Peter Korniss: Mezi vesnickou tančírnou a Starbucksem
23. května 2018
Peter Korniss
Ženy a dívky na jedné straně místnosti, muži na druhé. Zvláštní napětí tvořené směsicí ostýchavosti a dychtivosti… Maďarskému fotografovi Peteru Kornissovi učarovala v roce 1967 tančírna v Transylvánii, od té doby se tématu východoevropského venkova věnoval půl století. Jeho výstava na Staroměstské radnici v Praze nese název Touha po věčnosti.
Colin Ford, zakladatel Národního muzea fotografie v Bradfordu a blízký přítel André Kertézse, se nechal slyšet, že v tom má prsty jazyk, protože maďarština je řeč, které nikdo na světě nerozumí. A tak se možná Maďaři instiktivně chtěli víc vyjadřovat fotografií, která je jazykem univerzálním. Ale to je nápad Colina Forda a já nevím, jestli je to pravda.
To není o množství, ale o tématu. Fotografoval jsem život na venkově, pak jsem se na ta místa vracel. A zvlášť po roce 1989 bylo vidět, jak se ta místa začala rychle měnit. Na vesnicích to bylo nejmarkantnější, protože jsou tam tradiční vizuální znaky silnější než ve městě. Navíc jsem deset let zaznamenával život lidí, kteří z vesnic cestovali za prací.
Ano, docela přesně. Bylo to v roce 1967 v tančírně transylvánské vesnice Szék. Kdysi ležela na maďarském území, dnes je v Rumunsku. Uchvátila mě atmosféra vesnické zábavy, které se tam konají vždy na konci týdne. Ženy a dívky na jedné straně místnosti, muži na druhé. Tradiční oblečení, lidová muzika, zvláštní napětí tvořené směsicí ostýchavosti a dychtivosti… Najednou jsem si uvědomil, že jsem svědkem posledních momentů odcházejícího světa. Že to, na co se dívám, je už včerejšek, a že jediný způsob, jak to uchovat, je zachytit to. Zvěčnit.
Peter Korniss
Před chvílí jsem si dal snídani ve Starbucku na Staroměstském náměstí, přímo proti své výstavě. Jídlo dobré, káva také, ale – v papírovém kelímku! I to bohužel reprezentuje globalizaci.
Máte pravdu, když se ohlédnu zpátky do těch starých vesnic… Domky byly malé, podlahy hliněné, nebyla tam elektřina ani záchody, jen venkovní latriny. Teď jsou domy větší, mají víc světla, záchody, sprchy. To je velká změna. Jenomže většina obyvatel odjíždí pracovat do města, pospolitost se rozpadá, vztahy zhoršují. Mladí lidé z vesnic odchazejí, vesnická stavení chátrají.
Podpořte Reportér sdílením článku
V roce 1968 jako osmnáctiletá odešla do Anglie. Vystudovala španělštinu, pak historii umění a rozhlasu, filmu a televize na Bristolské univerzitě. Pod vedením Davida Hurna, člena agentury Magnum, se začala věnovat dokumentární fotografii. Přes třicet let pracuje pro světové humanitární organizace UNICEF, UNHCR, Save the Children či Action Aid.