Inovátoři: U taxíků s technologií jde stejně nejvíc o lidi

Pustili se na trh, kde se z jedné strany snaží držet pozice žluté taxíky a z druhé útočí celosvětová síť „netaxikářů“ Uber. Přesto to vypadá, že se projekt Liftago v Česku slibně rozjel. Je za tím příjemné ovládání přes dobrou mobilní aplikaci a důkladná péče o řidiče i zákazníky. A také spousta práce.

img DALŠÍ FOTOGRAFIE V GALERII

Mentalitou jsme sice pořád startup, ale výsledky ukazují, že už jsme důležitý hráč na trhu, nejen v Praze, ale už i na národní úrovni – tak aktuálně popisuje taxislužbu Liftago ředitel rozvoje a jeden ze spoluzakladatelů Ondřej Krátký. A dodává, že měsíčně odjedou řidiči Liftago pětasedmdesát tisíc jízd a přepraví přes sto deset tisíc lidí. 

Princip Liftaga je jednoduchý. Zákazník si v aplikaci zadá, odkud kam chce jet, řidičům-taxikářům s licencí v okolí se objeví na jejich mobilech poptávka. Ti, kteří chtějí zákazníka odvézt, nabídnou cenu a dobu, za jakou přijedou. Zákazník uvidí všechny nabídky, včetně typu auta, SPZ a křestního jména řidiče. Pak si z nabídek vybere a jedním klikem zvolenému řidiči zakázku potvrdí.

Proti klasickému telefonickému dispečinku má služba z mého pohledu tři základní výhody. Jednak hned víte, za jak dlouho auto přijede i kolik to bude přibližně stát. Taxikář a zákazník si na dálku sjednají vše podstatné, takže odpadají otrávené obličeje u řidičů, kteří jedou trasu, kterou jim někdo přidělil. A do aplikace si lze také zadat platební kartu, takže lze jet kdykoli, stačí u sebe mít mobil.

 

Tohle všechno věděli zakladatelé Liftaga už na začátku. Co ale nevěděli, že nebudou technologickou firmou, ale spíše zprostředkovateli a manažery lidských zdrojů. Původní představa byla, že vyvinou skvělou aplikaci, tu pak budou spravovat a vylepšovat a taxikáři se zákazníky si ten obchod už budou dělat tak nějak sami.

Jenže tak do nedopadlo. Zkušenost Liftago naučila, že základem je péče o kmen řidičů a dobrý marketing mezi zákazníky. V Praze je měsíčně aktivních zhruba 1 100 řidičů, kteří pro Liftago odjedou alespoň jednu jízdu. Skutečné jádro řidičů, kteří jezdí pro Liftago hodně, tvoří několik set lidí. Liftago nijak neomezuje řidiče v tom, aby jezdili i pro jiné taxislužby, klidně i pro konkurenční aplikace.

„Nechceme mít armádu otroků, kteří budou jezdit pro Liftago a zároveň na nás budou závislí. Chceme mít podnikatele, kteří jsou vytížení a tím pádem spokojení. Nejlevnější službou jsme pro ty řidiče, které si pasažéři nejčastěji vybírají,“ popisuje Ondřej Krátký vztah s řidiči.

Základní poplatek, který si bere firma od řidičů, je dvacet procent, ten však při odjetí většího počtu jízd na základě poptávky přes aplikaci Liftago klesá až na devět procent.

Firma se sazbami pracuje tak, aby si řidiči vydělali, proto také reguluje jejich celkový počet. „Dnes máme ve frontě tři sta řidičů, kteří k nám chtějí,“ říká Krátký. Podstatné je, že Liftago spolupracuje výhradně s koncesovanými taxikáři, v tom se liší například od konkurenčního Uberu.

Obdobně jako řidiče si Liftago snaží hýčkat své časté zákazníky. U těch, kteří jezdí opravdu hodně, mají v systému finanční pobídku pro řidiče, aby se jim více nabízeli. Často utrácející zákazníci jsou tak spokojení s výběrem i dojezdovými časy a neutíkají jinam.

Pro firmu i spolupracující řidiče bylo podstatné i to, že od loňska zavedli jízdy pro firemní klientelu. Firemní zákazníci jezdí přes den a vytěžují tak hodiny, kdy mají řidiči méně zakázek mezi ranní malou a večerní velkou špičkou soukromých jízd.

Dalším krokem má být nabrání dalších investic, aby Liftago mohlo vstoupit na další trhy. Vedle Prahy, Brna, Ostravy a Bratislavy by se dalšími destinacemi mohly stát Budapešť a Bukurešť.

Ustat by neměl ani technologický vývoj, kromě vylepšování vlastní služby spolupracuje Liftago také s jednou z velkých světových firem v oblasti autonomních aut. Aktivní je i v různých pracovních skupinách směřujících k modernizaci dopravy.

 

Další články z tématu o Inovátorech:

Inovátoři: Úplně šťastnej mistr zvuku

Inovátoři: Přišla doba kartonová

Inovátoři: Slet virtuálních kouzelníků

Inovátoři: Miminka na síti

Inovátoři: Z kanclu na surf a zase zpátky

Inovátoři: Nápady táhnou

 

Reklama
Reklama
Reklama

Sdílení

Reklama

Podpořte nezávislou žurnalistiku

I díky Vám mohou vznikat finančně náročné texty a reportáže v magazínu Reportér.

200 Kč 500 Kč 1000 Kč Jiná částka

On-line platby zajišťuje nadace Via a její služba darujme.cz

Reklama
Reklama