Logo

Vítejte ve škole dotačních kouzel

foto archiv

Místy lze ten příběh směle přirovnávat ke kouskům Harryho Pottera. Věci existují i neexistují, mizí a transformují se. Desítky, ne-li stovky milionů především evropských dotací (ovšem rozdělovaných českými úřady) odtekly kamsi do soukromých rukou. To, co z nich mělo vzniknout, zůstalo buď na papíře, nebo z nich vzniklo něco jiného, než se slibovalo. Přečtěte si, jak taková kouzla s reálnými penězi vypadají.

Nádražní ulice obvykle nepatří mezi nejkouzelnější adresy ve městě. O té v Ostrově, městě dvanáct kilometrů severovýchodně od Karlových Varů, to však neplatí. Místní Nádražní ulice, spojující historické centrum s vlakovou stanicí Ostrov nad Ohří, kouzelná je.

V té ulici se totiž čaruje s dotacemi.

Stačily tři projekty za osmdesát milionů a zchátralý dům se zázračně proměnil. Z hospody s čepovaným pivem Braník vyrostlo technologické centrum společnosti LightGate. V pořadí již druhé, to první je jen pár kilometrů odsud v místě bývalé zemědělské usedlosti.

Z Prahy jsou to do Nádražní ulice v Ostrově necelé dvě hodiny autem. Jedeme vyzkoušet, jak funguje zatím poslední proplacený nápad společnosti LightGate. V žádosti o jeho podporu (magazín Reportér získal dokumenty úřadů a škol podle zákona o svobodném přístupu k informacím) nešetří majitelé superlativy. „Zavedení velkoplošného trojrozměrného tisku barevných stereogramů“ za třiatřicet milionů přinese do Česka „celosvětově zcela unikátní technologii“, která „nastartuje dosud nevídanou možnost tisku trojrozměrného barevného a částečně pohyblivého“ obrazu – zvěčněnými mazlíčky ve 3D počínaje, přes proměnlivé reklamy a plastickými modely pro armádu konče.

Přijíždíme jako zákazníci, kteří si přečetli inzerát a chtějí si jeden živý obrázek také pořídit. Reklama vyšla loni v ostrovském měsíčníku, nabídka se objevila i na slevomatu, poukaz na pohyblivý A4 obrázek za 4 499 Kč však nikdo nekoupil.

Podpořte Reportér sdílením článku