Vladimír Houdek: Úspěch se šíří do světa

7. června 2015

Vladimír Houdek: Bez názvu (Paměť VII). Olej a akryl na plátně.

foto Dan Gregor

Nejtalentovanější mladé české umělce, které se vyplatí sledovat, pro vás vybírá magazín Reportér ve spolupráci s The Chemistry Gallery. Tentokrát bude řeč o malíři Vladimíru Houdkovi, absolventu ateliéru Vladimíra Skrepla.

Jeho dílo je nyní součástí kolektivní výstavy v německých Cáchách. Chystá se na svoji první německou sólovou výstavu ve veřejné galerii v Lübecku; na ni naváže další sólová výstava v soukromé galerii v Hamburku. Do konce roku jej čekají výstavy v Düsseldorfu, Kolíně nad Rýnem a v Berlíně. Řeč je o třicetiletém malíři Vladimíru Houdkovi.

Absolvent ateliéru Vladimíra Skrepla na Akademii výtvarných umění v Praze z roku 2013 ještě ani nedokončil školu, a už jej odborná veřejnost řadila mezi nejnadějnější české mladé umělce. Už v roce 2012 coby student AVU vyhrál Cenu Jindřicha Chalupeckého − nejprestižnější cenu udělovanou kaž­doročně českým výtvarným umělcům do 35 let. Navázal na svůj předchozí úspěch, kdy v roce 2010 vyhrál Cenu kritiky za mladou malbu, což mu poprvé pomohlo představit své dílo širší veřejnosti.

Jeho styl malby je nyní tak určující a charakteristický, že tvorbu určité části české výtvarné scény lze označit termínem „houdkovská abstrakce“. Nějaký čas ale trvalo, než ke svému charakteristickému rukopisu došel. Na začátku své tvorby totiž kombinoval figurativní malbu s krystalickými, polygonními tvary. Na pomezí let 2010 a 2011 však ve svých obrazech figuru opustil a začal rozvíjet právě abstraktní složku svých obrazů; původní kombinaci figury a abstrakce tak můžeme vidět už pouze v Houdkových kolážích.

Pro jeho obrazy se stala typickou centrální kompozice s výrazným motivem kruhu: ten se do jeho maleb dostal vlastně náhodou díky cyklu Dauhas II​navazujícímu na odkaz Bauhausu, ale také například na Josefa Čapka. S jedním obrazem ze série si dlouhou dobu nevěděl rady: dílo, které dostalo název Černé zrcadlo I, měl Houdek několik měsíců ve svém ateliéru a tušil, že tento obraz se buď stane obětí jeho autodestruktivní cenzury a zničí jej, nebo bude začátkem něčeho nového. Stalo se to druhé. Od té doby namaloval každý rok obraz s názvem Černé zrcadlo jako symbolické pokračování této série.

Centrální motiv kruhu nakonec Houdek rozbil a začal do svých obrazů dostávat více tvarů. Některé z nich jsou inspirovány motivem knihy, která je pro Houdka symbolem lidských znalostí, od nichž se v dnešní době často vzdalujeme.

Slavní sběratelé

Podpořte Reportér sdílením článku