, a to prodlouží splatnost o dalších čtrnáct dní, aby bylo dost času na vyřízení reklamace. Podle Michala Šmídy jedna část zákazníků využívá plateb přes jeho firmu kvůli pohodlí, ti další pak proto, že aktuálně nemají dost peněz a odklad o dva týdny se jim hodí.

 

Když zákazník nezaplatí ve dvoutýdenní lhůtě, naskočí mu pokuta. Michal Šmída zdůrazňuje, že není drastická a že jeho firma na odložených platbách vydělávat nechce. Prý jí bohatě stačí provize, které má od obchodníků, podobně jako je dostávají třeba firmy, které vydávají platební karty. „Odložená platba je už spíše jen nástroj, jak přivést klienta k našim dalším službám,“ říká Šmída.

Když s odloženými platbami začínali, inspirovali se u služby Klarna ze Švédska: ta podobné služby poskytuje ve světovém měřítku desítkám milionů klientů. Pokud jde o Twisto, tím dosud zaplatilo v Česku asi čtyři sta tisíc lidí. 

 

Kredit na všechny platby

Část zákazníků, do konce roku by jich mělo být šedesát tisíc, posunuje firma k další službě: Twisto účtu. Funguje na podobném principu jako kreditní karta. Twisto za klienta celý měsíc platí všechny individuální platby do určitého limitu a na konci měsíce pošle klientovi fakturu s tím, že má zaplatit do 15 dnů. 

„Snažíme se překonávat nevýhody, které mohou mít kreditní karty. Po každé platbě klienta informujeme, kolik má ještě pro tento měsíc k dispozici. Jasně říkáme, kdy je čas k platbě. A hlavně, postupně pracujeme s limitem pro zákazníka. Začínáme třeba na limitu pět či deset tisíc měsíčně a postupně se můžeme dostat až na výši jednoho měsíčního platu,“ popisuje Šmída. Podle něj je to dobré pro firmu, protože si tím snižuje riziko, ale i pro zákazníka, protože nedostane příliš velký limit, který by ho mohl přivést do problémů se splácením.

 

Do světa obchodů a faktur

Twisto účet dlouho fungoval pouze pro platby v internetových obchodech. Jenže na webu se odehraje jen asi deset procent všech útrat v Česku. Proto se firma rozhodla, že musí své služby rozšířit i do „kamenného světa“. Od loňska tak mají klienti bezkontaktní karty pro platby na všech platebních terminálech. A aby to bylo „cool“, tak Twisto vydává i platební náramky, které v sobě skrývají čip stejný, jako má karta. Stačí tak mávnout rukou nad terminálem a je zaplaceno. „Máme v průměru čtrnáct platebních transakcí na klienta měsíčně, což je výrazně více, než mívají tradiční banky,“ říká Šmída s tím, že právě elegance placení je to, co se klientům líbí.

Pro ty, které tolik nepřitahuje styl, je pak podle představitelů Twista lákadlem, že firma při platbách v zahraničí nebo na zahraničních internetových obchodech vrací klientům až tři procenta z ceny, protože si neúčtuje marži při převodu cizí měny na koruny. 

A aby klienti své účty využívali co nejvíce, přišla firma i s pohodlným způsobem, jak platit faktury. Ve službě, kterou nazývají Snap, můžete svou fakturu vyfotit a Twisto ji automaticky zaplatí. Nebo lze fakturu jen přeposlat mailem. „Máme tady robota, který vytahá z faktury platební údaje a zaplatí ji,“ popisuje Šmída. Faktury se tak stejně jako ostatní platby průběžně hradí v rámci měsíčního limitu a klient po konci měsíce srovná všechny platby najednou.

Své účty na konci měsíce kompletně zaplatí asi polovina klientů. Druhá polovina využívá možnost si část úhrady o měsíc odložit. A za odložení splatnosti si musejí připlatit. Právě tyto úroky (kterým firma sama raději říká poplatky) jsou největší částí příjmů Twista, podle Michala Šmídy je to zhruba šedesát procent. Další peníze pak mají z procent od obchodníků a nově se chystají i zavést poplatky za užívání Twisto účtu v řádech desítek korun měsíčně. Ty podle Šmídy chtějí vyvážit výhodami na dalších službách, jako je právě ona úspora na zahraničních platbách. 

 

Kudy dál? Do světa

Zatím je Twisto ztrátové a opírá se o důvěru svých investorů. Na úplném počátku vložily do služby peníze firmy Enern a Miton. Významnou postavou Enernu je otec Michala Šmídy, bývalý bankéř Petr Šmída, ale investice prý nebyla žádnou charitou: tým Twista musel získat prvních deset tisíc klientů a vytvořit automatický systém vyhodnocování klientů. Později mezi významnými investory přibyli známý internetový podnikatel Tomáš Čupr a firma Partners. Loni se pak akcionáři stala ING Bank a pojišťovna Uniqa. Aktuálně je složení větších investorů následující v pořadí podle velikosti: Enern, Partners, ING, Cezary Smorszczewski, management v čele se Šmídou a Uniqa. Miton a Tomáš Čupr si ponechali jen malé podíly.

Do budoucna chce firma sázet na expanzi do dalších zemí. První na řadě je Polsko, kam vstupuje právě teď. V tomto kroku tým Michala Šmídy výrazně spoléhá na pomoc nových akcionářů. ING má v Polsku silnou pozici a Smorszczewski je zkušený bankéř a investor. Další na řadě by pak mohlo být Rumunsko, Chorvatsko a případně další státy jižní Evropy. Mezitím chce Twisto dál nabírat klienty v České republice a do své platformy integrovat další služby související s placením. Čím více, tím lépe.

 

Speciál o mladých českých firmách pokračuje těmito články:

O výrobcích kytarových efektů KHDK

O jednoduchých hrách pro mobilní telefony Gamee

O českém softwaru pro americké firmy STVR

O inženýrovi, který pečuje o britské babičky

Reklama
Reklama
Reklama

Sdílení

Reklama

Podpořte nezávislou žurnalistiku

I díky Vám mohou vznikat finančně náročné texty a reportáže v magazínu Reportér.

200 Kč 500 Kč 1000 Kč Jiná částka

On-line platby zajišťuje nadace Via a její služba darujme.cz

Reklama
Reklama